AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.562

Vilka tycker ni kör värst?

Sida 2 av 3
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
De beror på vad man menar med värst.
Klarröda V70 av första modellen med barnstolar och nyblivna fäder bakom ratten kör oftast illa, gärna under gällande hastighetsbegränsning i vänster fil på motorvägen och vägrar flytta sig, allmänt noll på sin omgivning...

Mest trafikfarligt, är äldre BMW som E34 och E36, helst nyimporterad med groteskt smaklös styling och alltid en ung mörkhårig kille från förorten bakom ratten. Dessa lirare brukar ha dessutom alltid ha ett stort behov av en kraftmätning, så fort de får syn på en nyare/större/bättre BMW...

BMW CS #5139
lob
Överstylade bilar av Japanskt/tyskt ursprung framförda av personer i de äldre tonåren upp till den yngre medelåldern. I dessa bilar förekommer ofta radband och kors i backspegeln samt ljuskällor där ingen människa trodde man skulle behöva ha ljus. (typ spolarmunstycken) En anledning till att dessa bilar framförs mindre trafiksäkert kan vara den höga volymen på stereon vilket effektivt utesluter all omvärldsuppfattning (typ med/mottrafikanter) Om dessa skulle befinna sig i en trafikmiljö tillsammans med 60+ förare i rostangripna fordon, tillverkade i Sverige före 1985 är katastrofen ett faktum.

Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Alla kör lika jävla illa överallt hela tiden. Den ende som kan köra är jag. Alla andra håller jag mig undan för och har översikt över. Det finns ingen som kan (förutom jag då) köra bil, men en jävla massa har tillstånd att framföra ett fordon... mummel
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det finns tre sorters bilförare: Fartdårar, väglöss, och så jag.
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Intressant diskussion. Jag håller med de som säger Volvo V70, alltid med någon mogen man i 35-45-årsåldern som "kan det här med att köra bil..."

En annan kategori förare är de som kör "City chict". Att köra på detta sätt innebär att man är, eller önskar vara, innerstadsbo, är 22-29 år, kör en liten bil med 2-3 år på nacken. Denna vill man visa hur "smidigt" och totalt obekymrat man kan framföra genom stan med hjälp av snabba spontana glidningar mellan filer (blinkers har väl aldrig behövts?) fiffigt genande (tvärs över filer) genom kurvor. Acceleration ska ske snärtigt med snabba växlingar, dock utan att motorvarvet får överstiga 2500rpm. Bilkörning får nämligen aldrig förknippas med någonting som är roligt eller engagerande i sig, det är något man som "city chic" människa på ett nonchalant och ointresserat sätt klarar av ändå.

Bilen är alltid en storlek mindre än golfklassen, gärna en polo eller 206:a där det viktigaste är att den är liten och relativt ny och givetvis att den drar lite bensin. Även om ägaren vet vad det är för bil gäller det för denne att förhålla sig så ointresserad av den som möjligt och aldrig nämna den under annat epitet än "bilen".

Hejdlöst generaliserande...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bra analys Anders, känner igen det där.... :))
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Taxi?!

Fotgängare!! Jag blir tokig. Dom är inte kloka. Svartvinter och kolsvart regngata ute, och dom går rätt ut på övergångsställena helt svartklädda utan att ens se sig för. Ja, det finns en lag! Ja, dom har företräde men om en stackars bilist missar att se dom, vem gör det ont på?
Skaffa reflex och ögonkontakt!

/R
Cyklister vintertid, lokaltrafiken sommartid.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Anders Alj, Jag är mellan 35-45år och kör v70! Så jag förstår inte vad du menar ;)
(tillskillnad mot många andra, åker jag inte bil utan kör bil)

Mvh
Pelle
(Banvapen Porsche)

Vilka som kör värst? Alla bilister som lägger av att köra bil när de väl sitter bakom ratten. Tyvärr inte helt sällan är en mobiltelefon, en frukostbaguett eller dagens soduko involverad. Går tyvärr inte att knyta denna grupp till ett visst märke, hade i så fall varit lätt att se upp och vara beredd.

Tyvärr känns det som att denna grupp bilister bara växer sig större och större för var dag. Och så länge de håller skyltad hastighet är ju ingen skada skedd, eftersom vi dagligen blir hjärntvättade av all propaganda ifrån VV hur farligt det är att köra fortare än vad skylten säger.
Och det finns det ju farthållare som fixar så då kan vi ju syssla med något annat än att köra bil - när vi kör bil.

Jo tyvärr ser jag detta dagligen i mitt bilpendlande...

Gillar förövrigt city-chick liknelsen. Känns som en ny rörelse på G som knappt existerade för 5 år sedan.
Ni vet väl att 80% av dom manliga bilförarna anser sig köra "bättre än genomsnittet" medan bara 5% erkänner att dom kör "sämre än genomsnittet"...

Tänkvärt

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
FredricF
Gasar-Magnus: Det är faktiskt fullt möjligt att 80% verkligen kör bättre än genomsnittet. I alla fall om man med "genomsnittet" menar medelvärdet. Det skulle bli så om dom som körde dåligt körde mycket sämre än medelvärdet och dom som kör bättre än medel bara ligger lite över.
Jag tror rent av att det kan vara så. De (få) människor som jag åkt med och tyckt kört dåligt har verkligen varit usla. Det jag åkt med som kör bra har å andra sidan inte varit anmärkningsvärt bra. I alla fall inte så att jag märkt det.

Sedan finns hela debatten om vad "kör bra" egentligen betyder. Om det är att hålla hastighetsbegränsningarna eller att kunna drifta två varv i en rondell, typ.

Personligen definierar jag "kör bra" som att inte råka ut för olyckor (dvs ha marginaler och koll på annan trafik) samt att aktivt bidra till en trevligare och säkrare trafikmiljö genom att t.ex. släppa fram folk och ta ansvar inte bara för sin egen framkomlighet utan även andras (typ se till att inte stanna mitt i korsningar och sånt).
Jag vill gärna tro att jag är en sån förare men det finns nog tillfällen när jag inte lever upp till mina ideal.

/Fredric
I Stockholm är det utan tvekan Taxi-chaufförer som kör sämst

Dom skiter i regler och etik/moral, armbågar sig fram, trängs, vinglar omkring medans dom knappar på sina datorer, tailgatar, kör konstant för fort och verkar helt glömt allt dom lärde sig på trafikskolan om regler och uppträdande i trafiken.

När man kör förbi poliskontroller med hastighetsmätning eller kontroll mot andra brott står det ofta flera taxibilar inplockade i fickan

Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Här i stan kör faktiskt taxi chaufförerna hyfsat.
Men några som det däremot borde vara skottpengar på är ju securitas.
Kör ALLTID som as, och har aldrig sett dom bli stoppade av snuten.
Har dessutom sett ett par olyckor som securitasbilarna varit inblandade i.
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
håller helt med om taxi-chaufförer i sthlm... det är bara att hålla sig undan när man ser dom. Hantverkar-vans kör också rätt vårdslöst enligt mig.

De flesta volvo och saab-förarna verkar ju bli extremt upphetsade så fort de hamnar bakom en BMW och verkligen bara måste köra om.

Filling: Lol securitas är ju "polisen" ?:) Tror de iaf...

am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Kände igen d där idag som m_johan84 skriver..när jag va på väg hem idag efter att ha spolat av bilen från smuts så hinner en saaaaab upp mej o nosar i baken..fortsatte obekymrat o med ett smått leende då ja vet att man läser av d som står på plåthållaren bak, nämligen..Bmw. När du älskar att köra...han skulle svänga vid ett senare trafikljus o försökte då köra om mej på vänstersidan så att han kunde visa hur hans turbosnurra går, visst, men jag fortsatte ba vidare låtsades som att han inte fanns..:))
Njuren
Alla som är på väg hem en fredag eftermiddag från kneget med längtan efter några bärs och en Pizza har extremt brått!

Men som sagt, brått lönar sig inte ;-)

"the things you own end up owning you"
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Förare av vita skåpbilar, med eller utan firmabeteckning, verkar ha en förkärlek att
1) köra allt vad bilen förmår, och
2) lägga sig två meter bakom framförvarande bil för att 'skrämma' sig förbi

Andra som - tyvärr - kör riktigt illa är vissa (inte alla!) långtradarchaffisar, särskilt de med registreringsplåtar från ett par av våra grannländer..... t ex beteendet att vräka sig ut i vänsterfil och göra l-å-å-n-g-a omkörningar av andra långtradare på hårt trafikerad motorväg, bara för att man har fartspärren kalibrerad 1,3 km/h högre, är både obegripligt och irriterande.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
gunnare: JA! Vad jag avskyr när lastbilchaufförer envisas med att ägna 2 mil vänsterfil åt att köra om en kollega i 93 km/h på 110-väg... GRRR! Håller med om vita skåpbilar också - men jag tycker man kan lägga till alla typer av budbilar till listan.

/ElakaKatten

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.