|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Kommer ihåg när jag för ungefär 5-6 år sedan satt och snackade lite med en bekant till familjen. Han pendalde till Oslo från Eskilstuna. Enligt honom var mörka Bmw's det värsta som fanns, körde som tokar, och hade ingen respekt för några andra bilister. De senaste åren har jag åkt en del, och kan faktiskt säga att den myten nog inte stämmer längre. Själv tycker jag att dom värsta idioterna i Sverige kör Saab 9-5 kombi, oftast svarta, och helst utrustade med takboxar. Gärna hela familjen med i bilen, och hela skuffen full med packning. Tog upp saken med min far som kör cirkus 10.000 mil/år, han borde ha lite koll. Han hade exakt samma uppfattning som mig, förutom att han tyckte att det var Saab 9-5 kombi's i största allmänhet. Med detta menar jag inte bilar som råkar ligga med farthållaren i 145 knutar på motorvägen, utan på landsvägarna, bilar man får väja för, bilar som gör helt sjukt dumma omkörningar, och bilar vars förare absolut inte tål att bli omkörd av någon annan bil överhuvudtaget. Så, håller ni med mig, eller har ni någon annan åsikt? | |
| Intressant fråga, som givetvis kan generera i flertalet fördomsfulla svar... =) Själv tycker jag att sönderstylade e36:or ligger högt i topp på listan över oroliga förare... | |
| gamla människor är helt klart värst, de brukar köra aygos eller gamla volvos ofta. De bromsar ofta trots att de kör på huvudled och vill släppa fram alla, allmänt svårt att förutse vad för korkat de ska hitta på. | |
FredricF |
Volvo XC90 skulle nog hamna ganska högt upp på listan. Å så jag förståss ;-). /Fredric PS. Vart stoppad av tant polisen idag (det var ingen farbor denna gång) som tyckte jag körde lite för fort och lite för brett (så brett man nu kan köra med Anti-Skoj inkopplad). En av dom hävdade att jag kört 100 på 50-väg, men tyckte inte det var så "mycket att bråka om" för det var en fyrfilig väg med 4 meter gräs i mitten. Dom kollade upp att jag inte var terrorist, hade snott bilen eller var full sedan fick jag åka. Intressant med "ärliga" poliser. I sommras fick jag böter för att en solig och fin sommardag med perfekt sikt ha "stormat" fram i 41 km/h på en 30-sträcka. Polisen pratade som om jag kört 110 över en skolgård fast det var minst 2km till närmaste skola. |
|
Tycker många kombiförare av blandat slag, men framförallt V70 eller Passat kör jäkligt illa. Ofta är det en medelålders man som rattar. Händer minst en gång i veckan att jag kör om en sådan på motorvägen, varpå de blir skitsura och sedan ligger och pressar två meter bakom i flera kilometer. Samma sak på norra ringen i Lund varje morgon, där jag försöker döva ångesten över att nästan vara framme vid jobbet med att se till att alltid vara snabbast iväg från rödljusen (två filer, massa rödljus). När jag kör ifrån en V70 i starterna där slår det aldrig fel att de pressar som fasen för att hamna brevid mig även i nästa stopp där de ska visa att deras familjekombi minsan också går att starta snabbt... varpå de garanterat blir ännu surare när samma sak upprepas igen. Min teori är att förare av dessa fordon enbart är jäkligt sura för att de blev tvungna att köpa en trist familjebil istället för en rolig bil. |
|
|
Jag tycker att alla utom jag kör som idioter, gör fel i trafiken, saknar trafikvett, inte kan reglerna, inte blinkar när de ska, blockerar vänsterfilen, får kärringstop, ska rejsa, tvekar, kör för långsamt, kör för fort, kan inte köra i en rondell etc. =). There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Tycker som Herr Gaspedal, alla utom jag : ) Specellt Volvoförare, v70 och 740 kombi. Sen ska man ju inte glömma dom feta rödflammiga gubbarna som kör Mercedes, och många damer i små japaner. Mvh //Peter |
|
| Folk med keps! Ingen större skillnad mellan gubbkeps eller vanlig. Kepsar har inte i trafiken att göra! | |
| Dom som kör BMW... Var man än är så kommer det någon i sin BMW som denne tror gör honom odödlig och bäst i världen och utsätter alla i sin omgivning för absolut livsfara! | |
|
Håller med om det där med saabarna. Undrar varför? |
|
| Stämmer d där med kombin..har dock ej utmanats av någon på motorvägen lr landsvägen då dem kanske blir rädda av min mörka bil, M- paket, mörkblå med takvinge, tonade rutor runtom, mörka lampor bak o argt faceliftutseende fram, 10or bak med fet kant..ser rätt biffig ut på vägen, dem tror väl d kommer nån m5 lr nåt, lr nån kriminell:D | |
| bör tilläggas att ja ej har nån modellbet. | |
|
Sånt sammanträffande, förra veckan mötte jag en Saab 9-5 kombi i mitt körfält precis efter en backe på en 90 väg. Fick tvärnita ner till 40 knyck och då passera han mig ändå ganska nära, han körde om 2 bilar som körde i låg hastighet (bogserade). Annars finns det mycket som irriterar då jag kör lastbil i yrket, fartspärrad på 80 kmph så man tror ofta att det inte bör finnas något som bromsar ner mig på 2/1 vägar,ringvägen i Malmö osv. Men ack så fel man kan ha, idag låg jag bakom nån gamling som susade fram i 75 knyck på ringvägen i Malmö. Han behövde inte blinka för att visa vad han tänkte göra då han direkt släppte gasen när första avfartsskylten dök upp (500 meter kvar) vilket gjorde att i slutet låg han i ca 50 kmph fortfarande kvar på ringvägen. Sen körde jag bakom en Saab 9-5 kombi (igen? :) ) som verkade ha konstant tryck på gasen då hastigheten gick ner till 70 i varenda uppförsbacke (jag fick bromsa in) och för att sedan öka till 90 när backen sluta. Detta upprepades hela tiden.... Folk som i allmänheten inte kör bil utan åker bil är ett stort irritationsmoment. Större trafikfara i mina ögon än någon som alltid ligger 10-20 kmph över hastighetsbegränsningen (inte inne i stan såklart) men gör detta aktivt. |
|
|
Har blivit (ofrivilligt) omkörd av ett antal Mercedes CLS på sista tiden... Och fort brukar det gå också. "Kalla mig gärna kapitalist, men det är inte därför jag kör BMW" |
|
|
Tyvärr måste jag hålla med "GE" Det är ofta men ser BMW-förare som beter sig dåligt i trafiken. Kör för fort, gör vansinniga omkörningar, sicksakar mellan filer för att "armbåga sig fram" någon sekund snabbare etc Ofta sitter en yngre kille med mörkt hår bakom ratten som vill visa hur "manlig" han är ! Andra medtrafikanter som ser honom tycker dock att han är pinsamt dålig bilförare som äventyrar sin egen och alla andras säkerhet med sitt omdömeslösa beteende. |
|
| Dom värsta kör Volvo XC70 med några slags blinkande extraljus i blått och rött framme i grillen. Jäkligt irriterande när det bländar i backspegeln och nästan lögn i h_vete att skaka av sig dom. Måste vara någon ny ungdomstrend som gamla jag helt har missat.. | |
|
Intressant. Lite om mina fördomar som ofta blir besannade... Ser jag en maxsänkt e36 med lexusljus, lysdiodrar i spolarmunstyckena, neon under bilen, en meter hög aluvinge och ögonlock med en solbränd kille i 20-års åldern som förare med tre polare i baksätet. Då blir det nästan garanterat trafikfarlig körning. |
|
|
På senare tid tycker jag definitivt att Volvo S40/V50 T5 har klättrat upp i toppen bland vardagsräcerförarna. Oftast med "Janne 37 bast" vid ratten. /ElakaKatten |
|
|
Tjänstebil/företagsbilarna, vanliga, men nyare SAAB, Volvo ligger bra till i vansinneskörningsstatestiken anser jag. Har flertalet gånger blivit omkörd bara sekunder innan dubbla filer övergår till en och då har de svängt in supertajt innan mitträcket börjar. Härliga människor? Eller så ska de ligga 10cm bakom och trycka bara för att få köra om och utnyttjar alla möjligheter de har för det, kosta vad det kosta vill. (tur jag fyllt spolarvätskebehållaren med svart bläck och ställt upp sprutmunstyckena så strålen går ovanför taket och bak :-) Bmw låg illa till förut tycker jag, men numera finns det så många andra mindre turbomatade och effektmatade bilar som mer och mer tar över. jAg tycker inte de där bMW rötäggen visar sig lika tydligt längre och galen körning kan göras av vem som helst, men oftast av någon ungdom då. |
|
|
Risiga 9-5-ääero-ägare brukar köra j-vligt illa. Det är åtminstone mina erfarenheter (eller fördomar, gränsen är hårfin). |
|
| Tyvärr måste jag nog säga att BMW-förare ligger i toppen gällande de som beter sig sämst på vägarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.