AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.537

Ni som funderar på SMG till E46 M3!

Sida 2 av 2
Är det den amerikanska varianten så finns inte snabbaste läget i lådan. Det gick inte myndigheterna där med på.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mäkinen: Lyssna på den perfekta nedväxlingen i Länk. Det krävs MYCKET träning för att ens komma i närheten av den hastigheten. Okay att man kan växla upp "nästan" lika fort som med SMG men man är ju körd när det gäller nedväxlingar.

Jag läste ett reportage i Teknikens Värld om Ferraris sekventiella låda. Michael Schumacher hade kört 10 varv med en manuell 360 Modena och 10 varv med 360 Modena med sekeventiella lådan. Schumacher var snabbare med manuell låda på ETT varv!! Han är ju rätt känd för att inte vara läppspelare bakom ratten så nog skulle jag själv välja SMG om jag fick tillfälle. (Kanske dröjer ett tag dock, jag studerar fortfarande :-) )
Wo
31
Wolfie
M3 SMG -02
Har just köpt en M3 med SMG II. Den är grym!
Växlar snabbt, som snabbast på 80 ms. Beroend på motorvarv, växel samt program.
Jag var inte så orolig för att den skulle kunna växla snabbt, men hur skulle den funka att köra "normalt".
Det tog ca 20 mil att lära sig köra den mjukt både "manuellt/automat".
Ska bli skoj att testa den fullt ut. När bilen är inkörd. Mycket svårt att låta bli att gasa. Hornen växer ut få fort man börjar växla med paddlarna och hör det grymma ljudet. :-)

Wolfie, då är det bara att gratulera! Fan va kul att ha en sån!

/Manray/
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Wolfie, när beställde du bilen? Jag undrar, för jag beställde min i oktober, de påstår jag får vänta till mitten på juli.. 9-10 månader är TUFFT att vänta! Grattis till köpet! Vi kanske syns på vägarna... ;)
Wo
31
Wolfie
M3 SMG -02
Jag beställde inte min. BMW Beställde den innan sommaren förra året.
Dom ringde mig och sa, nu har vi en M3 här. Vill du komma och titta?
Efter en koll/provtur så köpte jag den direkt. :-)
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Hur är SMG II programmerad?
Om man kör på ett manuellt program, växlar den då upp när man närmar sig rödmarkeringen. Eller är den helt manuell?
Jag har kört några olika bilar med liknande system och inte många låter bli att växla upp.
//Niclas
Wo
31
Wolfie
M3 SMG -02
Den växlar inte upp. Nu har jag iofs inte testat att dra den till rödmarkeringen. Tänker inte testa det. ;)
Växlar ner gör den automatiskt om man skulle glömma det. Samt skyddar mot nedväxling om vartalet skulle bli för högt.
Uf
55
Uffe K
ALPINA B3 3.2 Touring-97
BMW 528I Touring -99
I och med jag har Switch-Tronic i min ALPINA är jag mycket intresserad av åsikter angående fördelar/nackdelar mellan SMG-I SMG-II och SwTr. Vilken är snabbast? Vilken fungerar bäst? Jag har ej kunnat hitta några officiella uppgifter på växlingstider på ST. Någon som vet?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har inte 100% koll på Switch Tronic men vad jag vet så är SMG II den snabbaste lådan på marknaden (även om man jämnför mot ferraris och bilar i den klassens lådor).

Den växlar inte upp när man närmar sig rödmarkeringen dock växlar den själv upp när man använder launchcontrol.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Uffe K,

Går inte att jämföra SMG II och Switchtronic eftersom SMG II i grund och botten är en manuell låda med vanlig koppling och Swicthtronic är en automatlåda dock en sofistikerad sådan.

Uf
55
Uffe K
ALPINA B3 3.2 Touring-97
BMW 528I Touring -99
Jag är med på att SMG-II är riktigt snabb växlingarna. Och att systemen är fundamentalt olika. Men har någon av er haft möjligheten att jämföra SMG-I med Switch-Tronic? Snabbhet? Körglädje? osv..
lizzard
fin bil, men vilken dålig bild
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.