AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.957

Hävande av köp, massor av rost

Sida 2 av 2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hade M5:an inne på verkstaden i dag för ett mindre jobb och bad dom att även titta på den rost som jag hittat, dvs insidan på motorhuven samt i tanklocksbaljan. Bad dom att även kolla över bilen på andra kända rostproblemspunkter. När jag hämtade den så var det en lista som utöver motorhuv och tanklocksbalja även inkluderade baklucka och vänster framdörr. Tid bokad v8.

Trist att man ska behöva byta alla dessa detaljer men samtidigt skönt att BMW tar sitt ansvar utan gnissel. Dock är man ju förundrad över att dom inte har lyckats lösa dessa problem under modellseriens levnad. Min M5 är ju nästan 7 år yngre än de första E39:orna och rostproblemen dök ju upp hyffsat tidigt. Mina E39:or har varit av modellår -00, -01 och -03 och den äldsta var den som klarade sig bäst medan 03:an är den som drabbats hårdast.

___
//Ulf
Wi
51
Widefive
e-46 T -02
Jag funderar på att spruta transparent vax över kittskarvarna, detta borde förhindra att vattnet kan krypa in. Huven fram är troligen redan bytt, den är för fräsch för att vara original.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

rosten kommer innifrån och kryper sedan ut i kittskarvarna. Rostskyddar man så kan inte fukten, som bidrar till rosten komma åt de oskyddad plåtytorna. De synliga delarna är lackade. Här gäller bara att hålla rent och gärna vaxa 1-2ggr per år. Varje gång som jag tvättat bilen så öppnar jag dörrarna och torkar bort allt vatten som är den bidragande orsaken till rostangrepp. Givetvis så är saltet på våra vägar den största boven. Därför gäller det som sagt att hålla rent.

Mvh Håkan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är fortfarande skeptisk till att fukten kommer från insidan. Har själv småbubblor på båda vänsterdörrar på innerpanelen som är omvikt av ytterpanelen. I båda fall är det i direkt anslutning till dräneringshålen d.v.s den bäst dränerade delen på hela dörren. Troligen för att det rinner ut vatten där som hamnar på utsidan runt hålet. Rost som kommer från invändig fukt brukar ju krypa ut i fogarna i dörrhörn o.s.v där vatten kan stå kvar. Min baklucka som byttes var rostig, men inte i nederkant, utan på sidorna där vattnet under glasluckan rinner ner i luckspringan. Det har dessutom förekommit kittrost på extra behandlade bilar. Naturligtvis är en rostskyddsbehandling aldrig fel.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Självklart gör saltet sitt när det gäller rost men när man hör om en 3 år gammal E39, 3500 mil på mätaren, avställd varje vinter och ompysslad av en pedantisk ägare, och som drabbats av rost på flera ställen så är det bara att inse att problemen till största del handlar om brister i tillverkningen eller design/konstruktionsfel.

___
//Ulf
Wi
51
Widefive
e-46 T -02
Håkan, om fukten kommer innifrån och kryper ut. Hur kan det då spela roll om du vaxar utsidan, alltså där kittsträngen ligger. Fukten kommer ju ut bakom den säger du.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med dig Programmer om att det är ett konstruktionsfel. Fågelbadet är väl ett talande exempel där den största mängden vatten troligen kommer från utsidan.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

självklart är det ett konstruktionsfel!!
Ingen kan väl säga något annat!??
Givetvis så kommer fuket INNIFRÅN, hur skall fukt gå igenom kitt och få plåten att rosta!?? Jag har hållit på att fixa rost i så många år och även läst om hur naturen fungerar. Om DU Anders-72 kan ge MIG en bra förklaring på detta så är Du välkommen att leverera denna! Vet att BMW snålat och köpt dålig plåt, viket i sig medför rostangrepp. Rost kommer alltid innfrån på lackade ytor. Om plåten är obehandlad så korrigerar den omedebart om syre tillförs, vilket den gör så fort metallen är blottad. Sök gärna på Google om detta om du/ni inte anser mig som en säker källa.

Vill rekommendera alla att rostskydda bilen om de tänkt att ha den i mer än 4 år.

Mvh Håkan
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Widefive: Tycker det överhuvudtaget var fräckt av firman att sälja bilen till dig innan all rost som ju ändå går på garantin blivit åtgårdad. Hade de varit seriösa hade de fixat all rost innan de säljer bilen!
Håkan Hsson: Problemet(som jag förstått det) med bmw:s kitt skarvar beror varken på plåt eller kitt m,m utan på att maskinen som pressar plåtarna och viker dessa lämnat en fet hinna på plåten efter sig och denna har man misslyckats med att få bort innan kitt och grundfärg lagts på vilket gjort att de helt enkelt inte fått fäste på plåten.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Widefive, ska du ändå lacka kofångarna så kanske det är läge att uppgradera till M-paket? Den merkostnaden brukar man få igen vid försäljningen....

Mvh Johan
Wi
51
Widefive
e-46 T -02
Hewi, jag kan hålla med om att det var lite pissigt faktiskt.

Johan, du har säkert rätt och jag tycker framfångaren i M paketet är riktigt snygg. Dock blir det lite för mycket pengar i nuläget, för en framfångare ligger väl på 4-5 tusen ?
Wi
51
Widefive
e-46 T -02
Förresten, är det nån som vet om de nya delarna som monteras på bilen. Fortfarande är av samma pissiga kvalitet, så jag får byta hela rasket igen om 3-4 år.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Visst är det dåligt att detta uppstår efter 4-5 år. Som tur var tar BMW större ansvar än garantin föreskriver.

Om rostwn uppkommer efter garantin så räcker det med att skrapa bort kittet, blästra eller slipa bort rosten, grunda och lackera. Sedan på med vax.
Om det endast är på insidan av panelerna så syns inget från utsidan efter en eftermiddags arbete. Detta förutsatt att det inte har det "gått runt hörnen" till utsidan.

Jag tror inte det är plåten som är dålig utan att det är dåligt karosskitt. Kittet verkar vara pålagt innan grundlackering. Uppenbarligen är kittet inte tätt utan släpper antingen igenom fukt alternativt så släpper det med tiden så att det bildas kondens bakom kittet. I vilket fall så får rosten fäste i den oskyddade ytan bakom kittet och när man ser det utifrån så är det ganska omfattande.

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Ni som kan detta med rost..

Om man har en perfekt grundad och lackad galvad plåtdetalj
som man sedan utsätter för vägsalt och smuts en hel vinter
kommer den då ändå att rosta? Förutsätt även att detaljen
har blivit vaxad från början.

Är det så att regelbunden tvättning är nödvändig?

Svekke
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håkan, jag har också kapat och svetsat i bilplåt så jag har sett en del mindre lyckade lösningar och även rost som kommit från insidan av hålrum i en karross eller dörr/lucka. Jag tror mig också ha hyfsad koll på hur oxidationsprocesser och galvaniska element fungerar. De problem jag sett på E39:an skiljer sig så tillvida att rosten förekommer endast där fogarna utsätts för mycket vattenbegjutning utifrån som jag beskrev i mitt förra inlägg. Och vad gäller en lackerad yta så är den inte alls vattentät. Titta på en Mercedes från tiden då de hade problem med sin grundfärg. Stora rostblemmor mitt på taket t.ex. som inte kommer från ett stenskott eller annan åverkan. Jag tror på Hewi´s förklaring med oljade dynkanter i verktygen vid tillverkning. Är det sedan så att kittet är lagt innan betning före galvningen kan det ju vara så att kittet hindrar betbadet att göra rent.
Det tråkiga är att nya delar har samma kvalitét. På min nya huv har jag rost på höger sida (syns att lacken på insidan är lite tunnare där) På orginalhuven var det vänster sida som hade bubblor. Kommer låta en bekant bilplåtslagare fixa det denna gång då jag inte ser nya delar som någon beständig lösning ändå, trots att det kostas på ganska friskt. Det känns inte som om BMW tagit till sig detta riktigt. Troligen innebär det kostsamma ändringar i tillverkningsprocessen, men det är för dåligt i förhållande till bilarnas prisklass, helt klart.
Vill inte på något sätt döma ut att du rostskyddat bilen. Det är alltid en förbättring om den utförs på rätt sätt och på en torr bil, vilket man får i avfuktad luft som på en rostskyddsanläggning. Dock har dessa kittproblem förekommit även på extrabehandlade bilar och välskötta sådana. Fågelbadet tycker jag talar för sig själv vad det gäller fuktgenomträngning från utsidan. Kanske om alla putsglada lade lika mycket vax i tankluckeholken att det skulle bli något bättre.
Det rör sig sällan om 4-5 år innan de börjar rosta på e46 och e39 tyvärr. Min 330 hade rullat 2200 mil och var mindre än 2 år gammal när det återfanns problem på denna. Lackskyddad av mr cap kan tilläggas av föregående ägare. Jag har sett iaf ett 40 tal e46or som är mindre än 2 år gamla med angrepp på de kända ställena(ovanför strålkastare på insidan av huven samt bagage och dörrar. I något fall som jag upptäckte det, så rörde det sig om en demobil som var 7 månader gammal. Någon förbättring på de nya karossdelarna finns inte heller som jag förstår det. Min fd e46 328 hade fått sin bagage utbytt 2 gånger på garantin.

Hur e90 och E60 håller sig skall bli intressant, inga uppenbara fall än vad jag vet iaf. Ingen blir gladare än jag om de löst problemet på dessa bilar, då vågar man kanske satsa på en sådan som nästa nybil.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

som alla vet så binder smuts fukt. Så länge ytorna är rena och inte lackskicktet är skadat så vill det många år till att det skall rosta.
Däremot så är insidan på dörrarna i princip obehandlad och dessutom dåligt rostskyddad. Under den kalla delen av året så bildas det kondes då bilen är var inne och det är kallt på utsidan. Detta bidrar till att plåten rostar. Även regnvatten passerar genom dörrarna året om. Har också hört talas om det här med de oljade dynkanter i verktygen vid tillverkningen. Men det är fortfarande så att rosten kommer innifrån dörren där fukten gett en bra grogrund för att plåten skall rosta. Även om en ordentlig rostskyddsbehandling koster 5-6000:- så har man igen detta i slutändan. Givetvis inte om du endast tänkt ha bilen i ett år eller två, men på lite längre sikt så sparar detta endel pengar och framför allt mycket tid och arbete.

Mvh Håkan

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Får be om ursäkt för felstavningar och uteblivna bokstäver! :)
Hade lite bråttom...

Ha det gott och kör vacker i vinterföret!

//Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.