|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Dum och stressad som man är, köpte jag en 525T-03 det gick fort det skall medges. Då jag tittade på den skitiga bilen, syntes inte rosten på höger nedre skärmkant. Men nu ikväll när jag tvättat bilen ordentligt, är den full i rostblåsor samt att det är spår av tidigare bättringar /lagningar. Tittar man i varudeklarationen står det "Normal" under lack/kaross, känns inte vidare normalt för en 03a ?? Om nu detta inte går på rostskyddsgarantin, kan jag med stöd av konsumentköplaget häva köpet ? | |
|
Jag har nyligen köpt en 530iT -03 där säljaren talade om att det fanns en helt ny baklucka på bilen eftersom han upptäckte att det fanns några små rost blåsor i nederkanten på luckan. Detta gick på garantin då det är 6års rostskyddsgaranti på bilen. Men nu vet jag inte hur det är i ditt fall då någon redan har varigt där och fixat tidigare. Kolla med BMW. |
|
| Häva köpet kanske blir svårt men du kanske kan kräva att rostskadorna repareras. | |
| widefive, köpte du bilen av en firma? | |
| Bilen är köpt hos den lokale BMW handlaren i Karlstad. | |
|
Det borde stå att den har rost där och inte "normalt" åtminstone som besiktiningen brukar göra "bra att veta" |
|
| Jag skall dit i morrn bitti, hoppas detta löser sig. Har ju bara ägt bilen i 8h, ingen vidare start på mitt e-39 ägande. Usch vad det känns olustigt och krångligt. | |
| och jag som gnäller över rosten på e34..... | |
|
Widefive: Bara så att du ska sova lite bättre! :-) Jag tror inte att det ska vara några problem med Autowåx. Jag tog in min bil från Tyskland i våras och upptäckte rätt snart en lite blåsa i högra nedre hörnet på rutramen i bakluckan. Efter att jag kört mindre än 100 mil fick jag problem med en spridare. När jag var in och fick det fixat bad jag dem även att kolla på bakluckan, de sa då att jag får en ny lucka; men vi har inte bokat i bytet än. Någon sa mig att de kollar bilens historik (service & mätarställning) innan de lovar sånt, låter bra om det är så. Med tanke på att du köpt din bil där borde det inte vara några problem! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
| Kan tillägga att ala 4 dörrar måste bytas oxå, men det vet jag att det tar utan gnäll. Då jag åkt e-46 i 4 år :) | |
|
Det här låter inge vidare..... Jag som bytte till BMW, efter att ha åkt MB i 20 år, just p.g.a. rostproblemen på MB....:-( Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
| Nja jag vet inte om jag sover bättre för det, iom att rost på bakluckan är allmänt känt som ett problem. Just rost på skärm/skärmkant har jag inte sett nått om nånstans förut. Men som sagt, tar dom det inte på garanti el fixar det på annat sätt. Så tänker jag häva köpet, då bilen inte stämmer m varudeklarationen. | |
|
Skärmkanterna är mindre vanligt än de "vanliga" kittade plåtomvikningarna, men jag har sett något om det på forumet någon gång. Kanske en gammal plåtskada som inte är riktigt lagad? Vid rostskyddsundersökningar gnälls det ju om "skärmkanter av gamla typen", men jag tror journalister och branschfolk får börja uppdatera sig. Bilar rostar annorlunda nu än förr troligen beroende på felkombinerade nya miljöprodukter som lack och kitt ihop med galvanisering. Erik N, Mercedes problem är nog mer grundlacksrelaterade och således mer utbredda. BMW´s upplever jag mer som ett "kittproblem". Det tråkiga är att man inte fått bukt med det under resans gång. Min nya motorhuv måste fixas igen! Dock utan garanti denna gång. Skall ta en bekant bilplåtslagare till det. Han får leta lite i skåpen efter de dödskallemärkta burkarna.. |
|
|
Att häva köpet kan du inte göra, däremot har du rätt att få felet kostnadsfritt åtgärdat. För att få häva köpet måste de misslyckas med reparationen ett par gången. By the way, de nyansskillnader som eventuellt uppstår är inte heller skäl för hävning. En "fackmannamässigt" utförd omlackering är fullgott enligt praxis. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Nu så har jag vart iväg, inga som helst problem (denna gången) rosten i skärmkanten, alla dörrar samt rost på hö A stolpe kommer att åtgärdas. Magnus (den äldre på verkstan, även den yngre men han var ledig idag) skall ha all heder för sitt mkt proffsiga bemötande. Nu gäller det bara att lackverkstan är lika proffsiga, har lite känningar där. Så jag skall dit och tala om för dem att det inte är nån ide att de fuskar. För då får de tillbaka bilen. |
|
| Fick du veta om de kommer att byta skärmen eller bara åtgärda..? lite nyfiken för min grabb har en 03 Touring där kommer rost i hjulhuskant bakskärm..och det tycks variera en del verkstäder åtgärdar en del byter skärm. | |
| Finns det verkligen verkstäder som byter bakskärmen vid rost i skärmkanten? Det är ju ett jätteingrepp med många svetsfogar. Jag skulle inte föredra det framför att delvis byta skärmkant om det skulle behövas. | |
|
Widefive: Skönt att höra att det verkar lösa sig! För övrigt kan jag bara instämma, personalen vid verkstaden är mycket bra att ha att göra med; och det är ju enkelt när de har samma namn... :-) Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
| Vet inte hur de gör m skärmen, det märks. Hittade fö lite mer rost idag :( inga oväntade ställen, men det var små blåsor i "ankdamen" samt lite på div ställen i bakluckan. Blir en kostsam historia för bmw, och när jag ändå får halva bilen nerplockad skall jag passa på att skruva bort fram och bakfångarna. Så får de ta dem samtidigt, det var lite småmärken i dem. | |
|
Hej! Har du kontrollerat så att du inte har rost i framkant av motorhuven? Är aldrig roligt att få bilen omlackad men det är i alla fall bättre än rost. Fick bytt en dörr på garantin. Har även lite rostblåsor i 'fågelbadet'. Hade fått detta ågärdat på garantin om jag ville men när de sa att de skulle byta bakskärmen så avstod jag. Lämnade in bilen på rostskyddsbehandling innan förra vintern. Tycker att detta var väl investerade pengar! Be dem att rostskydda dörrarna och bakluckan innan de monterar dörrpanelerna. Mvh Håkan |
|
| Visst är en rostskyddsbehandling bra, men det verkar tyvärr inte bita på kittproblemet, där fukten verkar nå plåten utifrån och inte från insidan av dörrarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.