AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.217

Bmw 728 -99 Vad tror ni om den här?

Sida 2 av 3
Be
278
Bengt C
523i -96
"Håller med, att jämföra med en 730 -92 känns inte det minsta relevant. Vi kan jämföra med en Scorpio från samma tid när vi ändå håller på. Inget ont om E32, det är underbara bilar på flera sätt men prismässigt är skillnaden stor."

J.L. och två, åtta, kan ni på ett någorludana *intelligent* sätt förklarar logiken i t.ex. ovanstående resonemang. Förklara varför det är "patetiskt" eller "inte det minsta relevant" att jämföra två bilar i BMW:s 7-serie med endast en generatation emellan. Är de verkligen såå olika att en prisskillnad på 5x - 10x är motiverad? Förklara varför man ska unvika en bil som är "underbara på många sätt". Eller vilken bäring argumentet "ingen vill ha" har i sammanhanget. Märker ni inte själva hur dum er argumentation framstår?

Värdera situationen lite objektivt i stället och inse att E32/730 ger betydligt mer för pengarna än E38. Den gör samma jobb på ett förtjänstfullt sätt för ca 17:-/mil. En E38 för 130.000 kr(!) kostar väl ungefär det dubbla. Bara att räkna och avgöra själv om man tycker snäppet bättre komfort är värt det. För min egen del är svartet glasklart.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag förstår inte hur ni kan vara så blinda. Bengt C har helt rätt, varför betala så himla mycket för en E38 när ni kan få en 7-serie för 12 000:-. Båda bilarna är 7-serie d.v.s nästan identiska. Och en så fin motor som sitter i 730, den går väl att köra på 0.65 om man är försiktig?
16år för en BMW... Då är den ju nästan helt ny. Jag hade gärna pendlat med en 730 E32, driftsäkerheten måste slå allt. Det är enda en 7-serie
För så stora pengar som 12 000 så ska ni absolut inte acceptera rost eller klonk i framvagnen. Är det fler än 3 ägare så kan ni ge er fasen på att bilen är misshandlad och tokkörd.

Denna bil bör närmast jämföras med Audi V8 som också är kända för sin fina drifätsäkerhet och låga ägandekostnader. Varför köpa A8:an när man kan köpa en fin V8, precis samma bil och så himla mycket billigare.

Och jag nöjer mig inte heller med en vanlig förklaring från J.L och två.åtta den ska vara intelligent så att jag, Asken m.fl kan förstå och föra en diskussion på en hög nivå. Ni sysslar med pajkastning och nästintill personangrepp!!

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag står fast vid att tycka de är patetiskt att jämföra en 730-92 med en extremt lågmilad E38 facelift, de är stor skillnad mellan modellerna och de vet nog de flesta som kört/ägt dem. Komfort, säkerhet och tekniken i E38 anser jag motiverar det högre priset jämfört med den äldre E32.

Med Bengt C:s resonemang är det onödigt att köpa de flesta nya/dyra bilar, tex. framstår en E38 för 130.000 ;- som väldigt billig och prisvärd jämfört med en ny E65 750i, men tur att inte alla tänker så för då hade det ju snart inte funnits några begagnade 7-serie alls att köpa.

Jag talar inte illa om E32an, jag har själv ägt ganska många, (samtliga motoralternativ) och jag tycker om dom, men jag anser att de börjar bli väldigt gamla nu och de märks, jag ser modellen främst som en "youngtimer" och inte som ngn bruksbil. När jag jämfört E32 med E38 har jag svårt att se några fördelar förutom att jag tycker E32 är väldigt snygg och klassisk att se på.

Länk

BMW CS #5139
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
enda = ändå. Ber om ursäkt för denna fadäs...

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Bengt C: Du får gärna tycka att min argumentation är jättedum, det bjuder jag så gärna på och står fast vid min åsikt. Pisutvecklingen på en bil är inte linjär och det kan du inte argumentera bort. Fundera gärna över vad J.L skriver ang. E65 kontra E38. Marknaden betalar uppenbarligen mycket mindre för E32or än faceliftade E38or. Det är ju jättebra för dig som inte tycker att skillnaden är så stor. Jag förstår att du ser din E32 som "mer bil för pengarna" men nu var det inte en E32 tråden handlade om, eller hur? Ta nu en lördagsöl och slappna av lite vet ja.

Mvh
var lite skeptisk till 2.8 alternativet i E38:an men efter första provturen hade jag ändrat uppfattning, bilen väger lite mer än en E39 touring men den anklagas sällan för undermotoriserad i 528 versionen...
Sen hur ägare till 523 i denna tråden kan "smutskasta" 2,8 an och framhålla v8 alt v12 istället är väl att kasta sten i glashus.
Jag har ägt min 728 a i snart 15000 mil och är kanonnöjd, men original dimension på däcken är förbrukning landsväg 0,78. med 20" lite mer ;)
Gemini__
Bilen i annonsen ser mycket fin ut, lite sedvanlig prutning på det där så är saken biff. En fin vagn med ett mycket klokt motorval, känns inte alls undermotoriserad. Den låga bränsleförbrukningen är ett plus i kanten dessutom. Men trådskaparen har inte svarat på ett tag så det kanske inte är aktuellt med köp längre?

//Thomas
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
inte under motoriserad ?193hp å en bil som väger 2ton då vet inte jag.
Gemini__
Seriöst, har du provkört en 728:a? Vidhåller att den inte är undermotoriserad, självfallet ingen raket men att kalla den slö är att ta i.

Sedan beror det givetvis på vad man har för preferenser, om du jämför rakt av mot din 760 så blir det lite skevt.

Sedan väger min vagn 1810 kg.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
730 v8 218hp den var väl inte nått vidare,men de är klart man har ju för det mesta åkt v12.
Gemini__
Ja, är man van med härliga V12:or blir man nog lite bortskämd med prestanda och motorgång. =)
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Är inte en 728 ett förbannat vettigt alternativ, om man inte är ute efter spotbilsprestanda!!?? Har kört ett antal av dessa, kan bara säga att de är underbara bilar som går fantastiskt fint när dom fått upp ångan...dessutom med klart vettig driftsekonomi!! Får jag sålt min,,,då blir de garanterat en 728...givetvis ned steptronic,,,varför växla själv, när bilen gör de bättre!!??

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Instämmer 728 är ett riktigt vettigt alternativ och köp.

///MVH Hasso
Länk
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
bor själv i varberg så jag har tittat på denna ngr gånger. misstänker att den vart krockad vänster bak, om man kollar på skärmkanten så e den inte uppvikt som de ska va, saknar även "underredsmassa" lr va de heter som alltid finns på kanterna, bara blank lack direkt på plåten... så de betyder väll att skärmen e bytt?? men annars ser den fin ut
// anders
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Carlsson86.. Betyder det då att man ska undvika o köpa en sådan bil eller vad tycker du.. rent almänt ?

Khaless
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
verkar ju som de e slarvigt gjort som kanske medför rost rätt fort... men annars så verkar den fin, en ägare å svensksåld
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Jo allt annat verkar ju bara för bra... men undrar om man ska undvika såna bilar ändå.. slarvigt gjort o att det kan förekomma rost under till o bakom skärmen e ju absolut illa

Khaless
Jag vill nog inte heller påstå att det är en raket, men i tråden hängs den ut som trött, även av 523 ägare.... Som jag också skrev tidigare så skiljer det inte speciellt mycket i vikt på en E39 touring och en 728 och 528 touringen ratas sällan av köparen för att den är slö.
Wan, självklart går det inte att jämföra en 750 som du ägde tidigare med 728:an, men komforten i min 728 och din fd 750 skiljer det inget på.
Hade jag varit ute efter effekt så hade jag köpt en med större motor, men jag är nöjd med effekten i 728:an (och förbrukningen). Men smaken är ju som baken...
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
det JAG hade reagerat på direkt hade väl varit att det "bara" är en 728i och inte iL eller en med kraftigare motor. Men det är inte ballheten som ska bestämma utan din plånbok. Exemplaret ovan, om allt är ärligt med mil och inga andra defekter, krockar som folk vill göra, är jättefin och ett smart val.

Jag äger en 96- 728 ej FULLUTRUSTAD osv men vem fan behöver egentligen bord bak, värme bak o allt annat skit som tillkommer osv. En bil handlar om komfort, prestanda ägarkostnader.

Komfort som fan, prestanda som fan(beror på vad du jämför med) och ägarkostnader som fan också OM något händer och du rullar utan försäkring eller om du är fattig och vill tanka full tank osv.

Tänk vad du vill få ut av din bil? Är det din första BMW, 7 serie? Om inte så vet du vad du nu vill ha osv. Om det är första lär du fan inte bli besviken.

Min första bil någonsin blev en 728 och jag är helnöjd och det enda som gör att jag nu får ångest är att jag är mellan jobb och har inte råd att tanka som vanligt utan att svettas.

Det kommer att gå åt en massa bensin, tänk bara så och om du är redo för det så kör på. För allt annat vad gäller försäkring, besiktining, service och reparationer skiljer faktiskt inte så mycket jämfört med en vanlig bil som en Opel.

Min svåger fick sin dörr skrapad på en Open Astra 1998 och priset hamnade på 16k. Så att det skulle bara billigare att repa en skitbil är helt fel.

Köp den du om färgval och allt är ok med dig, du kommer inte ångra dig om du har råd att behålla den.
Jag har själv en 740 men skulle bara för det definitivt inte kalla en 728 för slö. För många år sen hade jag en Ford Granada med 4-cylindrig 2-litersmotor på 98 hästar. Den var slö den...

Allt är relativt.

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.