AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.853

Varning för Biltemas 5W-50 motorolja?

Sida 2 av 2
Betydligt intressantare hade diskussionen varit om man inte kallade t.ex oljan för Biltemas eller Biltemaolja. De har aldrig tillverkat nån olja, eller för den delen några lampor eller borr eller verktyg heller. De sätter bara sitt varumärke på produkten och påstår lite oblygt ibland att de utvecklat vissa produkter osv.
Visst är det nåt speciellt med Biltema som väcker känslor osv, alla måste tycka osv. Men som redan nämnts, de hade nog sanerat bort sig själv om det hade varit alldeles nattsvart. Nu växer de i stället och tjänar pengar som attan, man kan väl iaf sträcka sig till att en hel del prylar är ganska prisvärda, om än inte alltid bra.
I fallet med oljor så är de som redan skrivits många gånger rätt strikt klassade och kan någorlunda lätt kollas/jämföras med andra "märken", vilket man t.ex inte kan göra med t.ex glödlampor.
Med 100% säkerhet kör många omkring med "Biltemaolja" utan att ha en aning om detta, men det stod så klart nåt annat på flaskorna eller dunken när de köptes..
I realiteten stammar de flesta oljor som säljs här hemma från kanske två eller tre tillverkares basprodukter, fast det finns ju förstås betydligt flera varumärken ute på hyllorna.

FP
folke :

& vad tycker du att man ska kalla olja köpt i en flaska som det står biltema på då? Naturligtvis gör inte biltema oljan själv men det är väl rätt naturligt att man kallar en produkt för det som står på förpackningen.
Visst, men i debatten kommer det helt bort att det bara är ett varumärke och att innehållet kan vara Statoil eller Shell eller OK/Q8 eller nåt annat.
Det är kanske känsligt att en viss produkt kan säljas för halva pengen under ett annat namn.
Nu kommer säkert en del att hävda att det är en b-produkt från den kände tillverkaren, fjorårets modell osv.

FP
Per L: Jag antyder inte att de flesta skulle vara missnöjda med BILTEMA:s produkter och jag säger inte att de flesta produkter Biltema säljer är undermåliga. Det var specifikt deras helsyntet 5W-50 motorolja som jag tycker verkar vara undermålig baserad på mina och andras erfarenheter. Och jag efterlyste fler synpunkter och erfarenheter därför startade jag den här tråden.

Jag var ironisk med mitt förra inlägg om det inte framgick ber jag om ursäkt för det.
Henke Lexus: Jag hoppas du är medveten om att deras "nya" 5W50-olja är uppgraderad till API SL/CF ioch har således samma API-klassning som 5W40...Den gamla 5W50 däremot (som såldes för typ 2 år sen) var mycket riktigt en sämre olja än deras 5W40
Jo jag vet att den nuvarande 5W-50 oljan har en högre API klassning. Det kan ju vara så att det endast var den "gamla" 5W-50 oljan som var undermålig. Jag minns inte exakt men jag har för mig att den oljan jag köpte, juni 06, var API/SL klassad men jag ska inte svära att så absolut var fallet.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ny eller gammal, jag har ju som tidigare i en länk skrivit om problem med 5-50 oljan, den äldre klassningen på en Celica GT4 och den nyare klassningen på min nuvarande 325a.

Lagerknacket och det dåliga oljetrycket är helt borta sen jag bytte olja.

En annan sak värt att tänka på. I dagens läge är det ofta tillverkaren själv som godkänner sin vara. Exempelvis en CE märkning betyder att tillverkaren intygar att den uppfyller gällande krav, inte att nån kollat att den gör det.

Tidningen Vi Bilägare kollade strålkastare på några nya bilar, alla givetvis med godkänd märkning, men flertalet uppfyllde inte gällande krav !!!

Om samma sak gäller klassning av olja har jag dock inte en aning om.

Och som sagt var, det gäller Biltemas 5-50 helsyntet, och inte nån annan olja från Biltema.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Även jag har skrivit om mina erfarenheter i en tidigare tråd om Biltema 5W50, och det gäller den senaste klassningen, API SL.
Precis som för Isåkare var oljetrycket på tomgång och lägre varv i min 728i -86 väldigt lågt när motorn var genomvarm, max 0.5kg på tomgång! Dock aldrig så lågt så att oljetryckslampan tändes. Minns att det aldrig blev högre än 3kg tryck under 3500varv/min. Och det är ju det som är det lustiga, man köper ju en 5W50-olja för att den ska tåla lite mer hård körning i en motor med några mil på mätaren. Sedan kanske det inte är någon fara trots lågt tryck, huvudsaken är väl att oljan strömmar runt?
Jag har samma olja i min nuvarande 530 med lilla åttan, lite lyftarknack precis vid kallstart men det måste väl betraktas som normalt i en motor som gått knappt 20000 mil? Inga konstigheter vad jag märkt på ca 2000 mil på den oljan i den bilen. Men i 728´n med eftermonterad oljetrycksmätare fann jag det låga trycket som lite konstigt.
Ska prova oljan i min nyköpta Pega 205 GTI som har en oljetrycksmätare och se om tendensen till lågt tryck uppstår där också.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Det va ju som så att jag fattar inte hur en bil i den kalibern kan skära ihop fullständigt jag kan köra längre på spillolja än den bilen gått tycker att dom ska gå och kolla med ett oberoende labb vad som är knas med oljan om det är så .

Jag tror ju inte det har med oljan att göra överhuvudtaget .

Sorry för konstiga inlägg men blandade ihop denna tråd med en annan som också va om samma olja .
Isåkare: Jag tror nog att en klassning printad på produkten är att lita på. Man skulle knappast våga fuska med detta, det är ju inget som inte går att kolla upp, och det skulle kosta stora skadestånd om produkten orsakat skador och inte visade sig hålla utlovad klassning osv.
CE-märkning kan fungera såsom du skriver, att tillverkaren intygar vissa tekniska fakta och säkerhet mm. Han skall då på anmodan kunna visa upp tester och protokoll.
I fallet med strålkastare (fordon) är det dock e-märkning som gäller (ett litet e i en cirkel tillsammans med en eller två siffror). Även här finns bakomliggande dokument och protokoll som inte är svåra att få tag på.
Fusk förekommer, i vissa fall flitigt på piratprodukter osv, undras vad det var Bilägarna kom fram till i sin test? Om det var ljusbilden som var fel så kan ju t.ex detta bero på själva ljuskällan osv, medan strålkastaren i sig är OK.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.