|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk till volvoforum Länk Mina egna erfarenheter av den oljan är att motorn (min fd 535iA-88 E34) efter ca 100 mil började ge ifrån sig missljud, dvs dova knackningar sk lagerknack, när motorn blev varm. Efter 300 mil så vågade jag inte längre köra vidare på Biltemaoljan och bytte till Valvoline synpower och tack och lov så upphörde knackningarna. Och efter att ha läst och sökt på forumet så verkar det som att fler har haft likartade problem med just Biltemas 5W-50 motorolja. Biltemas helsyntet 5W-40 har jag tidigare använt och inte haft problem med, men just 5W-50 oljan verkar vara undermålig eller åtminstone olämplig och bör undvikas helt och hållet tycker jag. Vad tycker ni? Och vilka erfarenheter har ni av Biltemas 5W-50 olja? | |
|
Jag kör Biltemas 5W50 i min vinterbil (Passat 2.0 -96). Har hunnit med 2 oljebyten (byter senast efter 1000mil), inga konstigheter än iaf...Filter köper jag dock inte från Biltema utan där är det "märkesfilter" som gäller... Min bror kör samma olja i sin 535i -90 som gått ca 40000mil (ingen som vet exakt eftersom hastighetsmätaren/km-räknaren lägger av efter ett tag...), inga konstiga ljud alls från den motorn bortsett från ventiltick pga en något sliten kam (kammen var sliten redan vid köp). Iofs byter min bror oljan senast var 600mil.... |
|
| Det verkar ju vara en dålig olja om man läser lite här på forumet . | |
| Lasse Kong: Vilket fantastiskt & uttömmande svar...Självklart är Biltema oljan långt ifrån världens bästa... Finns ett antal trådar om Biltema-olja, kort sammanfattat kan man säga att olja är en "strikt standardiserad" produkt där två oljor med identisk klassning har väldigt lika engeskaper, om än inte identiska...Man skall även komma ihåg att när din bil tillverkades så fanns mig veterligen ingen så högt klassad olja som Biltema-oljan är. Så om du skulle följa BMW's rekommendation för din bil från -97 så skulle du idag ha stora problem att hitta en olja med den rekommenderade klassningen (min gissning är att det i din instruktionsbok står att oljan skall vara API SH, möjligtvis API SJ..) | |
|
Detta med alla trådar om BILTEMA-olja skulle kunna vara ämnet för forskning på universitetsnivå! Vad är det för mekanismer som gör att just BILTEMA drar åt sig alla möjliga tyckare som suger åt sig allt negativt om BILTEMA som en svamp och ignorerar allt positivt som då och då skrivs! För det måste väl ändå vara så att de flesta kunder på BILTEMA är nöjda kunder. BILTEMA har ju växt en hel del sedan jag handlade extraljus första gången i den lilla källarlokalen (som med 5 kunder var full) dom hade i Linköping på 60-talet. Alla negativa inlägg om tex BILTEMA-olja valsar runt i alla möjliga inlägg varv på varv och drar åt sig "proffs"-tyckare oftast utan egen erfarenhet om frågan! Mina inlägg om BILTEMA-olja har jag aldrig sett någon hänvisa till! Min BMW har ju gått 73.000 mil i huvudsak på BILTEMA- olja och filter och det finns inga tecken på att den mått annat än bra av det! Men det är förstås inte lika roligt att skriva om! Per L |
|
|
Är väl inte så konstigt att Biltema diskuteras flitigt? Deras priser är låga men kvaliteten är högst varierande alltså gäller det att köpa rätt saker på Biltema. Jag har tex köpt borr (4mm) som man kan böja med fingrarna, skruvtvingar som ramlar isär i sina beståndsdelar , cykeldelar som rostar på 6 månader. Men som sagt även (tillräckligt) bra saker har inhandlats på Biltema. Jag har varit nöjd med bilbatterierna, dvs de har funkat för mig även om kvalitetsmärkena garanterat är bättre vid extrema förhållanden. Av det jag lyckas läsa mig till verkar oljorna vara prisvärda och av bra kvalitet. Uppenbarligen funkar den bra i Per L's vagn men det är knappast ett vetenskapligt test även om det säger en del. |
|
|
Per L det räcker inte med att det skrivs positivt då och då! Antar att folk vill mer eller mindre alltid vara nöjda efter sina inköp av diverse produkter. Se bara BjörnB:s inlägg (obs bara ett exempel) Det är ju inte bara det att produkten går sönder/inte håller måttet utan det är ju också allt strul som blir när arbetet/resan blir avbruten. Handen på hjärtat så har nog dom flesta om inte alla sagt till sig själv " Det här var tamef**n sista gången jag handlar där" och vissa/många fortsätter trots allt:-) "Offtopic:-) jag gjorde själv en tabbe häromveckan när jag skulle på julbord så behövde jag en röd skjorta! Letade överallt tyckte jag, så när jag gick förbi Dressman så såg jag en och den vart det och i kassan frågade jag om det gick att använda mer än en gång och svaret blev javisst vi har aldrig fått in några reklamationer på dom här.... Dagen efter var min vita kavaj samt nya vita läder skärp totalt missfärgat RÖTT!!!" Mvh Danne |
|
|
Jodå, jag har också köpt grejor på BILTEMA som jag inte varit nöjd med! Fast det är förvånansvärt sällan! Att man då och då köper grejor man blir missnöjd med gäller förmodligen inköp från de flesta affärer! En av mina sämsta affärer gjorde jag på BMW när jag köpte bromsskivor fram till min 3.0S. En av skivorna var utsliten efter ett par tusen mil! Självklart var det min bil det var fel på och inte på skivorna! I alla fall enligt experten hos BMW i Sth som jag paratade med! Jag erbjöd mig att lämna in bilen till BMW för att dom skulle kunna kolla vad som i så fall var fel på den. Jag till och med erbjöd mig att stå för kostnaden för undersökningen om dom hittade något fel på min bil. Men icke, att dom skulle stå för kostnaden om dom inte hittade något fel på min bil var otänkbart! Hos BILTEMA däremot har jag aldrig upplevt något krångel när jag reklamerat en vara! Per L |
|
|
50W-50:in är kass. 50W-40:in är riktigt bra... Kolla klassningen. __ /Chrille |
|
|
Per L: OK! Du är nöjd med Biltemas produkter det är härmed noterat. Och om du är nöjd då måste alla andra också vara nöjda för dina erfarenheter och åsikter är det som endast är av betydelse, det är också härmed noterat. Den som har en annan åsikt och erfarenhet än dig är enbart ute efter att svartmåla och smutskasta ingenting annat. |
|
| lite övriga åsikter och erfarenheter om 5W-50 Länk Länk | |
|
Klassning 5W50: Länk Klassning 5W40: Länk Båda är API SL/CF samt ACEA A3/B3, 5W40 även B4... Tidigare var dock 5W50 oljan endast SJ klassad eller om det var ännu lägre (minns ej) |
|
|
Produktblad 5W50: Länk Produktblad 5W40: Länk |
|
|
henke lexus: Det kan ju hända att du har rätt i dina antydningar! Dvs att de flesta kunder hos BILTEMA inte är nöjda som jag för att dom säljer undermåliga varor! Och då skall vi naturligtvis berätta det för varandra! Men då förstår jag inte riktigt hur dom kunnat växa från butiksytan kanske 10 m2 (slutet av 60-talet) till nu gissningsvis minst 140.000 m2 (47 butiker á säkert 3000 m2)! Per L |
|
|
Ref till Volvolänken i första inlägget. Vad jag kan se så anger inte trådskaparen att oljan är Biltema utan det är andra som börjar prata om Biltemas "dåliga" oljor. |
|
|
Donnie_D skriver i sitt andra inlägg: "För mig luktar det som om produkten helt enket inte hållit måttet och för Er som undrar så kommer den från en stor bilddelskedja som associerar på ett ord där TEMA och BIL finns med namnet." Mvh Danne |
|
|
Jag körde min tds 17000 mil på Biltemas mineral den har idag gått 36000 fortfarande på Biltema mineral ..innan körde jag min Volvo 740 gle på samma olja i 10 år det har inte vart problem någon gång ..idag köper jag OKQ8 Formula 5-40 Exel är en BMW godkänd olja kostar ca. 550kr 4 lit på macken jag ger 47 kr liter ändå har återförsäljare gjort sitt påslag det är några kr billigare än Biltema i literpris...den måste självklart vara jättedålig då..eller..*S* Hade Biltemas olja vart så otroligt dålig då hade jag köpt en bärgningsbil för många år sen och vart miljonär idag för dikena hade vart fulla av bilar med skurna motorer..*ler* |
|
| gto80: Vilken olja går 530:in på? | |
| Var i "volvoinlägget" står det något som bevisar att det berodde på biltemaoljan att bilen havererade? Vad jag kan se så verkar det mest vara en massa lösa antaganden... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hur många VAG 1,8Turbo motorer har rasat pga igenkoksade kanaler när VAG förlängde sina servcieintervaller och oljan inte höll måttet för serviceintervallan som dom hällde i. Polarens nya Passat 1,8T 2002 skar 1000 mil efter första servicen vid ca 3300 mil, med ny motor på garanti från VAG. Och jag har sett exempel på flera sådan haverier pga fel oljekvalitet från VAG och då är det ju inte Biltemaolja dom häller i. ///MVH Hasso Länk |
| Hasso: Prtoblemet med VAG var väl nåt rör till turbons smörjning som var tokit utformat/draget vilket ledde till en del "ras" om jag inte missminner mig...Men jag är av den åsikten att dessa långa serviceintervall är av ondo, max 1500mil på samma olja oavsett kvalitet, helst aldrig mer än 1000mil.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.