AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.583

Oljebyte på BMW.verkstad

Sida 2 av 2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Oljeservice inklusive byte av kupéluftfilter för 1500-1600kr tror jag inte på. Låter mer som ett pris utan byte av filter.

Kupélulffiltret byts vid varje service tillfälle på nyare bilar med lång serviceintervall och vid varje Inspektion för äldre bilar med kort serviceintervall. Detta kan ju vara anledningen till de olika prisförslagen ovan.

Tror att normalpris för oljeservice på en 6-cyl ligger kring 2500kr +/- ett par hundralappar och då är kupefilter och övriga kontroller inkluderade.

Priserna i erbjudandet för enbart oljebyte får nog anses vara bra och för de som brukar göra ett oljebyte extra mellan ordinarie servicar så är ju bara att utnyttja. Enda sättet att komma billigare undan är ju att själv köpa in olja till ett billigt pris och sedan kunna genomföra bytet där det är gratis. Att själv köpa olja och filter på BMW och sedan betala för tid i GDS-hallen riskerar nog att sluta på ett högre pris.

___
//Ulf
Verkar som ett schysst erbjudande.

Men... hur bra är den här SLX oljan egentligen? Lämpar den sig bäst för nyare bilar? (typ under 10000 mil och upp till 4-5 år gamla?)

Enligt min rent amatörmässiga slutledning efter att ha läst gamla inlägg mm i det här forumet så verkar det som att motorer med SLX olja i sig ofta drar en hel del olja?

Är den inte lite väl tunn och blaskig? Eller är det som så att det är en mycket bra olja men eftersom den är så tunn så får man räkna med att få fylla i någon dl då och då? (I mitt fall knappt en dl / 100 mil när jag körde på SLX).

Min oljeförbrukning har minskat dramatiskt efter att min verkstad fyllde i en tjockare olja.

Frågar det här eftersom jag funderar på att byta ut min 10w60 helsyntet olja nu på vintern... men tvekar på att börja använda SLX olja igen.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det är vedertaget att man kan köra med t.ex Catrol TWS i en M54 motor, men att bensinförbrukningen ökar, därmot upphör oljeförbrukningen.

När jag böt olja inför vintern så hällde jag i Castrol EDGE Sport 0w-40 istället för BMW´s 5w-30 som verkstaden hällde i sist. Ska bli kul at se om oljeförbrukningen har minskat :)

Mvh/ Niclas
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Programmer: Nu skrev jag inte att priset 1500 - 1600 kr var INKL byte av kupéluftfilter utan endast oljeservice. Men jag ändrar det till oljebyte så att det inte blir några missförstånd om vad som ingår i oljeservice då det är olika beroende på vilken bil man har.

/Rickard
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
I november betalade jag 2200 kr för oljebyte, utan luftfilter, på min 530i. Arbeteskostnaden inkl stämpel i boken var 410 kr, vilket jag gärna betalar.

Extrapriset 990 kr för allt visar väl snarast vilka marginaler de har på oljan!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mats_epost: Jag åker SLX-olja i min 850 och det fungerar utmärkt änsålänge:) Erbjudandet verkar förlängt till sista mars, Länk Första pappret hem i brevlådan sade första januari.

Prisvärt faktiskt.

Mvh
Asken
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Ibland skjuter dom sig själva i foten med sina erbjudanden. Fick en motsvarande lapp hem strax efter nyår. 'Vi har sett att Du köpt en Bmw bla bla - Här får Du en rabattkupong Du kan använda...' typ 10% på service och reparationer.

När man sedan läser lite noggrannare så står det finstilt längst ner - 'Gäller ej M-bilar'. Tack så hemskt mycket!!! Nu ringer jag genast till märkesverkstaden.
/R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.