|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag fick hem reklam från BMW idag där dem erbjuder oljebyten på verkstaden. Priser är där 4cyl: 895kr 6cyl: 995kr 8cyl: 1095kr Jag byter mer eller mindre alltid i kompisens verkstad och köper olja av honom, och då hamnar man iaf på strax över 100kr litern (med kraftiga rabatter). Då ska man även köpa filter, så man hamnar lätt på 800-900kr. Så jag undrar om i detta pris för oljebyte, är det inkl. oljefilter, arbete och nolla servicelampan ? För Castrol SLX är väl ändå ingen billig olja? Så tycker priset verkar riktigt bra! Helt klart värt 100kr extra om man själv slipper byta oljan OCH man får stämpel i boken. Eller är det plus filter och jobb som gäller på priset? Och ja, jag ska åka och höra med dem på verkstaden, då det börjar dra ihop sig för oljebyte, men sitter o filosofirer hemma i soffan om det just nu, så höra om hur detta erbjudande är. | |
| Jag kan tänka mej att skulle det vara exkl. filter o.s.v så borde det stå väldigt finstilt nånstans. | |
|
Jag tror det snarare rör sig om ett sätt att försöka locka kunder med äldre BMW till märkesverkstäderna som i annat fall skulle låta allbilverkstan göra servicen, eller själva. Bilia har ju kört sina "Nice-price" kampanjer för äldre Volvo bilar (oljeservice ett tag så konceptet är inte helt nytt. Avancerna för BMW blir lägre än vanligt men kunderna desto fler så det tar säkert ut vartannat. BMW har ju sammarbete med Castrol sedan länge och det är ju inga direkt små volymer det handlar om så literpriset för BMW blir väl därefter... |
|
|
Jag funderade i samma banor som Kristoffer_L säger, då det står att BMW har sammarbetat med Castrol sedan länge etc, så lär dem har väldigt fina inköpspriser. Så dem erbjuder kanske billigare servicer nu under januari när det är väldigt dåligt med jobb för bilmekanikerna, folk köpt julklappar etc, så inte direkt någon rusning till verkstaden för service just nu. Ska åka och höra med dem om vad som ingår i priset, för är det inkl, filter och jobb så är det helt klart ett bra pris. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
BMW dubblar minst inköpspriset för Castrololjorna de fyller med. En bekant är storkonsument av Castroolja (lastbilsservice)) och jag vet ungefär vad han får ge. ///MVH Hasso Länk |
| Visst är det ett bra pris för konsumenten men knappast en dålig affär för BMW heller. Det rör sig väl om en materialkostnad på kanske 400 kr för BMW och ca 15 minuters arbete så dom gör allt en OK vinst på det. | |
|
Det stämde! Bokade tid 25:e nu för ett oljebyte, inkl. filter och jobb för 995kr. Det gälde dock bara januari ut, så det är väl får att få in lite jobb nu när det är lugnt, samtidigt som dem vill väl ha in bilarna på verkstaden, så kan dem hitta fler fel på bilarna och erbjuda att laga dem med detsamma antar jag. Hur som hellst bra pris! |
|
|
På mitt utskick står det dock inget om att det bara gäller i januari. Sechs macht Spass! 7:an: Länk |
|
|
Nu har jag lagt ifrån mig lappen, men jag såg inte heller att det endast var Januari. Stog bara att "Kan inte kombineras med andra erbjudande" längst ner i liiiten text. Men kundmottagningen sa att det var endast under januari det gälde, så frågan är väl vilket som gäller? Dem är väl skyldiga att följa bmw´s erbjudande som aukt. verkstad. |
|
| På utskicket står ingenting om att erbjudandet bara gäller under januari. Faktiskt en jättemiss, i princip kan man enligt deras erbjudande byta olja för det här priset livet ut :-) | |
|
Jag funderade på detta också när jag hittade lappen igen. Så man får väl plasta in lappen så den håller sig ett par årtionden! Dock så står det "Priserna är rekommenderade priser och kan inte kombineras med andra erbjudanden." Det kanske går att vrida så det är verkstaden som avgör hur länge dem använder sig av detta pris. Men hur som hellst så måste dem väl gjort en liten miss, för det brukar annars vara väldigt många garderingar för att man inte ska kunna tolka det fel. |
|
|
Om ni tittar i en nybilprislista så står det inte heller hur länge priserna gäller och jag är övertygad om att ni inte tror att ni kan köpa en ny BMW idag för 2003 ärs priser. Prislistor/erbjudanden gäller tills ny prislista introduceras om inte annnat anges. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Antar du faktiskt har en poäng där. | |
| På Bendt Bil i Halmstad säger de att det gäller t.o.m. mars -08. | |
| Nån som vet vad ordinarie pris är på ett oljebyte då? | |
|
GE: Oljeservice brukar kosta 1500 - 1600 kr för 6 cylindriga modeller i Sthlmsområdet på märkesverksatd. /Rickard |
|
|
Om jag minns rätt så skulle BMW i Solna har ca. 2500 kr för ett oljebyte när jag frågade tidigare i höstas. Jag tappade hakan av den prisuppgiften kan jag säga! Jag böt olja samt filter själv för ungefär 1000 kr, så BMW´s nya "mellandagsrea" pris är väldigt bra tycker jag. Det var faktiskt det första jag reagerade på att det inte framgick när erbjudandet slutar att gälla... Mvh/ Niclas |
|
| Men lämnar man in bilen för en vanlig "oljeservice" så byts även kuéfiltren väl? Med vanlig oljeservice menar jag inte det här erbjudandet då. | |
|
Kanske är det så att BMW skiljer på "oljebyte" och oljeservice i det här fallet. Kupéfiltren kostar drygt 700:- på micro och dessutom skall kontroll av parkeringsbroms och rengöring av bromsschakten och kontroll av bromsskivornas tjocklek ingå i en oljeservice på min bil. Byter de bara olja och oljefilter för 995:- på min 523 -99 så anser jag inte att jag gör en speciellt bra affär om jag kan få allt det andra också för en femhundring till vid en ordinarie oljeservice. |
|
|
För ett år sedan körde BMW i Solna med ett liknande erbjudande om ett oljebyte för 995:- Då fick man inte SLX utan Performance-olja dvs delsyntet (som naturligtvis är mycket billigare än SLX) //Alexx |
|
|
Nu garanterar de att de häller i SLX. Om det nu är så att de bara byter olja och oljefilter och därmed inte gör en oljeservice, vågar de då stämpla serviceboken? Gör de det så vill jag nog påstå att de fuskar friskt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.