AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.707

M3 E46 CS -05 eller 335d sedan - 07

Sida 1 av 2
rb
16
rb82
Bmw 530d -03 e60
Hej,

Som rubriken lyder. Går i tankar på att byta bil och är lite velig i vad jag ska välja. Bilen är tänkt att ha som allround-bil, vilket innebär pendling ca 7 mil per dag. Fördelen med dieseln är såklart förbrukningen och nackdelen ljudet? ;) M3:an har varit en drömbil som aldrig blivit av, dock det stora minuset för mig är den antagliga höga bensinförbrukningen - när jag nu tänkt att använda den dagligen. Bilarna ligger i ungefär samma pris, och är i nyskick.

Vad har ni för åsikter kring mitt dilemma?
Tack på förhand!

Ps. Kör idag en diesel motsvarande 320D och är van med en förbrukning på ca 0.6 max per mil. Kommer jag få en chock av m3:ans förbrukning vid farter kring 120-140?
Ds.
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Någon chock blir det då inte eftersom du redan vet att m3an drar mer i bensin än dieselbilen.
Våran m3a drar vid en normal pendlardag (stadskörning) ca 1.2L/milen enl. färddatorn, dock inte många rödljus och dylikt så snitthastighet mellan 50 och 70km/h konstant.
Sedan beror det på när du växlar och hur mkt du gasar givetvis.
Snålast jag kört på motorväg är om jag minns rätt 0.89L/milen i 120km/h.
O.b.s färddatorns siffror så de kan ju vara missvisande mot verklig förb.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gör något annorlunda, köp dig en 135i. Du kommer älska både ljudet och designen! Den är snabbare än en M3 E46 till hundra. Förbrukning kring 0.7 på pendling och sen får du en välutr nybil för mindre pengar än dina val i rubriken. Förbrukningstal är egentligen löjligt att tala om i dessa prisklasser på bilar, det är värdetappet på 70-150kkr per år som är den stora kostnaden de första 2 åren. Däremot är det grymt TRÅKIGT att tanka, det håller jag med dig om är en bonus med en snål bil.
Mvh
Asken
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Asken: Då blir det ju en fördel för honom att köpa en m3a E46 då de redan tappat det mesta? inte 70-150kkr per år där inte, för då får man ju om 2år betala för att bli av med en ;) Men för en nybil som 135i eller 335d så ligger nog värdetappet runt de siffrorna. Men är man orolig för kostnader när det gäller bil kan man lika gärna gå istället, för allt som har med bilar att göra kostar pengar på något sätt..
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
För egen del så skulle jag aldrig välja en M3 CS att pendla med.
En 335 D åker man så mkt bekvämare i. Ett chip i 335:an och du har en grymt lok som bör spöa en M3:a rakt fram.
För egen del så skulle jag ha valt en äldre 320 touring alt. A4 avant el MB diesel som bruksbil (pendlarbil). M3:an hade jag sen tagit som en ren "entusiastbil" för att sedan ställa av den under vintern.

Verkar skitsmart att chiptrimma en splitterny 335'a, speciellt med tanke på att inga nybilsgarantier gäller om de skulle hända något.

Thomas H
thomas@miraculix.nu
Länk
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Nu är väl inte 135 snabbare än gamla M3 till hundra, Asken!?
135 klarar sprinten på 5,3 enligt tillverkaren. M3:an 5,2 enligt tillverkaren. Sedan har lägre tider uppmäts. Tror det var enda ner till 4,8. Inga stora skillnader men rätt ska vara rätt :) Håller även med föregående talare. Man trimmar inte en ny bil på eget bevåg. Har man råd att laborera så kan man lika gärna ta sig råd att köpa en snabbare/dyrare bil redan initialt.

Jonas

M3 E92 beställd! :) :)
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Det kan tyckas vara att "laborera" när man trimmar en ny bil. Känner man så, finns möjligheten att teckna en maskingaranti med seriösa trim-firmor.

Fakta kvarstår att man får ut grym prestanda för liten peng (ca.10000:-) om man väljer att "chippa" en 335d.

En polare till mig trimmade sin 535d i somras med mkt bra resultat.

Mitt inlägg ska inte ses som ett råd, utan som ett möjligt alt. (underförstått)

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Dock är väl ändå m3 cs -05 och 335d sedan -07 olika som dag och natt utom priset ?
335d har 4 dörrar och plats i bagage för en familj på semester, en snål diesel och är en komfortvagn
m3 är 2 dörrar desto större förbrukare av bensin och är inte särskilt praktiskt i nått avseende te.x att dra en släp. En banbil för gata i jämnförelse med 335.

Dom går inte att jämnföra.

Som pendlar bil är väl 335d det givna valet.

En bil att ta på träffar eller bara att allmänt busköra samt att den följer med på jobbet är m3:an det rätta.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Och en chipad 335d kör inte ifrån en m3a i någon som helst intervall så det så ;)
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Högsta växeln 80-120 ?

Hälsningar
Ando Gunnarsson

Länk
Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Jag har som minst kört på 0.98/l milen med min m3,a,
Då körde jag 70 mil E4.an med farthållare i på 115km/h
Sen körde jag på Autobahn 120 mil och låg mesta dels av vägen i ca 160 och uppåt, då drog den 1.2, imellan åt 1.3/l milen.
Men förövrigt verkar min dra konstant 1.2/l milen..
rb
16
rb82
Bmw 530d -03 e60
De objekt jag tittat på är alltså lätt begagnade med ca 1000 mil på mätaren och ligger mellan ca 400-430 i pris.
Anledningen att jag har valt mellan dessa två är som jag sa tidigare, M3an har varit på listan sedan länge. Jag bryr mig inte om komfort. Dock lite surt att behöva tanka 2-3 ggr i veckan. Kanske värt det? En 335d tror jag absolut de flesta skulle rekommendera som pendlarbil men som sagt, i helhet.Tyvärr Echelon, men jag tror jag skulle få en liten chock trots allt (dubbla förbrukningen) ;)
Ska iaf tänka lite till. Ska meddela vad jag valt. Tack för alla inlägg.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har både haft m3:or, M5:or, 335ci, 335d och kan med min egen erfarenhet ge några råd. En M-bil kan man bli såld på direkt efter en prov tur. 335 dieseln tog en stund att vänja sig vid men nu älskar jag den pga den fantastiska motorn, man behöver inte tanka ofta heller. Faktum är att man saknar inte längre bensinmotorerna -ska väl vara när man luftar M3:an ibland. Efter några små modifieringar så blir bilen en riktig sleeper, har hängt av några M3:or. Faktum är att den senaste e92:an inte kunde skaka av sig 335d.
Köp en fräsch e46a till våren och upplev känslan av en bra M-bil, byt till en 335d i höst, finns säkert många fina på begmarknaden då. (min egen tex.)
Lycka till i dit val.

//Stefan
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Han som körde e92'an lär inte ha gasat ordentligt då. Visst går dieseln fenomenalt, särskilt kontra förbrukningen, men på topp slår den inte en e92'a.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det var min hustru, hon är snabbare på banan än vad jag är.

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Cado:Och en chipad 335d kör inte ifrån en m3a i någon som helst intervall så det så ;)
Jag ställer gärna upp om du skulle vilja testa. Nog tror jag att jag skulle greja något intervall till min fördel.

//Stefan
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Att hon är snabbare än dig på banan säger väl kanske inte heller så mycket ;) Det beror ju på hur långsam/snabb du är?
Har inte kört 335d, men däremot chippad 535d och den gick ju ruggigt jäkla bra, men det är fortfarande runt 100hk mer i nya m3'an..
Är själv oerhört förtjust i dieseln, men en fin vridkurva slår inte allt, ska man åka riktigt fort behövs det varvas lite högre för att få ut alla ponnys.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
oFFkeFF:

Du har helt rätt. Klart att nya M:3an är snabbare. annars skulle jag själv inte köpa den till sommaren.
Men i vardagstrafiken är 335d effektiv. Jag har ca 330hk och 700nm i 335d:an, stor skillnad mot original. Dock inget man behöver just nu i detta oväder.
Men för att återgå till valet det handlar om så kan man bara bilda sig en uppfattning om bilarna först efter ett antal testkörningar i olika situationer. Kan sakna min gamla M3:a ibland.

//Stefan
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
StefanL

Är din bil bara chipad??? Eller är det mycket mer som är gjort med den??
Det hade varit kanon å testa mot dig nån gång framåt våren, bor du nära västerås??Har du vägarna förbi kan vi testa alla möjliga intervall, men som sagt segdragningar kommer du att ta mig, men riktiga rejs om 335d bara är chipad har du ingen chans ;)
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
StefanL:

Skulle nog tro att din 335d är effektivare i vardagstrafik överlag, skulle man fixa chassit en aning lär den bli en rätt bra killer på banan utan problem också.
Skulle jag tycka det är värt att dra iväg så mycket pengar för en 335d eller en m3 e92, skulle jag faktiskt nog hellre ha dieseln, mest för att det är kul att spöa förare i m3'or som inte kan köra ;)
Nu tycker jag bägge än så länge kostar för mycket, så jag ska nöja mig med en m3 e46 så länge, som är klart slöare än nya e92'an, rakt fram iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.