|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har en Peugeot 207 RC som bruksbil, ett lite rymligare alternativ till Mini S och med exakt samma motor! Bagageutrymmet i en mini är av handskfacks storlek! Länk Min Z3: Länk |
|
|
Jerry, du som är ung passa på att köra lite roligare fordon! Köp en Z3, Mini Cooper, coupe-modell, mc eller vad du kan tänkas drömma om. Skit i utrymmen, iso-fix fästen mm. När åren går och man skaffar barn, familj, hus och hund måste man börja tänka mer tråkigt och praktiskt när det handlar om fordonsval. Varken Mini Cooper, Golf eller Peugeot 206, 207 funkar särskillt bra som familjebil. Vi har Minin som andra bil och trycker in hela familjen (2vuxna och två småbarn) samt begränsad packning och det funkar men den skulle aldrig ersätta en medelstor/stor kombibil som vi också behöver när vi ska till stormarknaden, bygghandeln eller på semesterresan. |
|
| björnb: det är nog som du säger.. kommer köra en bmw 523 tills vidare och spara lite pengar... sedan blir de nog en mini eller 1-serie.. ska provköra och se först.. men som du säger så ska man passa på nu när man är ung | |
|
BjörnB: Jag måste tyvärr upplysa om att MINI Cooper har isofix-fästen. :) Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k, isofix finns som extrautrustning men är ytterst ovanligt. Vet iofs inte om det kanske är standard på den senaste årsmodellen? Hur som helst så var det inget jag funderade över innan jag slog till. |
|
| Vad tror ni kommer hända med andrahandsvärdet de kommande åren på Cooper S? Ruggigt sugen nu innan provkörning i alla fall, men det är bara en vanlig cooper. | |
|
Palle, den frågan får du nog ta med Saida ;) Hittils har de stått sig fantastiskt bra i värde. När jag kollade efter Cooper S i höstas kunde jag konstatera att en fin Cooper S i trevlig färg brukar säljas ganska snabbt. De blir heller inte stående hos handlarna speciellt länge. Man kunde pruta en del men ofta inte speciellt mycket. Om de kommer stå sig lika bra framöver är inte lätt att svara på men jag har svårt att se varför nåt dramatiskt skulle hända. Det kom visserligen en ny modell förra året men den skiljer sig inte jättemycket från de tidigare. Generellt kommer nog små bensinsnåla bilar ha ett bätter andrahandsvärde än övriga bilar framöver med tanke på stigande bränslepriser och beskattningar. Bara att köra på alltså, satsa helst på en Cooper S om du har budgeten, eller ännu hellre en GP. Den tror jag kommer stå sig bäst. |
|
|
Det är just pga av den nya modellen jag är rädd att det kommer en lite kraftigare korrektion. Hoppades på attt du var Saida ;) Har du hört nå om hur stabil motorn är? Jag ska provköra en vanlig cooper idag och känner jag att jag skulle kunna stå ut med framhjulsdrift tänkte jag ringa och åtminstonde höra mig lite för om denna: Länk den är ju så läcker. Men motor pallar med lite effektökning, förutsatt att föregående ägare har haft lite vett? |
|
|
Motor och hela bilen verkar tålig, många kör bana med sina Minis och det tycks inte orsaka problem. Jag hade sjäv ev. tänkt byta remskiva och chip men efter att ha forskat lite på nätet är det inte lika självklart längre. Spontant skulle jag bara lämna min bil till Kelleners i Tyskland. De är kunniga och har överkomliga priser men man måste till Tyskland, kanske kombinera med ett Ringen besök? Den röda ser fin ut, verkligen snygga bilder! Ev. blir min sv-sålda -04 till salu om jag ror i land en affär på en annan sportbil. Den har alla utr-paket samt det mesta extra förutom taklucka. Aldrig vinterkörd (avställd nu). |
|
| björnB: vad är det för färg på din?? | |
|
Electric blue med vitt tak. Länk (inte min bil men likadan) |
|
|
Palle83. Den röda MINI du visade i länken är Fredriks. Den är i mycket gott skick, och ägd av en entusiast. Rekommenderas. |
|
|
Kollade förut på TH med ett reg.nr från en svensksåld cooper s -04 och sen denna röda som är importerad. TH vill ha 42% mer i premie för att den är importerad, heeelt stört. Var som sagt å provkörde 1,6a idag å jääädrar vad de bullrade, trodde inte det var sååå illa. Åfytusan vilken tråkig motor :/ Men den var ju faktiskt rolig att köra trots allt :) så jag ska spana in S:en lite ialf. |
|
|
1.6 Turbon från BMW/Peugeot vann bris som världens bästa motor i den storleksklassen 2007 Min Z3: Länk |
|
|
BjörnB PM-funktionen funkar inte så jag frågar här istället, vad har du tänkt förprisklass om du ska sälja coopern? Varför valde du att inte byta remskiva och chippa? |
|
|
Vet inte exakt vad man kan få ut. 169´ kanske är ett bra utgångspris? Jag har inte bestämt mig för om jag trimma eller inte. Jag är inte helt övertygad om att det håller ihop. Om jag ska göra det blir det till våren och hos någon om verkligen kan sina saker. Jag var först inne på att köpa delarna och montera själv. Man kommer då billigt undan men "chippet" man köper är inte helt optimalt. Hittade en bra tråd i nåt utländskt forum. Ska försöka hitta den och länka dit. |
|
|
Tritec 1.6 L motorn med kompressorn håller för ganska mycket. I dag är det vissa MINi eftermarknadsföretag som håller på med trimsatser på 300+ hk baserat på denna motor. |
|
|
Själv bytte jag bort min gamla trotjänare till förmån för just Honda Civic 1,8 Sport. En riktigt trevlig bil med mycket körglädje och extremt låg bränsleförbrukning. Motorn på 140 hk är väl ingen raket direkt men pigg är den definitivt. Jag är imponerad! |
|
| är det den nya civicen?? | |
| Japp, det är den nya Civicen. Ett riktigt kanonbygge. Klart BMW klass på körglädjen trots FWD. Har t.o.m bättre känsla i styrningen är nyare bmw-modeller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.