|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| funderar på att köpa en mini cooper eller en cooper s då jag gillar dem väldigt mycket.. en trevlig bil med massa körglädje samt rätt bensinsnål.. dock kostar dem väldigt mkt så funderar om det finns bättre köp... det jag funderar över är om inte en 1-serie vore bättre eller någon annan bil??? kom gärna med synpunkter och säg vad ni tycker och vilken jag borde ta? | |
|
jag själv är inne på honda civic, den nya desigen är riktigt fräck och interiören är som i ett rymdskepp = coolt. Dessutom väldigt praktisk har jag läst mig till. Honda ska ju vara "japans BMW" och roliga att köra, inte testkört civic men accord, den var mycket roligare än volvo men inte som de BMW jag haft/har som visserligen varit gamla. ska du köpa nytt? annars om du är inne på retro kanske nya fiat 500? Kostar från 120.000 kr tror jag. Dock är den väldigt liten. |
|
|
Är det en helt ny bil du är ute efter? Annars finns ju 3-serie E46 compact som verkar vara en hyffsad bil. En sådan 316ti borde inte dra alltför mkt. Annars är det nog en Mini Cooper som gäller och inte Cooper S, om du vill ha en bensinsnål bil. Cooper S har ju kompressor så den drar ju betydligt mer fast är ju garanterat mer underhållande att köra med sina 175hk. |
|
| chris87: compacten är tyvärr inte så mkt billigare eller snålare än en sedan... vill ju som sagt ha både en roligt bil och relativt bränslesnål.. tycker att mini passar bäst in på de | |
|
bmw_jerry: Okej.. Då är väl den Cooper att föredra framför Cooper S. Kompressorn gör ju helt klart mkt för körkänslan och likaså för bensinförbrukningen. Är det en ny bil du är ute efter eller en begagnad?? |
|
|
Har en Cooper S, tycker den går ganska snålt när man kör normalt och i. Ligger på ca 0.75 vid blandad körning, med övervikt åt landsvägskörning. nte låter kompressorn ladda hela tiden. Kanske kan man komma ner någon deciliter med en Cooper men inte alls lika kul. Däremot vet jag inter hur mycket det skiljer i försäkring. Cooper S är klart snyggare och oftast mer välutrustade. Tror också de är mer lättsålda och står sig fantastiskt bra i värde. 1-serien är komfortablare men inte lika körglad. |
|
|
Oj blev lite fel. Så här ska det vara: Har en Cooper S, tycker den går ganska snålt när man kör normalt och inte låter kompressorn ladda hela tiden. Ligger på ca 0.75 vid blandad körning, med övervikt åt landsvägskörning. |
|
|
MINI-Jerry, Självklart ska du köpa en MINI. Köper du en One, eller Cooper så kommer du troligen snart ångra att du inte köpte en Cooper S. Högt andrahandsvärde som vi MINI-ägare naturligtvis uppskattar. Eftersom MINI:n är en BMW (jodå) så förekommer ju även modellkoder här: R50/52/53 (2002-2006) R53 är Coooper S med en 1.6 L Tritec motor (Chrysler) som tåler hur myclet som helst. Kompressormatad (Eaton M45), 163 hk (2002-2003)/170 hk (2004-2006). R56 (2006-) Är en Cooper S med 1.6 L motor (BMW-Peugeot). Turbomatad (175 hk). Suverän väghållning med gokartkänsla och låg vikt ingår i priset. |
|
|
Jag kan bara hålla med om att det är en kanon bil att ratta runt i S en, just bränsleförbrukning på landsväg skiljer ganska lite i 90 -100 km/h medans i stadstrafik så pinnar nålen på desto mer runt litern för mig med 80 % stadskörning. Stor fördel för mini jämfört med tex type-r är utrustnings listan /standarden, med det mesta som en större BMW kan ha. Mpower |
|
| hur är minin på landsväg komfortmässigt?? kommer bli en hel del pendlande mellan eskilstuna-linköping | |
|
Mini är riktigt hemsk faktiskt på landsväg. Bullrig (rejält!), dåliga stolar, stötig fjädring. Verkligen ingenting att pendla med bekvämt. (Baserat på erfarenhet från tre olika Coopers) //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
MINI-Jerry, Du får ta en provtur i MINI:n först, och bilda din egen uppfattning. Själv har jag mycket svårt att hålla med Andreas. Jag har bla kört tur och retur Stockholm-Nürburgring bekvämt utan att ha något att klaga på. |
|
|
Jag brukar köra 15 mil enkel resa ibland och det klarar kroppen fint utan ont och besvär. Jämför man med V70 eller en 523 som jag också åkt samma sträcka många ggr med så är komforten överlägsen i den typen av bil dock tråkigare 15 mil enligt mig! Den är fast i chassit jämfört med många andra bilar vilket vissa föredrar. Bmw Jerry: I vilken prisklass letar du i ? Mpower |
|
|
bmw_jerry: Jag kan inte vara helt opartisk då jag dels jobbar på BMW och dels är mer eller mindre delägare i en M-förklädd 120d tre dörrars, MEN jag har i snart två år varit förälskad i Mini Cooper S och tänkte dra lite rena fakta om respektive bil. Det går inte på något sätt och vis att dra en jämförelse mellan Mini Cooper S och BMW 1-serien, för det är två helt olika typer av bilar. MINI COOPER S Mini Cooper S:en är en gocart(!) byggd för gatan, den saknar all denna finess som en bil som du ska köra längre sträckor än till närlivsen har. Bilen är bullrig, stötig och sådär lagom obekvämt sportig. Det är absolut ingen bil jag skulle sätta mig och bila längre sträckor än ett par mil i - alltså inga resor till varesej Småland, Norrland eller Tyskland ;) Mini Cooper S är en sportbil förklädd i "skjussa barnen till dagis/fritis/skolan" - utseende. Den är snabb, pigg och "söt" (som de kvinnliga kunderna brukar uttrycka det). En bil för den som vill synas och som klarar av den uppmärksamheten som man får i en Mini. Bilen är snabb, drar både det ena och det andra (Oktavia RS har jag bevis för!). Bilens storlek gör den lätt parkerad inne i stan och vid trånga utrymmen (fickor) och det är också en av anledningarna till att bilen blivit så populär som innestads bil. Dock gör storleken av bilen att två vuxna sitter helt OK fram, medan bak (jag sitter jätte bra bak, men så är jag också bara 165 cm lång) sitter vuxna inte speciellt bra någon längre sträcka. Som familje bil, där ett eller två barn finns i hushållet färdas dom helt OK bak. En nackdel är det lilla bagaget (rymmer två pappkassar från ICA) samt det faktum att det är jobbigt med tre dörrar om man ofta skjussar vänner/barn bak i bilen. Det blir jue lite krångligare att ta sig i och ur bilen. Motor alternativen är alltifrån One:en till Mini Cooper S och Mini Cooper Diesel (miljöbil klassad men ej så att du klarar trängselskatterna). Grundpriset för en Mini Cooper S är 214 500 kr och det är inte illa för en "sportbil" OCH bilen är helt okej utrustad från grunden. BMW 1-SERIEN BMW 1-serien däremot är mer harmonisk. Den är tystare, bekvämare, du kan åka långa resor i den och skjussa barnen till dagis/fritis/skolan. Fördelen med 1-serien är att du slipper sitta och svära över att du köpt en gocart som är rolig vid kortare tillfällen, utan istället kan utnyttja bilen året runt, vart som helst, när som helst. Oavsett om du väljer 3 eller 5 dörrars modellen så är BMWn och kommer alltid vara "mer bil för pengarna". Det finns fler motor alternativ, bland annat 116i, 118d (miljöbil men klarar ej trängselskatterna då den inte drivs på alternativt bränsle) till sportiga 130i. Som pendlarbil skulle tyvärr mitt val falla på 1-serien, av ren komfort-mässiga skäl. |
|
BCR |
Tror du blir betydligt mer nöjd med en Golf GTI. Häpnadsväckade kul och trevlig bil! Har kört både Mini Cooper S och nya Golf GTI och kan bara säga att det är tur för BMW att nya Golf GTI inte är bakjulsdriven... Prova nya GTI´n, du blir inte besviken. Golfen har mer utrymme, lika bra byggkvalitet (om inte bättre) och går tystare än Minin. /Håkan |
|
Tyvärr är Golf GTI ungefär lika skojig som en sjukhussal invändigt. VW/Audi är experter på att bygga bilar som ser bra ut på pappret men där all känsla försvinner så fort man öppnar förardörren. Detta gäller i mitt tycke även exempelvis Audis dyrare modeller, men främst VW och dess dottermärken (Seat, Skoda). Dessutom är de oerhört trista även utanpå. Kör en MINI förbi märker man det, en sketen Golf är bara en del av den grå massan. Wilhelm Svenselius |
|
|
En Mini Cooper köper man med hjärtat inte med hjärnan. Man kollar på "Italian job" och inser att en sån måste man ha! Man åker och provkör på en kurvig väg och kommer tillbaka med ett stort leende och intalar sig själv att visst måste det finnas en paraplyvagn som rymms i bagaget. Frugan är helt med på noterna och hävdar att hon sitter alldeles utmärkt i baksätet och att en blå med vitt tak vore snyggast! Grannar längre ner på gatan som man knappt pratat med tidigare kommer och berömmer "den lilla roliga bilen" och farbrorn som lyriskt berättar om sin Cooper han sladdade runt med på grusvägarna i sin ungdom... Man tar ut bilen på en track-day och får utnyttja väghållningen och den fina balansen i chassiet, lätt överstyrd men balanserar upp den lite snyggt med gasen. Åker lika med en M3e36 och en banpreppad Porsche 944 sladdar ut i lecan efter att försökt bromsa sig förbi. I dessa lägen köper man lätt att ljudnivån är lite högre i tex 1-serien. Det finns många praktiskare/bekvämare/snabbare bilar än Mini Cooper men ytterst få liknande bilar. Jag ser inte Golf GTI som ett alternativ till Coopern snarare konkurerar dem med 1-serien? Vill jag åka bekvämt med bra utrymme köper jag nog hellre en 530 e61. Sa jag att andrahandsvärdet slår det mesta? Nej sånt tänker man inte på bakom ratten i en Elektric Blue/White Mini Cooper S fullutrustad givetvis utan taklucka. |
|
| Det låter som du är nöjd BjörnB ;) | |
BCR |
Hmm.... "Tyvärr är Golf GTI ungefär lika skojig som en sjukhussal invändigt. VW/Audi är experter på att bygga bilar som ser bra ut på pappret men där all känsla försvinner så fort man öppnar förardörren." Kan hålla med om inredningen... men Wilhelm Svenselius har uppenbarligen inte provkört nya Golf GTI ännu... GTI är helt enkelt buskul! Kolla senaste testet mellan GTI och Cooper S i Auto motor & sport nedan: Länk Vilken bil vinner? Gissa... /Håkan |
|
BCR: Det finns många bilar som är buskul. Försvinner lusten redan på grund av inredningen är allt därefter bara ett slöseri med tid IMO - det finns många fiskar i sjön, flera av dem godare än Golf GTI. Wilhelm Svenselius |
|
| har funderat litepå andra bilar med men är grymt sugen på bakhjulsdrift eller något så kul som mini.. tror inte jag hade orkat med en till framhjulsdriven bil förutom minin då | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.