AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.338

750iL Funderingar

Sida 1 av 3
Ti
15
Tigrus
320iA -00
Hej Alla!

Har gått o fått en ide om att skaffa en 750iL som en mys bil. Tänkte inte ha den som bruksbil utan bara plocka fram den när vädret tillåter. Har tittat runt lite på 95:or o 96:or. De varierar i pris allt från 39000:- till 85000:-. Någon som har några erfarenheter? Var och tittade på en 740i-99 27000mil idag men den kändes väldigt sliten för att vara en 99:a. Jag menar hade jag haft en 740 så skulle jag verkligen sköta om den.
Det som gör att jag verkligen är intresserad är att man kan få en miljon bil till en hyfsad peng.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Hej Tigrus!

Kolla efter en i dyrare segmentet... väldokumenterad o välskött bil!
Finns många vrak utav E38:or...

Hittar du en fin o ok 750il E38:a... kan omöjligt åka bättre o härligare bil för pengarna!!

Lycka till med sökandet!

Mvh Jocke W
Ti
15
Tigrus
320iA -00
Tack Jocke! Jag får leta. Har hittat några på blocket. Där finns en i Malmö på en liten bilfirma som heter Autosam. En 750iAL -95 89000:-. Skall åka på onsdag och titta närmare på den. Jag tycker det känns lite farligt att ge sig på en sådan bil. I och för sig är det alltid ett lotteri att köpa begagnad bil men är man ute efter en 750 känns det extra nervkittlande.

ta
144
tamtech
750i -00
ärligt talat tycker jag inte att du ska leta efter nått äldre än -98 men hälst en 99.a

Länk

den kanske?

inte i superskick, men helt rätt färgkombination och utrustning.. under litern milen kan du glömma...

men den har varit till salu ganska länge, plocka bort dom vidriga fälgarna så kanske den hamnar i din prisklass.
Scheckheft
Hej
Håller inte alls med föregående inlägg utan tycker att skicket får avgöra, inte årsmodell. Läs begagnatguiden här på Autopower för att få lite mer tips. Och bilen tamtech länkar till - jo, det finns en hel del att säga om den men det kan förre ägaren som finns här på AP göra.

Mvh
Scheckheft
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Hej igen!

Låt skicket avgöra.... o du har en "kamrat" länge å glädjas med.

Snudd på sjukt va "billigt" man kan åka lyxbil i super klass!
Var noga o undersök ALLT!! Kolla upp historik via BMW ÅF eller Sverige... värt varenda krona. Kan vara svårt o bedömma om en E38:a gått 21000mil eller 39000mil

Mvh Jocke W
ta
144
tamtech
750i -00
ok, jag håller med ang skick. men trotts detta så står jag kvar på mitt "tycke"

Kommer ihåg att med min -98 750 så ville man ju ha det där lite extra, höll på o bytte bakljus monterade kromlist osv.osv. men det var ändå inte "riktigt" man vill ju ha allt det som dom "nyare" har ... eller? lite snyggare front, rundare grill, nya antennen, belysta dörrhandtag, diodbelysningen från taket (kom 98 tror jag) lite nyare nav. även om min mk3 känns i äldsta laget faktiskt. masagestolar. hydralbaklucka osv.
det som bilen tyvärr får underkännt på enl min mening är stereo/nav
det är såååå föråldrat, verkar vara svårt att göra nått vettigt med prylarna. dension verkar inte vara kapabla till att leverera prylar så att man åtminstånde kan ansluta ipoden. naven suger. ljudet i allmänhet e ganska kass speciellt med dsp. hade inte det på -98.an o den var betydligt bettre ljud i.
o en -95a.. dom hade väl inte ens 3 bromsljus..

har även ägt en 730 eller 735 -96 vete fan vad dom kallas. v8 i allafall.
tyckte den sög ganska rejält. den var fin o så. men inget märkvärdigt.
den hade egentligen inte mer utrustning än vilken bil som hällst faktiskt.
svart hårt skinn som bara känndes som en volvo 240 läderstol från 80 talet.

det är mina åsikter o mitt tycke, men fundera en gång extra, det borde inte vara en slump att dom fina bilarna med det där lulliga. är så svåra att få tag på. medans svarta 7ser med "vanlig" UTR. finns överallt.

det är STOR skillnad på dom mysiga bilarna o dom sk. vanliga.

sen kommer ju givetvis skickbedömningen att spela en stor roll.

Scheckheft : du som vet allt. finns inte m-ratten med värme i? tänkte handla en ny ratt bara för att den där extra känslan med ny ratt kan ge, men jag vill ju hällst ha med värme....

//T
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Min åsikt är att känslan sitter betydligt längre in än nav eller ett bromsljus osv.

En frisk 750 är en dröm att köra/åka i... alla är vi olika(tur är väl de)

Frisk hederlig original bil går utöver mycke enligt mitt sett att se de..
Sen kan man stoppa i hur mycke bling-bling som man själv önskar...

Mvh Jocke W
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
tamtech, värme finns ej till sportratten,i min fd 750 så hade de demonterat originalratten o mont sportratt utan värme.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Man vill väl oftast helst ha en så ny modell som möjligt, och i bästa möjliga skick utifrån de slantar man har att spendera. Men, det får ofta bli kompromisser, så det kan ju många gånger vara bättre att köpa den där fina lite äldre, än den nya lite sämre. Men det är en bedömningsfråga från gång till gång.

Samma sak gäller väl egentligen motorstorleken med. Är man helt inne på en V12 så är det ju 750 man ska ha. Men är man bara lite lite öppen för förslag, så kan faktiskt en fräsch 740 mycket väl vara en riktigt karamell. Hellre en sådan än att välja en halvdan 750 bara för att man nog ville ha en V12 och inte hitade en riktigt fin sådan.

Sen till utrustningen på dessa bilar.

För mig var det en självklarhet att jag ville ha så mycket utrustning i bilen som möjligt, och i första hand lyx/komfort än sport. Alltså jagade jag inte så mycket på bilar med sportstolar sportratt och sportchassie, utan heller bilar med komfortstolar med massage och myspys istället. En så stor bil blir ändå aldrig en sportbil för mig, bättre då att satsa på det som är bilens bästa gren, komfort.

Jag hade nu turen att ramla på en mycket välutrustad vagn, en 740iL -99, men full dokumentation oc få ägare. Så efter lite funderande (var lika spänd som dig) så slog jag till och priset var vettigt.

Jag har nu uppgraderat den med modernaste alternativ för navigator TV och 16:9-skärm fram, och lite annat smått och gott.

Jag anser faktiskt tvärtemot vad som nämnts i denna tråd, att ljudet från professionalstereon med DSP är helt ok, ja riktigt bra faktiskt. Klart det inte kan konkurrera med ett ljudbygge med en klase 12-tummare och annat i bilen, men vem vem fan behöver det för att få nog tryck i en bil när det räcker med mycket mindre för att spela brallorna av folk i ett stort rum? Största problemet med originalstereon är att det inte går att spela så förbålt högt innan det börjar ploffa i de fyra lågbasarna i hatthyllan. Men det går att spela högt nog för de flesta tillfällen, och ljudkvalitén är helt ok för de som det är tänkt för. Kan ge redigt tung låg och fet bas på vettig volym för normal lyssning.

Ska du ha en L-modell så är det i mina ögon ett sort plus om man hittar en bil med picknickborden bak, då det annars ser väl kalt ut i baksätet. Tyvärr verkar det väldigt glest på bilar med dessa bord i baksätet.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Dr T: För en bil i BMW's klass så är ljudet i originalstereon direkt dåligt! (Ännu värre blir det om man inser att det är miljonkronorsbil det sitter i....)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kane.

Hur många andra bilar i samma årskull hade så himla mycket bättre grejor och möjligheter då?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr: Volvo V70 av 99 årmodell ( dynaudio högtalare som std) har klart bättre högtaleri än villken BMW modell som helst av 99 årmodell (som har nokias högtalare..) visst har BMWn mera "skräp för att leka med ljudet med" (DSP) men när det gäller HiFi så är det "less is more" i mina öron iaf..

Sen skall ju tilläggas att biljud är en smaksak, många tror/tycker att fet bas är "allt" (vilket är det lättaste att fixa) medan finliret och detaljerna är det som kräver rätt saker på rätt plats...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Gasar-Magnus.

Jag har för det första aldri sagt att BMW var bäst på detta vid denna tidpunkt i bilhistorien, bara att de hade både bra grejor och bra ljud rent generellt. Och att de sannolikt var ungefär lika bra som alla andra i samma prisklass, även om det givetvis finns skillnader och någon som är värst.

Att V70 har bra ljud i de årgångana vet jag, liksom SAAB. Men det gäller säkert inte alla V70, utan då var man väl tvungen att köpa den vassaste modeller och kanske kryssa för bästa stereon med? Trots det är det bra för en så pass mycket billigare bil.

Jag är högst tveksam till att BMW skulle ha Nokias högtalare!? Gör de ens egna högtalare? Mer sannolikt då att man använder Philips Blaupunkt eller Beckers grunkor.

Tro mig, jag vet mycket väl att fet bas inte är allt, men det är en viktig bit när det gäller välljud, både hemma och i bil, att kunna höra även de lägre tonerna på vettig nivå och med vettig kontroll. Jag har pysslat med ljud både hemma och i bil sedan slutet av 70talet...

Men, för att återgå till min fråga. Vilka andra av konkurrenterna hade väsentligt bättre grejor möjligheter och ljud vid samma tidpunkt?

Audi, Merca, Lexus och de andra?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr: BMW har Nokiahögtalare iaf iE30,E34 & E39orna så troligen även i E38an..

Vad gäller konkurrenterna 1999 så är ingen av dom du nämner "nåt att hänga i granen" ( möjligen Lexus som har Nackamichi som std, har dock inte lyssnat i en LS 400 bara IS200)

Volvo S/V70 (gen 1) har mycket bra ljud tack vare fina högtalare även i basicnivån, som jag fattat det är det samma element bara mera steg etc etc (Volvos orginal steg är f.ö. ett Alpine V12 i Volvokläder)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ti
15
Tigrus
320iA -00
Det blev mycket snack om stereo. För min del tycker jag att skaffar jag en 750 får det gärna vara original. Jag gillar inte när man rotat och satt in något annat. Nån som har någon ide vad jag skall betala för en hyfsad 750iAL?

Scheckheft
Hej
Inte lätt att svara på. Lang-marknaden är ytterst begränsad i Sverige och av de som finns på Blocket ratar jag alla med undantag av denna Länk som jag tycker man åtminstone kan titta lite närmare på.

Mvh
Scheckheft
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tigrus.

Japp, känner samma som du, att det på många sätt ger en speciell känsla om allt är original i bilen. Eller att ev ändringar är gjorda så att det handlar om att byta ut vissa enheter mot modernare som är BMW original, som nyare Naiv 16:9 m.m.

Känns extra bra och tryggt om det inte klippt och klistrats utan det är lätt att gå tillbaka till helt original om man vill det.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Priserna varierar mer än nånsin, tyvärr också skicket. Vad gäller de allra billigaste E38orna skall man nog inte förvänta sig något bättre skick, många är misskötta och rostiga. Men för ca 55-60.000 borde man kunna hitta en 750i som kan kallas fin. Lang-modellen är som sagt ovanlig.
Jag kan varmt rekomendera att köpa sin E38 i Tyskland. Utbudet är större samt sannolikheten att hitta ett riktigt välskött och välservad exemplar är mkt större än här. I rost-hänseende är de tyska bilar som regel betydligt bättre.

Kan du klara dig med en vanlig kort modell tycker jag denna kan vara värd att titta närmare på, trots knapphändig information: Länk

Denna 99 Lang verkar också klart intressant: Länk

BMW CS #5139
ta
144
tamtech
750i -00
Scheckheft:

Jag måste ställa frågan. har fått för mig att du har bra koll o höga krav.
så därför blir jag lite förundrad över ditt "tips"
varför just den? vad är det som gör just den intressant?
den är ju i princip tom...
ingen klima bak, inga bord osv... o inte äns nav..??
nu kanske det låter som jag är utrusnings-galen, men va fan. ska man handla en 750il så vill man ju ha en "lyxbil" eller?
då ska den fanimej vara utrustad som en sån..
o inte som en v70..

ok, den är grön, det ska vara det, blackline ser lite ghetto ut. grå inr ok.
skick ser åxå ok ut, även om miltalet är "sådär" kännsla... o vart e 750 grillen??? hmmm...
Scheckheft
Hej
tamtech: mitt tips är utifrån vad den svenska marknaden har att erbjuda för tillfället. Tyvärr är det inte mycket :(. Oxfordgrön är en färg jag gillar, dock håller jag med om att den rätt sparsamt utrustad. Å andra sidan verkar det finnas en bra dokumentation och bilens skick, av bilderna att döma, höjer sig från övriga blocketannonser. Instämmer annars i J.L:s resonemang: har man erfarenhet och kunskap av import kan man bege sig söderut.

Gott Nytt År till alla E38 fantaster och alla andra BMW-ägare

Mvh
Scheckheft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.