|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänk på att Conti Sport är ett rätt så utpräglat komfortdäck. Hållbarheten är också i toppklass. Men greppnivån är en bra bit från vad t.ex. Michelin & Pirelli håller, så är det banåka du tänkt göra och det bara är Conti som går att klämma på skulle jag nog valt en annan fälg... PZero Nero och Michelin Pilot Sport finns båda i 255/30-19 men det är ju möjligt det är för brett. |
|
|
Jag ska inte köra bana, visst det kanske händer en gång under sommaren. Försöker komma undan så billigt som möjligt därav mitt första däckval Nankang men dessa finns inte i rätt dimensioner så jag får hoppa upp i pris. Väl uppe i pris så kan jag välja bland mycket men väljer helst Continental om deras däck nu är smalast. Vi har ju Conti SP2 på våran A6 och det är ett bra däck. |
|
| jag kör med michelin ps2 225/35-19 på 8.5*19 et35 och det e precis att det inte tar i varken fram eller bak i skärmkanterna. min bil i dock riktigt låg | |
|
Kollade upp et på dom fälgaran som tog i för mig. 265 med 9.5" fälg och et 30 var det. Dom tog i riktigt mycket. Sen förstår inte jag att det är så viktigt att ha 255 om man måste ha dom absolut "smalaste" 255:orna. Varför inte köpa ett par "breda" eller vanliga 245:or. Är det bara för folk som läser däcktexten ska bli impade? Kan inte vara något annat vad jag förstår. |
|
|
Dennis82 Kan ju inte annat än bli nyfiken på vilka däck du testat då du säger dig testat alla men inte ens vet vilken modell av cont du själv har som efterfrågats i tråden. Har du testat r-däck också eller bara standardäck? Ursäkta om jag är spydig men du har ju inte direkt visat dig sympatisk i varken denna eller andra trådar jag läst där du varit inblandad. Men som du säger kanske du testat mest däcka av alla på en etta och då vore det ju jätteintressant att ta del av dina tester och vilka dimensioner av olika fabrikat som fungerar. Det var ju såklart inte meningen att kasta skit på en expert som dig med mina egna amatörmässiga tester på en etta. |
|
|
ryk 330xi: Det har nog med två saker att göra. 255/30-19" är "svårt" att få tag i och 245/30-19" är "väldigt svårt" att få tag i. Sedan har 225/35-19" och 255/30-19" väldigt lik rullningomkrets vilket gör att man minimerar risken för problem med de elektriska hjälpsystemen (ABS, däcktryckskontrol, DTC m m) på bilen. |
|
|
"Sen förstår inte jag att det är så viktigt att ha 255 om man måste ha dom absolut "smalaste" 255:orna. Varför inte köpa ett par "breda" eller vanliga 245:or. Är det bara för folk som läser däcktexten ska bli impade? Kan inte vara något annat vad jag förstår." Som sagt. Lyssna bara på vad jag skriver så kommer allt att ordna sig. Varför man vill köra 255/30/19 av märket Continental (modell är oviktig) är för att Dunlop eller Hankook t.ex kommer att ta i oftare än Conti. 255/30/19 är jättejättetight på en 9,5 ET45 bak. Om du hade letat lite så hade du märkt hur svårt det är att få tag på ett par 245/30/19 och därför inte ställt den där frågan Mr:Besserwisser. Sen är jag rätt säker på att "More" inte gillar tyskstuket han får med 245/30/19, därför funkar just Conti bäst. R-däck är i 99,9% av fallen bredare än sina gatvarianter och finns nästan aldrig i riktigt låga profiler. Sen var han inte på jakt efter R-däck heller. Du tror att det ska se häftigt ut på däcksidan? Skärp dig nu. Ettserien är ingen bil som "ser häftig" ut och ett däck som det står 255 på ser inte häftigt ut någonstans. Du måste få lite begrepp tycker jag. Jag är less på att du ALLTID kommer in i en tråd jag svarar på och nöter. Jag har ännu inte farit med någon information som är spekulationer eller något "jag läst någonstans", så om du vill ha bra tips på vad som funkar eller inte på ettserien så rekomenderar jag att du lugnar dig ett par kilo direkt du ser att jag har postat i en tråd. |
|
|
Dennis, hört talas om ödmjukhet? Du är nog den som betett sig sämst och varit spydigast av alla jag kan komma minnas på forumet sen jag började här. Otroligt att du orkar använda det språket i varenda tråd du dyker in i... |
|
|
Dennis82 Vad jag fösrtår har du endast testat Dunlop och Hankook, alltså inte varken michelin, pirelli eller bridgstone som är ganska stora på marknaden. Om nu continental är så smala så borde dom ju vara som andra 245:or och då förstår jag inte hur det kan bli tyskstuk när det är samma bredd fast annan text. Men jag kan ha fel, det har hänt förr. |
|
|
Till alla: jag håller med om att Dennis82 borde skärpa till språket lite för du skriver oerhört provocerande ibland, helt i onödan. Men i denna tråden har det faktiskt inte skett annat än vid svar på tal, så ni andra kan ju tagga ner lite också. Försök koncentrera er på att ge tips och råd istället för att klaga på varandra... För övrigt är det ju faktiskt så att bara för att det står en viss bredd på däcksidan så kan de olika fabrikaten vara olika breda. Min erfarenhet säger t.ex. att Yokohama väldigt breda i förhållande till angiven storlek. Sedan skulle jag personligen inte välja 255/30-19 om det inte är absolut max grepp jag är ute efter (och då skulle jag dessutom välja Michelin) utan gå på 235 istället på en 8,5-9" fälg (och 8-8,5" fram). Man får bättre egenskaper i övrigt (mindre bränsleförbrukning, bättre anpassat för hjulvinklarna, mindre risk för snedslitage), sannolikt också mindre understyrt = roligare att köra. Även om nu ettan är rätt måttligt understyrd i originalsetup (M-pkt) för att vara en standardbil. |
|
|
Dennis82 Har du provat Continental SC2 eller 3, hur vet du att dom är smalast? Jag betalar gärna mer för Conti.. om det stämmer att dom är lite tunnare och på så sätt undviker rubbing. |
|
|
Jag följde Dennis82 råd och beställde nyss 4st Continental SportContact 3. Det sitter SportContact 2 på våran A6 och den känns som en gocart på vägen, däcken greppar fantastiskt bra och ger en lagom komfort. Dennis82 När du skriver att det tar i, menar du då att det tar i när sitter 4st 100kg personer i bilen eller kommer det ta i hela tiden även om jag är själv i bilen? |
|
| Slängde på mina CSL 8.5x19 ET40 och 9.5x19 ET45, 225/35/19 och 255/30/19 idag och dom sitter perfekt. | |
|
@More Har du några bilder på resultatet? /Fredrik Andersson Svenska M3 E30 Registret M3E30.se Länk |
|
|
Två halvdana bilder här... Länk |
|
|
Mycket snyggt! /Fredrik Andersson Svenska M3 E30 Registret M3E30.se Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.