AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.414

SMG-Låda, Inställningar ?

Sida 1 av 2
Jag har nyligen köpt en M6 men förstår mig inte på SMG-lådan.
I menyn finner jag bara inställningar på M-läget, jag finner inga inställningar för autoläget, det enda jag finner är den lilla knappen med 5 lägen bakom växeln. om jag har på lägsta läget så växlar den väldigt långsamt så bilen bromsar in, om jag har på högsta så växlar den snabbare men då vid väldigt höga varvtal. Inget av det är bra inte heller mellanläge.
Finns det fler inställningar ? Hur ? Finns det information ?

Kl
37
Kleiv
Porsche 997 turbo (650 hk)
Samma sak på min gamla M5 och samma på min M6. När jag kör i automatläget så har jag bara en stapel i panelen. Har man två så blir det precis som du säger att motorn varvar mer.

M6
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
kör själv en SMG2, och som det låter så på er så har SMG3 nog samma koncept som SMG2
i automat läge finns program S1 till S5 att välja, ju högre läge du har, ju högre varv innan lådan växlar upp

kan rekommendera:
motorväg > S2
stads > S3

S1 vill jag inte äns försöka ;)
Det som förvånar mig är att när jag läser om SMG-lådan så ska växlingen vara blixtsnabb på en bråkdels sekund,
som jag känner så växlar lådan väldigt långsamt, bilen bromsas mellan varje växling vilket gör att om man gasar på så kastas man framåt mellan varje växling, jag har haft flera automater men aldrig upplevt något liknande.

Finns det inställningar av detta ?

//R
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Det beror på att denna växellåda bryter mellan växlarna som på en manuell bil och inte "slirar" som en automat. Det känns väldigt brutalt men är effektivt. Det är väl tekniskt sett inte en automatlåda?

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
helt riktigt som Thorssa säger, SMG är egentligen ingen riktigt automatlåda men en sekvensiell, det är en hydraulik pump som trycker in kopplingen (ger samtidigt mellangas) varje gång lådan byter växel, bild Länk på pumpen som sitter på växellådan

@tarrob: att känna kastet/trycket varje gång som man växlar är väl en gudomlig känsla, känns att man lever på något sätt ;)
Visst jag förstår att det inte är normal autolåda
men om jag jämför med vanlig låda så känns det som
man skulle trycka på kopplingen och bromsen när man växlar
det kan väl inte vara normalt ?

//R
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
jag antar att vi pratar i låga varv som känslan att bilen står still (bromsar) vid växling, detta kan kännas så vid växling i låga varv, kan vara i ganska obehaglig ibland och där med använder jag konstant S3 i A-läge som växlar (min bil) vid 3000rpm och Sek-läge när man vill ha en snabbare kick-down

man vänjer sig snabbt, prova vilket S-läge som passar din stil i vardags och kör Sek-läge vid lite bus
Visa användare
1.981
Thorssa
tarrob: Om det är vid hård acceleration du menar så beror ju det på att i en manuellt växlad bil så slirar du i princip alltid lite på kopplingen vid växling, även våd hård acceleration, du toksläpper ju inte kopplingen även om du släpper upp den jävligt fort. I en bil med SMG så är det AV och PÅ.

Visst man slirar med kopplingen lite med en vanlig låda när man släpper på
och jag säger inget om att smg skjuter på.. det är ok..
men när den släpper av först för att växla så upplever jag att den bromsar så jag kastas framåt, värre blir det ju mer man drar på.

Ska man dra på lite så får man inte en stadigt ökande hastighet utan far som en jojjo fram och tillbaka..

Ska det verkligen vara så ?

//R
Visa användare
1.981
Thorssa
Så har då jag upplevt det i de SMG-försedda bilar jag åkt i.

kör visserligen "bara" M3 E46 men jag åker då aldrig som en jojo vid gaspådrag, möjligtvis liiiite om jag ha A1 el A2 på (låga automatläget) (om man släpper lite på gasen)kör jag däremot S läget e de pang pang pang och man sitter klistrad mot sätet :)

jag kör normalt med A1 men har alltid S5 i beredskap (vid tryck på paddlarna)
ja och likaså på A3-A5 givetvis inget jojjo här.....
Men jag får jojjo-effekt oavsett vilket A-läge jag har.
Om jag kör med paddlarna så är det ok däremot

Alltså fungerar ej lådan då ?
Vad jag förstår så upplever alla tydligen ungefär samma effekt
men att alla tydligen utom jag är nöjd.
jag har haft det mesta, corvette, porsche etc
men SMG är den sämsta skitlåda jag varit med om
vilket förvånar mig då man hör att det skulle vara världens bästa låda ???
Därför undrade jag om det fanns programering men vad jag förstår så
finns inte annat än staplarna och M-program

//R
Visa användare
1.981
Thorssa
Antagligen är det bara så att du inte uppskattar en sekventionell låda, inte mer med det. Alla gillar ju olika saker, kanske borde kika på någon annan vagn med konventionell automatlåda istället?

Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
tråkigt att höra att du inte är nöjd med SMG lådan och det är ju ingen konvensionell automat-låda

själv har jag ägt Porschar som hade Tiptronic och manuell, Tiptronic lådan förlorade alltid mot en manuell låda (samma modell) och min senaste 911/996 med manuell lådan för jag samma dunk när jag pressar in växlarna uppåt vid höga varvtal, där slirar man inte på kopplingen
vid nedväxlingen där jag själv måste ge mellangas för att inte förlora varvtal och får effekten motorbroms så måste man vara ganska påläst men med SMG-lådan funkar det till 100% varje gång

kanske byta dig till en GT2 med Tiptronic
kanske intressant läsning? dock SMGII och M3:an...

Jag har som sagt kört mkt automat före min M3a och jag kan själv bara lovorda SMG lådan, tycker A läget funkar perfekt iom att de e en manuell låda och sedan ha fördelen att kunna välja S läget för snabba växlingar....

ingen jojjo effekt men vem vet jag kanske har andra krav.....
oj: Länk
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Har själv haft M3 med Smg II låda. Körde själv i A2 läge(A1 är väl mest för vinterkörning har jag för mig.) När jag växlade så låg den oftast i S5. Ville man inte ha rycket(den växlar ganska hårt i det läget) då var det bara att lätta lite snabbt på gasen. Jojoeffekten har jag inte upplevt. Men autoläget är ju ingen höjdare om man jämför med en bil med steptronic. Men det var ju inte därför jag valde den lådan :)

Jonas

M3 E92 beställd! :) :)
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
@Terence: bra artikel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.