AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.391

Värdering 330 ci

Sida 1 av 2
Skulle behöva hjälp med värdering på en 330. Tänkte bli bmw ägare igen...

Info:

BMW 330 ci -00,10300 mil,importerad
ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, CD-stereo, Elhissar fram, Elspeglar, Farthållare, Färddator, LM-fälgar 18", Multifunktionsratt, Regnsensor, Skinnklädsel/halvskinn, Harman kardon, glaslucka,
liten vinge(M3?)
Tyvärr ingen m-sport front, men nya fälgar ASA 10,5 tum bak 265 däck.
Ska kolla på den imorron lörd.
Tacksam för snabba svar
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Köpte min -01 tillverkad nov 2000, 10600 mil i dec för 147000 på bilfirma. liknande utrustning, fina 17' sommar och vinter, ej m-paket. svensksåld och en ägare.

Skulle alltså gissa på 140-150k för den på bilfirma. 120-130 privat. Se till att insp 2 är gjord
Tänkte mig också 140-150k.
Nu är denna importerad men 18 tums asa fälgarna + däck verkade vara nya. Kostade 25000. Skiljer det så mycket på bilfirma och privat?
Då var man bmw ägare! :-)
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Grattis till ett mycket bra val av bil!!

Ja visst skiljer det på bilfirma och privat. På bilfirma får du ju en varudeklarerad bil. Med andra ord ska bilen anses trafiksäker och gå igenom en besiktning, om annat ska detta stå på deklarationen. Men på en så pass dyr bil som 330 så fiar dom såklart alla sådana fel.

Ta mitt köp av 330 som exempel, den fick nya spindelleder och bärarmar innan dom la ut den på annons. En ganska så kostsam reparation! Hade jag köpt den privat kanske jag inte upptäckt felet och fått kosta på det själv.
Sen ska dom ju tjäna på kalaset också såklart, också en anledning till att det blir dyrare.

Sen är konsumentköplagen hårdare mot en bilfirma än en privatperson. Rasar exempelvis motorn inom 6 månader och du har köpt den av en bilfirma med varudeklaration så kommer du troligtvis bli ersatt. Rasar motorn och du köpt bilen av en privatperson kommer du inte få ett ruttet öre om du inte kan bevisa att den tidigare ägaren kände till att motorn var dålig.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Såg den på blocket förresten ;) Får man fråga vad slutpriset blev?
Nya länkarmar höger + vänster på min med. Annonserad genom bilfirma men såld privat. Har inte varit på blocket. Bättre skick än 03:or som jag tittat på. Skulle aldrig kunna tro att den är 7 år gammal. 147500:- . Nöjd... :-)
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Hehe, annars är beskrivningen av bilen ruskigt lik denna:

Länk

Snacka om sammanträffande om det INTE är den:P
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Deimos: jag tror det e den ;)

// M.V.H. Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Beskrivningen är FÖR lik för att det inte skulle vara den. T.o.m utrustningen står i samma ordning, samma mil, säljes för kunds räkning o ligger i skåne =)

// M.V.H. Daniel
Ok! Jag ger mig! :-) D é samma bil. Har inte sett den på blocket! Är den godkänd? Rätt pris?
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Vill egentligen inte vara någon glädjedödare men som jag skrev tidigare. Jag skulle betala 120 max 130k för den bilen i privatköp. Men jag vet inte, jag kanske hitta min nästan identiska bil till vrakpris=)

Bra att veta är att din bil, precis som min, är årsm -01 uttagen -00!
Ja, utan 18 tums fälgarna hade jag inte gett mer.

Köpte du den privat eller genom firman? Fick du kollat garantirep?
Privat. Full servicebok. Nya stift,luftfilter,olja i motor bakaxel och växellåda mm.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
3D Pinball: Vilka garantirep. ska vara gjorda på 330Ci? På min är det enda som är bytt utöver vanlig service länkarmar och spindelleder.
Deimos: Så jag kan kalla min en 01:a utan att skämmas... :-) Låter lite bättre...
Nja, jag tänkte mer på för att verifiera miltalet. Importer som säljs för kunds räkning av bilfirmor kan vara vanskligt.
Såldes privat på grund av att märkesfirmor inte byter in import. Så långt jag kan spåra stämmer milen. Importerad av bilförmedlingen i påarp som ska tillhöra en av de få seriösa importörerna. Hade inte gått mycket i tyskland. Dessutom att importerade bilar skulle vara tillbakaskruvade och inte svensksålda tror jag mer är en myt. Skruvar du en mätare i Tyskland kan du få fängelse. I Sverige är det helt lagligt... Nyare bilar går ju att kolla i bmw:s register eftersom service ingår de första x-milen. Ju äldre bil desto svårare att kolla. Min är fullservad på bmw...
Enl. Modellguiden här på forumet fanns inga 330 ci -00. Kom först -01...
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
J_D: Exakt, det var väl precis detta jag redde ut med mitt inlägg? Du har en -01a! Men visst, i praktiken är det en -00
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.