|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Efter att haft diverse BMW som mina första bilar så har jag sedan de 15 senaste åren kört Saab. Men nu är det dags att gå tillbaka till BMW igen. Men jag är totalt rudis på modellerna nuförtiden. Det verkar som om modellbeteckningen inte alltid visar motorstorlek, eller? Det jag är nöjd med min Saab 9000T o gärna vill ha i en 5-serie är detta: -Den har stora innerutrymmen (vi är fyra i familjen) -Den drar upp till 1800 kg. (har husvagn) -Turbon gör att den går snålt men en T är fantastiskt snabb i omkörningar, mycke vrid på låga varv (uppskattas spec vid mycket mötande trafik). -Sköna orginalstolar. -"skottsäkra motorer", alltså, de håller bra och länge. Jag har konstaterat att det blir en 5-serie touring i spannet 1998-2001, ungefär. Vilka modeller tycker ni kan vara lämpliga för familjen? Motoralternativ? Ingen turbo i modellprogrammet, antar jag? Kan jag skruva själv eller är de för avancerade? På Saab skruvar jag allt utom i motor, växellåda och plåt-jobb. Finns det generella svagheter jag ska tänka på inom de årsmodellerna? Förr blårök en BMW som gått uppåt en 15000 mil o drog en massa olja, är det samma problem nu med ventiltätningarna=topprenovering, eller hur funkar dom? Jag skall kolla igenom trådarna här, men tar gärna emot tips o tankar. Mvh | |
|
Läs gärna i begagnatguiden här på sidan om E39-modellen. Dåliga ventiltätningar vid de låga miltalen existerar nog knappt idag. Dock är topplock och topplockspackning känsliga för varmgång, vilket kommer som följdverkan av vattenläckage. Så länge det finns vatten är det nog inte sämre än något annat märke. Svaga punkter i kylsystemet är själva kylargavlarna, viskokopplingen till fläkten och expansionskärl. Av de årsmodeller du nämner skulle jag nog sikta på en 528i med M52 motorn på 192hk. Den går att köra extremt snålt och jämfört med Saaben tror jag att du kommer åka billigare bränslemässigt. Samma lågvarvsegenskaper som en turbo får du inte. Då är det 535i eller 540i som matchar bättre, men då blir bränsleekonomin lidande. AE |
|
|
Hej! 523,528 om innan -00, 525i eller 530i om 01. Som sagt så är 528i ganska optimal. Köper du automat så får du glömma bra bränsle-ekonomi på dessa bensinmotorer iaf i stadstrafik. Oavsett så skulle jag satsa på en "facelift" 530i med manuell vxl-låda. Touring självklart då ni är fyra. Om du kan tänka deg diesel så är inte 530d någon dum alternativ alls. och läs beg-guiden som sagt. MVH: Sakke |
|
|
Hej! Ett tips är som sagt är att kika i 'Begagnat guiden' i listen till höger. Facelift kom from -01 då kom även en ny motorserie (M54). Den nya motorserien from -01 har en tendens att dra en del olja vilket verkar vara vanligt. Finns en del att läsa om detta om du söker i forumet. Årmodell 99 och 00 har en motorserie som heter M52tu (dubbel vanos) dessa skall ha bättre bottendrag och lägre förbrukning. Nackdelen med årsmodell -99 och -00 (och även senare) är de har en ABS enhet som har en tendens att gå sönder. Ny kostar ca 5800:- en del på forumet har fått lagat denna i USA för ca 2000:-. Fram tom -98 är ABS-enheten bättre. Du skall även se upp med rost i bakluckan. Då i valsen längst ned. Även huv, dörrar och 'tankholken' är vanliga ställen där det rostar. BMW har varit generösa med garantin och de som upptäckt detta innan den gått ut har oftast fått delarna ersatta med nya. Om du ändå skall satsa på en äldre vill jag rekommendera en 523 alt 528 av -98 års modell. Lycka till med val av bil! Mvh Håkan |
|
|
Mitt tips, från en Saabkille till en annan :) En 530dT -01 är vad du skall köpa. Jag var nöjd alla dagar i veckan med min. Hyffsat lättmekad, å alla typfel är välkända. Samt felen är enkla att kolla upp vid en ordentlig provkörning. Det enda problem jag ser är vad för maximal dragvikt som bilen får ha? (Med b-kort) |
|
|
Hej! Nu har jag läst på lite o fått fler funderingar: - "Defekt Vanos-enhet" får jag rysningar av att läsa... Är det mekaniska problem som uppstår eller? Jag såg att det främst var problem hos M5:orna, men kan Vanos-problem uppstå även hos ex.vis en vanlig svensson-528? Det var ju helvetiskt dyrt med Vanos-trassel om jag läste rätt! - ABS-styrenheten var ju heller inte gratis. Går de att byta/hitta på olika BMW-modeller, eller tom mellan olika bilmärken? (Saab´s ABS-pump är skit-dyr men lika pump betydligt billigare hos Ford o passar perfekt.. ;-=) - Vanliga värmefläkten, samt instrumentbelysningar: Hur går det att byta det? Enkelt, svårt eller h-te? Manuell låda är min melodi. Motormässigt är jag inte alls i hamn vad jag vill... 528 har några tipsat om. Tom diesel..!!! Ja, ni. Detta tål o funderas på, då när jag köper en bil så äger jag dem sen i 5-7 år. Mvh |
|
|
Jag tycker 528i med M-paket. Om du behöver kombi är upp till dig, men innan facelift fanns inte kombi med M-paket. Min 528 med automat drog ca 0.95 vanlig blandad körning. Du behöver inte oroa dig för defekta vanosar på vanliga 5-serie, Vanosproblemet som du nämnt gäller mestadels M5 99-00. Jag är inne på min 5:e E39 och har ägt motorer från 520 till M5 (nuvarande). Jag har haft nyare, modernare bilar samt äldre bilar imellan och mest nöjd har jag varit med E39. Är du van hemmaskruvare så bör du klara av det mesta själv hos E39:an, många på forumet skruvar själva med positivt resultat. Betala gärna lite mer för ett fint exemplar, många skruvade och rostiga bilar förekommer så kontrollera noggrannt innan ett köp. Jag har faktiskt aldrig sett en E39 med kass instrumentbelysning, gällande ABS-enhet så måste det gå att hitta på skroten? Tyvärr så kan du inte köpa en hos Ford. Iom att det sitter en rak 6cyl motor så har de betydligt finare bottenvrid än Saabs 4or har, men i mellanregistret så är din 230hk(??) starkare. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
ABS-tråden: Länk Länk Ett hett tips är att importera från Tyskland, bmw.de har EuroPlus garanti Länk Länk Länk som man säkert kan få med kostnadsfritt istället för att pruta. I Tyskland är det dessutom lag på att berätta om bilen krockats (bilhandlare) och det är straffbart att mätarskruva. Deutschland über alles som sagt... ;) Om du gillar Saab´s turbomotorer och manuella lådor så måste du prova en 530d, svårt att tro att det är en diesel! Mvh |
|
|
Hmm. 31 år enl profilen och kört Saab i femton år, innan dess BMW. Ni jämtar är tidiga igång med bilkörandet :-) Blårökande BMW upphörde någon gång på sjuttiotalet. Senaste jag hade en som blårökte var av årgång -75. Därefter har de varit täta i ventilstyrningarna. Köper du en välskött E39:a så får du många sköna och förmodigen relativt problemfria mil. Bränsleförbrukningen bör vara lägre på landsväg än SAAB:en men hägre i stadstrafik. Satsa på minst 523i så tror jag att du blir nöjd. Är prestandan viktig måste du upp på minst en 528/530. |
|
|
Hej! DEt viktigaste är att du provkör de olika alternativen och bildar dig en uppfattning om vilken modell passar för dina behov. och samtidigt få en känsla för bilarna. MVH: Sakke |
|
|
Hej igen, låt inte det skrivna avskräcka dig från att köpa BMW igen. Precis som Mats skrev så kommer du med största sannolikhet få många problemfria mil och en mkt trevlig bil. Ha inte för brottom vid köp bara. Provkör flera bilar och jämför skick och priser. Du kan hitta en fin och välvårdad -98, -99a för runt 70 000:- som inte rullat mer än 12-14000 mil. Anledningen till att jag köpte 520 var försäkringskostnaden. Ta regnr på bilar som är till salu och kontrollera med olika försäkringsbolag. Kan skilja mkt i pris. Lycka till med din bilaffär! Mvh Håkan |
|
|
"Hmm. 31 år enl profilen och kört Saab i femton år, innan dess BMW. Ni jämtar är tidiga igång med bilkörandet :-)" Skratt! Det är nog jag som hastat igenom i reggandet. Lägg på 10 år så stämmer min ålder. Jag är nu åter från jul-ledigheten i fjällen. Efter dessa mil är jag än mer övertygad: ja, Touring är nödvändigt, och ja, omkörningsvridmoment är skit-viktigt för mig, seeega omkörningar är ett elände, både för den sega omkörande, och för mig i bilen bakom, som får hålla igen när jag skulle vilja klippa tre bilar till i samma omkörning. En 530d (turboladdad förutsätter jag) kanske kan vara aktuellt att testa i det läget. Vad gäller försäkringskostnaderna så känns det som att en E39 bör ligga i samma läge som min nuvarande fullltryckare, 7000:-/helår, för mig, en "medelålders" som ej varit vållande på uppåt 20 år. Men nu ska jag lägga energi på att komma ut o testa lite olika o jämföra. Mvh |
|
|
Jag ska sticka ut lite och föreslå en 9-5 aero kombi. Själv äger jag en sådan sedan april 2007. Helt klart en trevlig bil till mycket bra pris. Uppskattar man turbokaraktären är den klart bra. Billigare försäkring också. Köper du innan 04 se till att oljan är bytt ofta. Min går i snitt på 0,9 vilket känns bra med 230hk och en motor som verkligen belönar gasning. Och jodå, jag hat ägt e39 för många år sedan en 528i 97:a, klart trevlig och mycket snål bil i förhållande till prestanda, en underbar motorgång dessutom. BMWn har en bättre känsla än Saab i materialval och en rak sexa och en rak fyra är inte på samma planet. Att BMWn manuella lådor är bättre än Saab behöver jag väl knappast nämna utan det är underförstått. Saaben har klart bättre bagageutrymme än en e39 kombi, kupéutrymmet är klart mycket bättre i 9-5. Krocksäkerheten är även 9-5 bättre. |
|
|
6 800 SEK hos salus/ansvar med 6000 i självrisk på vagnskada, för min 530 d -02. Inga sega omkörningar och bra bränsleekonomi, lite hög fordonsskatt bara. Se till att få en med dieselvärmare, det är guld, både för dig och bilen. Lycka till |
|
|
"simon_en" Hur är utrymmet i baksätet på en e39 jämfört med en 9000 eller 9-5? Jag VILL eg köpa på mig en 9-5:a kombi, men krånglet med dels oil-sludgen, känslig turbo samt ACC-flapsen som kuggar ur o kostar 20 lapp då Saab måste riva ur HELA instrumentbrädan gör att jag är mycket, mycket tveksam. Mvh |
|
|
Hej igen! Nog är SAAB lite större i baksätet(min far hade en 9-5 sedan innan han bytte till 325xi touring) men inte i avgörande grad. Om det är folk som är väldigt långa i framsätet så märks skillnaden. 9-5 kombi har nog inte SÅÅ mycket större bagageutrymme, lite av samma problem med sluttande bakruta som minskar møjligheten för att frakta stora fyrkantiga föremål. Det som däremot skiljer är Komforten(ljud) 5-serie är MKT tystare, ffa däckljud är bättre skärmad. Krocksäkerheten något bättre i 9-5 enl tester, båda är dock mkt säkra. (Inga argument syftande på folksams statistik, tack-detta är totalt oselekterad material med stora møjligheter för sk. "selection bias") Återigen, mkt blir klarare när du terstar både SAAB och 5-serie, helst vid sidan av varandra(borde väl inte vara helt omöjligt att hitta en SAAB-handlare med en BMW 5-serie kombi i hallen, eller en BMW-handlare med SAAB-kombi i beg hallen..... MVH: Sakke |
|
|
Ser man på kvalitén på motorerna, så är väl SAAB en större risk för åka på en saftig reprationskostnad. De senste åren har väl SAAB haft stora bekymmer med motorer som dricker olja, turbon som dör (dock ska aero-turbon, mitsubichi, vara bra. Men lättryckarna håller inte för så mycket mer än 10´000mil). Och det är även en hel del dyra följfel när turbon börja trycka ur sig olja på luftsidan. Kolvarna är för låga (eco-drive gör att dem håller ner massan i kolvarna), så dem är inte tillräkligt stadiga och kan resultera att motorn skär ihop. Även värdeminskningen är väl så mycket större på en SAAB? Så, mycket skit på SAAB,,, men några positiba saker då! Underbara stolar! Man sitter grymt skönt i dem, dock så sitter man NÄSTAN lika bra i bmw´s sportstolar. Och lägger man i Sportläge på automaten på en Aero så blir den hysteriskt känslig på gasen! Kul, men lite nervös i styrningen då det är en framkrafsare (Stort plus på Bmw, då drivningen inte alls stör stryningen). 80-130 med aeron går som SAAB själva säger, grymt snabbt! OBS! Motorhaveridetaljerna kanske gäller äldre bilar 99-03 eller så. Inte insatt i just modellerna, bara att det vart problem med motorerna. Och idag är det väl inte lätt att meka med en SAAB? Det är väl väldigt mycket elektronik i dem? Lycka till med valet! (Och som du säkert själv förstått så blir det lätt lite vinklade svar i detta märkesforum, som så ofta blir i alla liknande forum). |
|
|
Allt är väl bättre än en Saab... Åker själv 528 Touring -99 och smidigare kombi får du nog leta bra länge efter. Går bra o billigt. |
|
|
Exhonda: ovanstående hände nyss min grannes 9-5 2,3t så det finns även på dessa. Saab 2,3t: har kört 30k mil med min gamle 525 e34 och 40k mil med företagets 325 e46. Och detta utan några större problem. Servade lite oftare än vad som angivits. Bmw är hållbara saker, vid rätt skötsel skall tilläggas. Gäller 1800kg på be-kort eller? Tycker du skall ta en titt på 330 e46, den får dra 1500kg på b-kort och är en av de roligaste bilarna jag kört. Inte speciellt törstig heller, "sportig" körstil i stan ger 1L/mil. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Hej Saab 2,3T!! Klokt val att du ska lämna Saab(lar) och gå över till BMW!! Efter vad jag har läst vad du vill ha för bil skulle jag nog tipsa dig om en 530 touring, den klarar nog alla krav du vill ha!! Med stark motor och bakhjulsdrift kommer din husvagn att verka väldigt lätt helt plötsligt (framhjulsdrift och turbomotorer är ingen höjdare att dra husvagn med då dom har lågt grundvrid) och jag tycker personligen själv att BMW är relativt lättmeckade...kanske inte som Saab, men dock ändå!! Har själv en 540 med V8, men den stora sexan i 530 räcker gott och väl!! Enda nackdelen med BMW 5-serien är nog det lite väl lilla bagaget trots att det räknas som en stor bil...ska du lasta mkt är utrymmet i en 9-5 kombi (men inte ska man köra Saab :( ) eller Volvo V70 betydligt större!! |
|
| Hade en V70N före E39 Touring. Är verkligen bagageutrymmet större egentligen på en V70? Tycker att det enda som gör att utrymmet känns större är att bakluckan inte lutar lika mycket på V70. Är jag helt fel ute? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.