AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.250

vad skulle ni köpt för något för 5000:- till en 318

Sida 1 av 2
tja. om ni hade 5000:- vad skulle ni göra i motorummet då?. byta motor, turbokonvertera? bilen är en 318 e30
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Stor service & en ordentlig recond
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om jag ska vara helt ärlig, så hade jag inte lagt ner 5000 kr på en 318 E30.
Sälj och köp en 318is 16v/323i/325i om du vill ha bättre effekt.

__
Bilblogg:
Länk
Mugge. mjo hade jag hafft pengarna hade jag köpt en 325 från början men nu råkar det vara så att det är billigare att köpa ett e30 chassie och 525 eller 325 motor än en 325:a e30.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det kan bli problem med besiktning om du hyvar ner en M20B25 i en 318. Då är det bättre att köra med en 320, då motorerna ser identiska ut.

Om du nu redan har en 318i, är det en M10 eller en M40?

__
Bilblogg:
Länk
besiktningen är et mindre problem för min del skulle jag tro. jag vet en som frågade på samma station som jag besiktar på om dom skulle "märka" om han satte dit en audi s2 motor i sin coupe. "nej" svarade han. sen går det att lösa med strypbricka om dom skulle märka att den går lite för bra. tror inte ens att dom märker att det sitter en sexa i. M40 motorn är det. så vet ej om det är bra att turbokonvertera har juh problem med kamdrivningen orginal. ställde frågan här för jag såg en i powerbörsen som kan tänka sig att sälja sitt turbokitt till sin 318.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag hade då slängt i en M42 (motor från en 318i 16v). Då har du fortfarande en rak 4:a i under huven, bes kommer troligen inte att märka skillnad mellan M42 och M40.

__
Bilblogg:
Länk
men är bara 130 hk eller nått sånt då :( kan juh lika gärna slänga i en m20b25 då tkr jag när man ändå byter motor trots risken att bli "upptäkt" eller köpa turbokittet. vill hellst inte byta bil igen heller har redan haft 3 olika på ett år typ :p
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Tror du får svårt att besikta med en 6:a i en 318, släpper dom det är det juh tjänstefel.
behöver juh inte säja att man har bytt motor. har själv praktiserat på bilprovning och där kollar dom alldrig motornummer. tror inte heller det är annat än bmw kännare som skulle lägga märke till om det sitter en 6:a eller 4:a. men det vore jäkligt trisst att torska på det. byta motor varje gång man ska besikta är ingen höjdare presis.
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Nej.. och man behöver juh inte säga att man turbo eller kompressorkonverterat heller... Förstår du vad jag menar.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Du kan väl skita i och besiktiga för om du råkar fåigenom den med sexa så betyder inte det att den är laglig att köra utan bara att besiktningsmannen har gjort fel.
Hemulen: Att turbokonvertera/kompressor syns mycket mer. jag menar jag tror faktiskt inte dom lägger nått större märke vid motorn så länge det står bmw på den och ser ut att vara orginal. men en snurra går juh inte att missa. ska man ha turbo får man plocka bort allt innan bes.

2002tii: Nej bilen blir egentligen inte laglig. men jag får skattemärke och sånt så den ser iaf laglig ut. sen förstår jag inte varför en sexa spelar nån roll. jag menar det finns ett antal 320/325 konverteringar och det verkar juh vara lungt men det borde juh vara lika otillåtet som 318/325 eller?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Hade en 318i förut och jag tycker att den gick bra så det kanske är bättre att lägga pengarna på något annat?Är bilen fin i övrigt så kanke du skulle satsa på någonting för väghållningen eller andra hjul.
Lycka till.
nja går väll inte dåligt, men oj va kul om den skulle gå ännu bättre :) . Har liksom 5000:- jag inte riktigt vet var jag ska göra av men vill nog hellst satsa på motorn. Vore iof inte fel med lite småstyling heller. hade annars planer på att köpa glasfiber huv m.m mer tror det kostar mer än vad det smakar med lack och sånt :( .
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Du har inte förstått vad jag menade Andreas. Jag vill tro att dom märker att det är två extra cylindrar på motorn vid en besiktning, som jag skrev innan. Det vore tjänstefel annars. Hade nog inte varit några problem om det var en 320 du hade.
Men jag släpper detta nu, du gör som du vill. Hoppas du löser det på nåt vis.
okej. mjo den risken finns juh tyvärr på så sätt vore det bättre med en 320 med 6:a, fasst sen är det frågan om besiktningmannen vet vilka bmw modeller som har 6:or och inte.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
sen syns det ju så tydligt på en så gammal motor hur många cylindrar den har. På nya bilar är ju allt förbyggt så då är det ju lite annars
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Underskatta inte besiktningmännen, dom bör veta en del om bilar och vilka motorer som sitter var. Det är deras jobb. Dom har kontakt med bilar hela sin arbetsdag, tänk på det.
min m10 med dubbla delortor fuggar kostar inte 5000!!!!

kasta på dubbla delortor... ta ex saab turbo.

eller som min T16.. på en orginal motor...

då får du en roligare bil..
montera dit en liten turbo.+ en ic..

på befintligt insprutnings system.... resten kan du nog knöla fram (mer bränsle .tänding , mm

begöver inte kosta mer än 5000 spänn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.