|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Håkan Hsson: Tack för dina tips... Har i dags läget har jag 205-60-15 som vinterdäck Continental odubbade på plåtfälg. Så jag hade planer på att köpa dubbade vinterdäck och slänga på 17" M-sport Original, då man endast kan köra en sässong till med de sommar däcken som sitter på 17" nu. MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
|
Man ska köra med dom dimensioner som tillverkaren rekommenderar, totalt livsfarligt/omlämpligt/sämre att köra med 185: or på en tung bil, det hade ägaren innan mig monterat på min E34 540iAM den gick otroligt dåligt, instabilt så det var bara att slänga däcken, 205 är smalaste godkända av BMW, köra med smalare i Tyskland och något händer då ligger du riktigt illa till... Det där med rally drar personer som är fast i det förgångna upp, olika motortidningar har testat och kommit fram till samma sak som det jag skrev ovan, vilket ju även tillverkarna har gjort, dock brukar det finns en mängd alternativ för vinter även på tyngre bilar typ 205, 215, 225, 235 så då kan man välja vad som är lämpligt just för ens eget behov. 110tkr om bilen är fin, ej mätarbackad osv. är så skämtsamt billigt att jag antog att något är fel, typ rejält krockad eller nått, det vore en sak om det var en standard 520i-03 utan M-paket eller Individualutrustningen men nu, säljaren har noll koll. När jag letade en andra BMW för 3år sedan hade jag som krav E34 95-96, V8 eller Executive = M-trösklar, elhissx4, värmesitsar, färddator, 2xairbag, Klima, alufälgar gick det hitta någon sådan 518i-525i? Nej nej omöjligt inte om den kostade 10-20tkr mer än den 540i/6 jag i stället köpte, trist tycker jag, för brukskörning passar det utmärkt med svag motor men vara utan dom mest basbetonade saker det går inte, så då är det kul att se instegsmodeller med vettig utrustning, hellre det än en rensad topmodell, hur kul är det med en M3-99 utan A/C till exempel? Stephan |
|
|
Stephan735i: Det finns några minus: *Centrallåsmotorn till bagageluckan har gått sönder så man måste låsa upp bagageluckan manuellt med nyckel.(ett vanligt fel på e39) Men ska åtgärdas. *Dåliga sommardäck på 17" M-sport original fälgarna.(Vanligt slitage) Så jag hade planer på att sälja de vinterdäcken som sitter på nu 205-60-15 på plåtfälg dubbfria Continental och köpa 235-45-17 (Nokia hakka 5 NYA)och slänga på de på 17" M-sport , För att sedan köpa ett par fina 19" med däck till sommaren. MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
|
Hej igen, Vill du ha breda vinterdäck så skall du givetvis köpa det. Dock så tror jag att du ångrar dig när du kört med dessa på ordentligt vinterväglag. Nu inträffar ju inte detta så ofta söder om Stockholm, men en gång kan räcka för att sätta bilen i diket. Vet ej bredden på M-sport fälgrna men gissar att de är 8 tum breda. 8 x 2,54 = 20,32 cm. Du kan med andra ord gå ned till 215-50 på 17 tummarna utan att däcken blir för smala för fälgarna. Har du breda däck så vill de gärna gå uppe på snömodden. Då spelar det ingen roll om du har tung eller lätt bil. Ser fram emot att se bilderna på bilen! Mvh Håkan |
|
|
Klart du kan ha 17" på vintern. Kör med odubbade 225 - 17 själv och det fungerar utan problem efter normala vintervägar, såväl i Stockholm som i södra Norrland. Bättre fäste än med dubbade 195 - 15 som jag hade på min E39. Smala rallydäck hör hemma på andra bilar än nyare BMW. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag kör bara med dubbfritt på våra bilar, 225/50-17" på BMW:n och 245/45-17" den andra kombin. Det är inga problem alls, jag skulle aldrig sätta på smala 15" för de 2-3 dagarna man behöver dubben härnere. Sedan sitter man och rasslar de andra 120 dagarna vinterdäcken sitter på, nej tack... Fast då har jag antisladd på båda kombisarna, vilket påverkar körupplevelsen en del. Mvh Johan |
|
Har kört med 235/45-17 odubbat på både min 530 och min 540 utan några större problem (åtminstonde inte när det gäller skånsk vinter). När jag köpte M5:an så fick den ärva 530'ns vinterdäck som var just M-sportfälgar (M66) och 530'n rullar denna säsong på 225/55-16 dubbat. Har inte varit någon snö hittills i år så hur bra dessa är jämfört med 17-tummarna jag körde på förra året kan jag inte uttala mig om. När det gäller stereopaket så bör det vara tre olika samt att det fanns ytterligare ett Individualljudpaket. Tror att det även fanns olika högtalarsystem. ___ //Ulf |
|
|
Grattis till ny bil.Det höres ut som att du köpt en 520i Highline Edition Sport. Detta var dom sista specialpaketen som BMW gjorde på E39:an. Det fanns även en Highline Edition Exclusive. Alla dessa bilar var Svarta.Fanns båda som Sedan och Touring. Sport var Carbon/Zimt medan Exclusiv var Cosmos med Ljusbeige inrädning. Hittade denna 520i: Länk Samt denna 525d: Länk Och denna underbara 530i: Länk Du verkar iallafall gjord ett riktigt klipp,och hittat en fin E39:a. Ser fram imot att få se bilderna. |
|
|
M.A. : Tackar tackar.....Min bil ser ut som 530 innuti med 16:9....;) Men annars så ser den ut som de andra två du länka till altså Carbonsvart metallic.... Bilder kommer inom kort.. Gott Nytt År....alla BMW ägare!!!!! MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
|
Grattis!! Kör med vilken däckdimension du vill på vintern så länge det är för bilen avsedd dimension. Tycker inte att E39:an är något bra alls i vinterföre oavsett dimension. Det finns som tidigare nämnt 3 olika ljudpaket och lite olika huvudenheter till dessa. Alla är skräp =). Jag har Individual HiFi Professional med DSP även kallat "M Audio". 2st 10" subbar i hatthyllan. Basen är det enda som är ok med systemet. Visst det spelar och det går att dra på ordentligt så att stolarna skakar men för att kallas individual och vara top of the line så är det dåligt. Vet du vilket ljudsystem du har? Reverse, Business eller Professional? Ska du ha 19" så är det dimension 235x35x19 som gäller. Bak fungerar även 265x30x19. Det motsvarar orginaldimensioner. Fast snyggast på din blir ju M-parallellspeiche 37. =) Länk Länk Länk There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Herr Gaspedal: Tackar tackar... Jag ska nog sätta på 235-45-17 vinterdäck (Nokia Hakka 5) på M-fälgarna och skaffa 19" till sommmaren med den dimensionen som du nämde,,jag tror också att den är bäst på 19". Jag har 16:9 med kasett samt cd växkalre 6cd,,så jag tror att det är Professional. Fälgarna var snygga men jag tror jag ska satsa på några i stil med 530 som M.A. länkade till ..är det krysseker eller Y rondell? MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
|
Hej! Kan säga att jag själv kör med 235-50-17 som vinterdäck på min 530D -00 och det går också bra... Lycka till med bilen! Mvh Ubbe |
|
|
Dom som sitter på 530:n är BMW Orginal kryssäker 18 tum. Finns nog inte som 19 tum.Men det finns säkert nåt liknande från andra tillvärkare.Sen kan jag bara hålla med Herr Gaspedal,M-paralellekrar är svårslaget på E39. |
|
| Är det någon som har BMW krysseker som kan ge en bedömning om de är jättejobbiga att göra rent? De är ju väldigt snygga men om de tar en hel dag att göra rent så... | |
|
M.A.: Okej....det är ju ett tag till sommaren så man hinner nog fundera ut vad som blir bäst. Men om det blir 19" så är det nog denna dimension som gäller: Fram: 235-35-19 Bak: 265-30-19 Jag tror nog att det blir bäst så om man har 8" fram samt 10" bak.. eller har jag helt fel???? MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
| samuel2: Jag har haft en uppsättning krysseker till E36. Ja, de är rätt jobbiga att hålla rena. Ett riktigt bra fälgrengöringsmedel och lämplig borste (använde bl a flaskborste) är vad som gäller. | |
|
Bilen går som en dröm !!!!!! Ångrar inte köpet 1 sekund!! MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
|
Jag har 18" krysseker på min 530 Länk och dom är absolut inte överdjävliga att hålla rent. Som Kristoffer säger så räcker ett bra fälgrengöringsmedel och en fälgborste bra. Jag kör med Sonax som är både effektiv och skonsam. Även fälgborsten är av samma märke. Kan man leva med "bara" 18" så är det dessa eller ännu hellre de Style 37 som Herr Gaspedal länkar till som gäller. Vill man ha 19" så får man leta utanför BMW's sortiment. ___ //Ulf |
|
|
Känner mig härmed tvingad att bumpa lite. Skälet till detta: BILDER! :) När en vagn som verkligen är individual-utrustad (och inte bara något udda innertak eller annat larv...) rullar in på forumet är det minsann mer plikt än vanligt att lägga upp lite bilder. |
|
|
Freddesix: Hehe...härligt att höra...! Jag har precis monterat på mina nya 17" vinterdäck så jag ska bara ta och tvätta bilen utvändigt så den ser fräch ut, så lovar jag att det kommer komma många bilder.... Zimt (Edition Sport) - finns inte så många i Sverige eller??? MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.