AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
40.531

Någon som har köpt 520 03:a på Blocket?

Sida 2 av 7
Mp
90
MpFire
BMW 520 M-sport Individual -03
Kan inte mer än hålla med Stephan735i & Herr Gaspedal

Stephan735i:
Så sant! hur många vill man ha av dessa...

MVH / A

"BMW, När Du Älskar Att Köra"
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag kan bara beklaga, jag vet hur tråkigt det är att bli snuvad på något man verkligen vill ha. Men ta det som en lärdom, hittar du något som du verkligen vill ha, se för sjutton till att låsa affären med en handpenning eller avsluta den fortast möjligt! Men samtidigt måste du naturligtvis kolla upp bilen noggrannt. Det borde dock inte ha tagit en månad....

Det som förvånar mig mest är att du visste att bilen låg på annons sedan en vecka, men ändå inte agerade. Men jag vet inte hela historien, det är naturligtvis mycket möjligt att säljaren är en riktig tomte.

Jag har suttit i den omvända sitsen, dvs haft köpare som aldrig kommer till skott. De är jätteintresserade, säger att de ska ha bilen, ringer varannan dag och kollar att den är kvar, men AVSLUTAR ALDRIG AFFÄREN! Som säljare är det väldigt utmattande, för man vill ju sälja bilen, inte bli någons nya brevkompis. Enligt min erfarenhet är det också dessa köpare som helt plötsligt slutar höra av sig, utan att ens tacka nej till bilen som de nyss muntligen köpt.

När man som säljare sitter med en sådan superstrulig "köpare", är det bästa som kan hända att någon annan kommer och köper bilen. Det är väldigt skönt att säga till "köparen" att "nej den är såld, den gick iväg på en kvart!". Tyvärr måste jag säga att det här händer alltför ofta, och jag kan inte förstå dessa "köpare"! Det måste ju kosta massor med tid och energi, för något man egentligen inte vill ha?

Fast ibland kan struliga köpare vara till säljarens fördel. När jag sålde min båt förra hösten höll jag på och tragglade med en "köpare" i 4 veckor, som bara skulle pruta mer och mer och tom hade mage att kräva att jag skulle betala vinterförvaringen! En vecka efter att vi hade tagit i hand! Det slutade med att världens bästa köpare kom och tittade på den, la handpenning dan efter och dessutom betalade 5000 kr mer.....

Mvh Johan

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns en anledning till varför det inte finns så många individual 520i och jag kan då inte förstå den kund som från början betalade så mycket extra på individual på en instegsmodell. Det är klart att som begagnad får man ju en billig orginell bil, men mig intresserar den inte..
Mp
90
MpFire
Tack för alla svar och support!

Vi får väl se om den nya "glada" köparen är som oss och spenderar tid här på autopower....eller kanske han läser alla inlägg men inte säger nånting.

Bilen var jävligt fin iaf och jag kan lova att den lever upp till förväntningarna på en BMW entusiast som söker e39, kanske inte motor mässigt (2,2 170hp) men allt annat till 100%.!

MVH / Amir

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
110 000:- för den tycker jag är otroligt billigt.
Kolla vad de motsvarande bilarna som jag länkat till kostar på mobile.

Det hade varit skoj att se en Edition Sport på forumet.
Zimt är inte kamel, utan kanel =).

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Mp
90
MpFire
Jo nog är det så...

Jag väntar på att nya ägaren ska reggas på vägverket...sedan blire o ta ett snack.

Vi får väl se vad som händer...Kanske dyker den upp här på Autopower!

MVH / A

Måste bara fråga varför tog det en månad?
Känns som att man inte bara impulsköper en Edition Sport på rak arm utan att man vet exakt vad det är man köper.
Om bilen är så fin som det sägs är det nog bara en oliktänkande hustru (givetvis med hot om skillsmässa) som möjligen kan få en man att ångra sitt nyförvärv :-)

MpFire: Ta inte illa upp, men jag hade tyckt det kändes ganska obehagligt om en fd spekulant till min nuvarande bil snokade upp mig och kontaktade mig så fort ägarbytet gått igenom och försökt få mig att ändra mig. Det hade krävts ett seriöst telefonsamtal med ett rejält sockrat bud för att jag möjligen skulle överväga det.

Jag vet inte hur ni andra hade reagarat i en sådan sits. På en speciell bil känns det mer troligt att den nya ägaren håller än hårdare om nyförvärvet då han/hon inser vilken bra affär vederbörande gjort.
Ville jag verkligen ha bilen så hade inte tvekat att ringa den nya ägaren om jag ville erbjuda mer.

Kristoffer_L bara för att du blir uppring av en spekulant innebär inte automatiskt att han kommer att hota dig till livet.

Tror folk här på autopower alltid det värsta om andra, ibland känns det som om man är kriminell tills man bevisat motsatsen.
Mp
90
MpFire
delorian:

Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte vad som gick snett..
Det jag inte fattar är varör han satt ut en ny annons när vi var överrens?

Jag menar han hade ju mitt nr också, så det hade ju varit billigare att ringa mig och dubbel kolla om jag verkligen skulle ha bilen än att sätta ut en annons på blocket.
För jag hade ju redan kikat på bilen vid de laget.

Kristoffer_L:

Det är väll inte hela världen att ringa upp nya ägaren och fråga om han kan tänka sig att sälja bilen.

Alla som ska köpa en ny bil kollar väll upp ägaren på vägverket eller har jag fel..?

MVH / A

Mp
90
MpFire
Någon timme kvar sedan är det Edition Sport som gäller.....

MpFire: Precis som jag skrev i mitt första inlägg så är det inget konstigt om det läggs fram på ett seriöst sätt med ett seriöst bud som kan få den nya ägaren att nappa. Men det är som jag också skrev min personliga uppfattning, vad som anses seriöst är ju en tolkningsfråga :-)
Annars tror jag att det finns en risk för att det blir pannkaka av det hela.

delorian: Läste du mitt inlägg ö.h.t??
Jag skrev ingenting om att bli hotad till livet eller att jag skulle tro det värsta om andra i samband med ett ägarbyte. Det är bara du själv som (felaktigt) påstått detta.

MpFire: Fick du tag på nya ägaren och lyckades köpa den av honom?
Eller är det en ny Edition sport som gäller?
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
MpFire:
Har skrivit detta förut, men det tåls att upprepa!
När man ska köpa en bil, men inte har stålarna i handen, utan måste vänta på cashen, då skriver man ett bindande kontrakt, med förbehåll att man får lånet godkänt. Får ju både köparen och speciellt säljaren att känna sig lite tryggare!

När jag köpte min E39 så skrev jag just ett sådant kontrakt, och tur var väl det, samma kväll kom det en kille med stålar i handen som kikat på bilen i flera månader. Dagen efter fick jag lånet beviljat, och bilen var min. =)
Enligt säljaren på m-bilar så får dom inte hålla en bil, enda sättet att komma runt detta var att skriva just ett sånt här kontrakt.
Mp
90
MpFire
Kristoffer_L:

Jag lyckades få tag på ägaren och till min förvåning så fick jag köpa den för han tyckte i efterhand att försäkringen var för dyr på han (1974), så jag fick köpa den av han.

En ny Edition Sport ,, hmm tror inte det finns så många i Sverige överhuvdtaget, och inte med min utrustning!

Filling:

Det är sant .. men jag vet som sagt inte vad som gick snett , men jag kan garantera att jag har lärt mig en läxa, och en bra sådan med tanke på att jag fick köpa den!

Fy fan va Nice, då var man med i e39 "klubben"....;)

Lite trevliga bilder kommer komma upp inom kort!

MVH / A

Sedär, man slår en signal så kan allt hända,
Det behöver inte alltid vara obehagligt bara för att man får ett samtal från från tidigare ägare.
Det kan även leda till något positivt,
Gemini__
Kul, grattis till nyförvärvet. Som sagt släng upp lite bilder nu =)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Grattis, det var riktigt kul! Och otippat. Men ibland ska man ha tur! Det ska bli roligt att se bilder på den....

Mvh Johan
Mp
90
MpFire
Tackar tackar.....jo det känns jätte bra faktiskt!

Jag ska bara tvätta den och fixa lite saker så kommer det nog upp bilder inom kort.

Jag har bara någar frågor gällande e39, som jag önskar få svar på

1. Hur många ljud paket finns det på e39?
------------------------------------------------

På t.ex. e36 så finns det 3st dvs:
1.Original paketet med en st diskant högtalare i dörren.
2.Ett paket med två st diskant högtalare i dörren.
3.HK paketet , det största paketet som då också har två stycken diskant högtalare i dörren fast det sitter en HK- knapp i mitten, ovanför växelspaken.

2.Sedan så undrar jag om man kan ha 235-45-17 som vinterdäck?
-----------------------------------------------------------------------------
Är det o rekomendera eller blir det för brett?
På original M-sport fälgarna så är väl det sommar däck med den dimensionen på eller???

MVH / A

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Klart att du kan ha 235 or som vinterdäck. Bara det inte blir snö och halka!
Det är helt rätt att 235-45 är originaldimensionen för 17 tummare.
Bättre är om man vill ha större fälgar att välja 16 tummare.
Köp då dimensionen 205-60 vilket motsvarar 225-55 som är standard för 16 tummare på e39an. Då har du dessutom råd att köpa ordentliga vinterdäck. Typ Gislaved eller Continental, vilka är ledende i både dubbfritt och dubbat. Nokian är också bra men inte lika prisväda.

Avslutar med en fråga: Har du sett rallybilar med breda vinterdäck?
Det finns en anledning till attde INTE har det.

Vill även gratulera till nyförvävet!

Lycka till med val av däck!

Mvh Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.