|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har kollat runt på nätet ang montering av farthållare. Jag har fått indikationer på att jag har "E-gas" eftersom det är M52/TU motorn i den. Detta underlättar då man bara behöver spak + styrelektronik för ca 1000-1500:- och bara behöver demontera panelerna under ratten. Någon som VET att det är så, samt aktuellt pris på delarna ? Finns något säkert sätt att se om det är så. Min bil är byggd 02-99. Länk | |
|
Trevligt , trevligt. Då ska jag kolla om inte min bil också ska få sig en farthållare i (h)julklapp. Vad jag vet så är M52TU med "E-gas" eller drive by wire som de kallar det. Mvh Henrik |
|
|
Har kollat utrustningslistan till min Z3 -99 2,8 och det är en M52TU-motor, men vad betyder det? Någon som kan upplysa mig? Det var ju trevliga nyheter att det kan vara så enkelt att få farthållare på plats, så var snälla och kom med tips och mer information ni som gjort detta förut. |
|
|
M52TU är m52 motorn med dubbelvanos. Du bör nog dubbelkolla att det sitter en kontrollenhet under huven också. Nummer 1 på bilden jag länkar till. Länk Mvh Henrik |
|
|
Förlåt, nummer 3 ska det vara. Mvh Henrik |
|
|
Tyvärr, jag hittade en gammal hederlig gaswire under huven. Då blir en ombyggnad betydligt mer omfattande och dyrare förmodligen. Här är ett par länkar om hur E-Gas ser ut och fungerar: Länk , Länk Soda: Den kontrollenhet du menar är precis den som man behöver om man inte har E-gas, om den redan sitter där har man redan farthållare :) Kollade på realoem.com och på 3,0 med M54 motorn är det tydligen standard med E-gas, kolla under "Pedals" Länk , men kollar man under "Cruise Control" Länk så är det de grejorna som skall vara till en bil utan E-gas ???? Lycka till /Anders |
|
|
Tar upp denna tråd igen eftersom jag nu lyckats montera farthållare i Z:an. Efter kontakt med BMW-återförsäljare inskaffades en hel hög med delar, en del nya, andra begagnade tills jag hade ett komplett "kit" De dyraste delarna, styrbox - reglermotor och reglerspak köptes begagnade, dessa sitter på ett flertal andra modeller. De delar som endast passar Z3 köptes nya. Det svåraste var att få tag i en installationsanvisning, eftersom det inte finns ett komplett ombyggnadskit att köpa fanns heller ingen installationsanvisning till min bil. Efter lite letande på realoems sida hittade jag en Z:a modell som det fanns kit till och således installationsanvisning. Jag hade tidigare fått indikationer att de skulle vara E-gas på M52TU motorn men eftersom jag hittade en vanlig wire så slog jag det ur hågen och beslutade mig för att gå den långa vägen. För en tid sedan läste jag lite på ett tyskt forum om eftermontering av farthållare och där fanns flera stycken med M52TU motorn som gjort lyckade eftermonteringar med endast 3 komponenter: reglerspaken – interfacet och kopplingskontakt. Det stod något om att M52TU motorn ej har ”äkta” E-gas men någon sorts reglerutrustning sitter på plats i alla fall. Nåväl, i helgen kollade om jag överhuvudtaget skulle hitta några anslutningskontakter till farthållardelarna, som tur var började jag under panelen vid ratten, jag hittade både till interfacet och till kopplingskontakten. Nu måste jag ju prova om det skulle funka med endast dessa 3 delar monterade och………… DET GJORDE DET :) Glad att det funkar med endast dessa delar, lite sur över att jag köpt en massa delar i onödan. Man tycker ju att BMW borde ha bättre koll på vilka delar som behövs. Slutsats: Har man M52TU motor så funkar det med denna enkla ombyggnad, funkar troligen på alla dubbelvanosmotorer men ej helt säker. Dessa delar moterades på min bil: CLUTCH SWITCH nr. 61318360421 110:- CRUISE CONTROL SWITCH nr. 61318360926 720:- BUTTON FOR CRUISE CONTROL SWITCH – ENGLISH nr. 61311390968 42:- INTERFACE, CRUISE CONTROL nr. 65718380054 505:- Lite bilder från installationen Länk En tysk beskrivning Länk Om någon som inte har dubbelvanos-motorn och vill ge sig på eftermontering så har jag alla delar utom de som jag nu monterat till salu för ett bra pris. /Anderz3 Min Bil Länk |
|
|
Mycket intressant. Sist detta ämne var uppe kollade jag på min 2,0 med dubbelvanos så var det vanlig gaswire, då slog jag farthållardrömen ur hågen, men till min förvåning så satt det kopplingskontakt på den.?? Vad är interface för något ? Nu måste jag genast ut och kolla om dom andra kontakterna finns // Ballder |
|
|
Tror du att det kan funka på en M-roadster oxo? En -99 är det jag har. Exakt vilka kontakter är det som bör sitta där för att det ska funka? Du har ju tagit kort på lite kontakter och grejer (en del har du väl satt dit själv nu antar jag) men vilka är det som sitter där från början och hänger dom framme eller behöver man gräva? Så man vet vad man ska leta efter innan man köper prylarna. /Magnus Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Fan vad schysst, då ska jag beställa dessa delar, det enda som sakns för att min bil ska bli helt fullutrustad. Tack för tipsen. Mvh Henrik |
|
|
Z3 Magnus: Det är alltså 2 kontakter man skall leta efter: 1. Kopplingskontakt, 2-polig kontakt med runda kontakstycken, vad jag har förstått kan det redan sitta kopplingskontakt på en del nyare modeller. 2. Interface, 3-polig med små tunna stift Mina kontakter satt hyffsat synliga men det kan säkert variera, men ytan är ju inte så stor att scanna av. Jag har varit hos BMW idag och fått en del förklarat hur det hänger ihop. ASC (antispinn har ett finger med i spelet) Bilen har elektronisk gas-spjäll och den mekaniska vajern har endast med antispinnsystemet att göra. Så som jag tolkade det måste man ha dubbelvanosmotor med ASC för att det hela skall fungera. Om man hittar de kontakstycken som krävs borde det ju vara grönt för installation. Ni som är sugna på att installera, hör med er BMW-återförsäljare för säkerhets skull. Försök att få öppet köp på delarna ifall det inte skulle funka. /Anderz3 Min Bil Länk |
|
|
Hos Autovation i Gävle får man lämna tillbaka beställda delar mot ett avdrag på 10% Helt ok tycker jag då det handlar om specialbeställda delar. Mvh Henrik |
|
|
Fungerar det på BMW Z3M -99 ? MVH Henrik |
|
|
Står i garaget just nu och har precis hittat kontakten efter mycket letande. Den var inte alls fastklämd på samma ställe i min bil, kan vara bra för er andra att veta att den kan sitta på andra ställen. Min var uppklämd mot rattstången och naturligtvis inlirkad ovanför rattstången så den nästan inte syntes alls. Har precis ringt BMW och beställt alla delarna. Ska bli trevligt att få farthållare på bilen efter alla år. Mvh Henrik |
|
|
KungenBlom: Tittar man på realoem så är det samma delar som gäller till M-bilarna. Nu är jag inte säker på att din bil har E-gas. Men riv ner panelerna och leta lite så kanske du också gör en trevlig upptäckt. För mindre än 1500:- skulle jag lätt chansa om jag ville ha farthållare på min bil. Mvh Henrik |
|
|
Någon som har bra bilder på hur man monerar isär bilen utan att skada den? Jag har skruvat isär Golf, Audi men inte BMW... Mvh Henrik, Karlstad |
|
|
Z3M med S50 motor har inte Interface nr. 65718380054 listat enlig realoem. Enligt en Z3M ägare så finns det en kontakt som passar direkt till reglerspakens kontakt istället. Jag misstänker därför att man behöver "alla" delarna för ombyggnad, dvs även reglermotor samt elektronikbox. Ang. demontering så kolla här Länk kolla under TIS Documents. /Anderz3 Min Bil Länk |
|
|
Demontering: Länk TIS Documents Handsfack: Document 51 16 360 Panel under ratt: Document 51 45 180 Här finns också Länk /Anderz3 Min Bil Länk |
|
|
Där ser man, då är det nog rätt mycket jobb med att få farthållare på en M. Mvh Henrik |
|
|
Ja det verkar det vara ! Värdefullt med länken som visar alla bilder! Tackar för det!! MVH Henrik, Karlstad |
|
|
Farthållardelar till Salu Länk Dessa delar behövs om man ej har elektriskt gas-spjäll. Jag står för frakten. /Anderz3 Min Bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.