|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Körde under gårdagen ca 50 mil i en Saab 9-5 2,3T -98 Bilen har gått 11300mil och är pedantskött. Mycket välutrustad och förfinad av Nordic UHR 245hk plus deras egen sänkning och 17" BBS. Jämförde denna mot min E39 523i -99 som gått över 24000mil. Bmwn känns otroligt mycket bättre på alla vis, lådan körställningen, komforten, ljudnivå osv osv. Det enda som var bättre med saaben var prestandan ute på motorvägen ligger man i 130 på motorvägen och trycker på då drar den iväg riktigt bra, men att ligga å köra i rödljus osv så är den hemsk. Tråkigt motorljud, äcklig låda.. usch usch Sen får vi ju inte glömma saabs utväxling, femman först i 90.. hallå vad sysslar de med i trollhättan!!? E39an klarar ju 30 på femman då är saaben död för länge sen haha Nån annan som tycker som jag eller är jag bara skadad?? |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Till saken hör att bägge bilarna har garanterade mätarställningar, och absolut inget import. Tänkte om nån skulle fundera över Saabens låga miltal. Har haft en ägare (40 talist)sen ny tom våren 07 då vi köpte den. Fulldokumenterad. |
| Kört väldigt mycket hyr 9-5or och lite 9-3 med olika motorer. Det är som du beskriver motorn är trevlig vid rätt varvtal och växel annars stone dead, stolarna är riktigt trevliga också men resten känns vääldigt gaaaaamalt. Jag brukar nästan alltid småskratta när jag sedan hoppar in i min 523a och inser vilket otroligt trevlig bil det är trots sina 11 år. Nä SAAB 9-5 är inte mer än en transportörsmodul som tar dig tryggt ifrån A till B. Säkerheten i SAABen ska inte föraktas! | |
|
Ahh en svensktillverkad E39 finns det såna? Förutom den underliga kommentaren om "absolut inget import" så håller jag med dig. Stephan |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Nej självklart så är min E39 inte byggd i sverige men den är svensksåld även saaben är svensksåld alltså inga importerade lik från tyskland, spanien eller nåt sånt var så jag menade. Alla vet ju att importbilar i väldigt stor utsträckning innebär problembilar. Saab 9-3 är förresten en finsk bil ;) Haha tillverkas/tillverkades där under några år, vet inte hur det är i dagsläget dock.. Ja det är otroligt att det fanns så fina bruksbilar redan 1996 :) Bäst man inte sätter sig i en E60 innan man allvarligt tänkt köpa en hehe |
|
Jag har mest kört nya 9-5:or och det som slår mig är att det verkligen känns att det är en gammal konstruktion, det hjälper liksom inte hur många facelift eller uppdateringar SAAB gör med bilen, det är ändå en mycket gammal grundkonstruktion. Och för mig är det en gåta att bilen säljer såpass bra som den gör i det här landet... 9-3 däremot är ganska trevlig om man glömmer bort vad man äger för bilmärke själv! Keep your distance! |
|
|
Tacka bio-power för att 9-5 fortfarande säljer hyffsat. Lockande tjänstekärra! Jag jobbar med Saab och gör leveransservice och sista inspektion för en stor Saab återförsäljare i Stockholm och det är nästan bara biopower vi jobbar nu, händer att det kommer en Aero då och då. Men efter en dag på jobbet med provkörningar av Saabarna, så tycker jag att redan min E34 överträffar 9-5 på många punkter när det är dags att åka hem. Så jag kan föreställa mig att E39 utklassar 9-5 totalt. Tycker för övrigt att senaste faceliften på 9-5 gör att den ser så gammal ut att den behövde dom glasögonen. (ta inte åt er glasögonbärare- ej riktat mot er) "Vilken är din favorit-pedal?" |
|
|
d.fagersten; Hmm du har dåliga erfarenheter hör jag, "svensksåld alltså inga importerade lik från tyskland" Det gäller att INTE köpa från någon rutten importfirma i Örebro eller av Linus Bil eller liknande gör som Programmer och som jag gjorde hjälpte min far göra köp av en auktoriserad BMWhandlare i Tyskland få garanti och du har en låångt bättre bil än dom Sv-sålda. SAAB 9-3 Cabrio byggs i Österrike, dom två tidigare generationerna byggdes hos Valmet i Nystad dom bygger Porsche Boxster och Cayman i dag. Redan 1986 respektive 1987 när E32 och E34 började byggas så byggdes det otroliga bruksbilar i Dingolfing, men visst är det bra för landet att någon vill köpa SAAB: s produkter även om jag personligen skulle valt nya Volvo V70 lååångt före 9-5. Stephan |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Jag har aldrig ägt en importbil, varenda gång jag tittat på en så har jag backat snabbare än ögat. Dessutom skulle jag skämmas för att ha en importbil faktiskt. Import köper man för att de är billigare. Visst man kan hitta pärlor men säkert 95% är skit.. Tyvärr så finns det ju väldigt många i det här landet som köper skräp, tar hem och fixar till och sedan gör bra förtjänst på med backad mätare. Tror vi ska släppa den här diskussionen vad gäller import eftersom så många kommer bli galna på mig hehe GOD JUL |
![]() 1.360 Bruksbil
Fast 9-5 var ju en ny bil när den kom 1998 jämför man den med en S70 från 98 som har sina rötter redan i 850 från tidigt 90 tal så känns ju volvon mycket mycket bättre på alla sätt. Så även fast 9-5 känns gammal så är den ju inte så hemskt gammal, knappt tio år. |
|
Import köper man för man vill ha något som inte finns här, det gick inte hitta en fullmatad 530iA med garanti och 540i/6 E34 såldes aldrig i Sverige = import eller gå var valen snikutrustad ain't an option och automat duger bara tillsammans med M-paket vilket inte heller såldes någon... Vi har helt olika bild, men jag vet att det finns fina Sv-sålda även om det inte är såå vanligt, importbilarna körs ju också ner tyvärr... så snälla vakna upp och importera själv, enkelt och du kommer garva åt alla som kör Sv-sålt precis som jag gör!=) (speciellt dom som tror dom kör Sv-sålt för att det är bättre) 9-5 bygger på Opel Vectra B som kom 1995 men visst det är simplare bil så jämföra den med E39 är lite orättvist, 9-3 bygger på Vectra C från 2002 den läggs ner nästa år, det är därför Opel väntar med 4-hjulsdrift tills nästa generation medan SAAB som fortsätter med gamla modellen får det redan nu. God Jul. Stephan |
|
|
d.fagersten, det är nog bäst att släppa diskussionen eftersom det är helt omöjligt för dig att leda siffram 95% i bevis. Själv har jag ägt e39 (528i 97:a) och numera en 9-5 aero 00:a kan inte hålla med dig i din beskrivning av Saab att den är så kass som du låter påskina. En undran, har du importerat själv någon gång? Eller baserar du dina åsikter på ett tvåsiffrigt urval av bilar du sett? |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Som Stephan735 skrev, så hade jag kunnat importera om det var en väldigt speciell bil annars avstår jag. Antar att din Aero är automat det gör genast bilen trevligare. Men som sagt det är lika bra att släppa! Och visst är en 9-5, en V70 en E39 eller Audi A6 bra bilar om man jämför med massa annat som finns på marknaden så jag menar ju inte att en 9-5 är kass jämfört med tex en Mondeo eller någon annan (billigare bil). Menade att jämförelsevis så ligger Bmw före. Kan tillägga att jag absolut inte är något Bmw-freak har en E39 och två ford Scorpio för tillfället. Har kört allt från saab 900ng, Saab 9-3 Aero, Volvo S70 turbo, Ford Scorpio till Chevrolet Camaro så jag har haft mängder av bilar. Så utifrån alla bilar jag haft/kört så tycker jag E39 är kanon även fast den är äldre än andra bilar jag ägt. (Inga småbilar jag jämför med utan den minsta jag haft var Saabarna) |
|
E39 är riktigt trevlig nu när jag kör 523i-00 i stället för en likadan fast 97: a (den var ok men inte mer), kan ju inte vara milen för den här har rullat 2000mil mer (båda sv-sålda fagersten=) men E34 är ändå en mycket bättre bil (finns ju vägkontakt). Jag körde en 9-5 2,0t 190 när den var ny 1999 och den var hemsk, den var helt död efter jag lagt i ny växel, omöjlig att ens stå ut med den 9-3 Cabro 2,0t 200hk jag körde där efter var däremot hur trevlig som helst. Syrran hade en ny 9-5 kombi (04 eller 05) som hyrbil hon hatade den, sämsta skiten hon kört, bara trög och hemsk att hon även fick ringa och fråga hur man fick ut nyckeln (måste ha backen i) gjorde inte upplevelsen bättre så hon var glad att slippa den när Passat-99: an var klar från rep. Sen varför tidiga, alla? 9-5 med skinn trots det har plysch på dörrsidorna är underligt, ser snikigt ut, fast jag tycker ärligt talat detsamma om E38: ans dörrsidorna som har plysch döär förvaringsfacket sitter, ja jag är petig men jag blir bortskämd i E34/E32 och jämför allt med dom, obs något som är 20år får inte vara bara något bättre utan det ska vara märkbar skillnad annars är det B=) God Jul Stephan |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Kan nog stämma bra att en 00a är finare. Från 99 kom ju dubbelvanos och lite småändringar. Tycker exvis klädslarna är snyggare från 99, även M ratten som sitter i stort sett på alla svenssålda från -98 är ju bra mycket trevligare än den gamla ratten. Har själv gått lite i 540 97 tankar men är lite tveksam kanske är ett nerbyte även fast prestandan är lite trevligare. 523 är ju även en bil som är kanon när försäkringen/bensinräkningen kommer. Visst finns det Saab som går bra min Aero 01a gick bra men den hade inte det där lilla extra som exvis en S60 T5 eller 2,4T har. Aeron var rolig några gånger om året på rätt väg :) God Jul och Gott nytt år :) |
|
Kan inte hålla med om att importbilar är sämre än svenska snarare tvärt om. Dom flesta bilarna från tex tyskland sköts bättre. Tyskarna vet att det kostar att ha en Bmw. Fast tittar man på det billigaste så klart att man kan göra en dålig bilaffär. Hellre köpa en Bmw av auktoriserad firma i Tyskland än Sverige. /Anders |
|
|
Jag är mer eller mindre uppvuxen med Saab och har alltid tyckt att det är trevliga bilar. Föräldrarna åker 9-5a. Jag har haft en ny 9-3a och har en beggad 9000 Aero. Några bättre begagnade Bmws har också passerat genom vagnparken men nu för ca 2 månader sedan kom min första sprillans nya Bmw. Bilen är helt underbar och jag tycker den andas premium. Iallafall...för några veckor sedan fick jag möjligheten att köra kompisen 9-5 Biopower som har gått 4000 mil. Jag har kört några 9-5or innan och alltid tyckt att de har varit trevliga bilar. Men efter att ha kört min nya coupé blev turen i 9-5an hemsk. Ingen direkt känsla mellan väg-bil-förare, fjädringen kändes jänkaraktig (jag har standardchassie i coupén) men värst av allt var växellådan. Den var sladdrig och växellägena kändes inte exakta för fem öre. Nog för att Saab inte har varit mästare på lådor men jag börjar nästan undra om han hade nåt fel på bilen. Ska ta en tur i föräldrarnas bil nästa gång jag hälsar på för att jämföra. Jag säger inte att Saab bygger dåliga bilar men jag förstår att trådskaparen känner som han gör... |
|
|
d.fagersten: din bild av importbilar är nog något skev...visst säljs det mycket skräp hos diverse småhandlare men det är långt i från hela sanningen. 6 av mina 7 senaste bilar har varit importer och har absolut inte haft några problem med dessa trots att dom rullat något eller några år i Tyskland...snarare tvärtom... När jag för några år sedan lite hastigt sålde min 540iAT -00 och snabbt behövde en ersättare så fick jag en idé att 9-5 Aero kombi eller V70 T5 kunde bli just detta. Hade tidigare haft en 9-5 Aero som hyrbil under 1,5 vecka när 540'n var på lackering och var då riktigt besviken då jag hade rätt så höga förväntningar. Gav ändå Saaben en ny chans och provkörde två st till samt några V70, både T5 och 2,4t. Saaben håller enligt min mening inte måttet...bra stolar men ändå ingen bra körställning eller trivsam körmiljö, bra drag i motorn men trist motorljud och vandrande framvagn vid gaspådrag. Kändes helt enkelt inte rätt. Upplevde V70'n som en betydligt mer komplett bil. Fastnade så småningom för en 2,4t i otroligt fint skick. Denna hade dessutom en lätt sänkning som trollade bort det mesta av V70'ns vingligheter. Med BSR-programvara så var prestandan likvärdig med 540'n (åtminstonde under 200km/h) och den funkade utmärkt under de två åren vi hade den men jag konstaterade ändå rätt snabbt att den saknade den där svårdefinierade känslan som BMW ger. Så att det blev BMW igen var ganska självklart. 9-5 lever gott i Sverige på tjänstebilsförsäljningen där BMW för många inte är ett alternativ. Hör själv hur många kollegor som ska ta ut en tjänstebil resonerar. Behöver dom en större kombi så väljer dom mellan V70 och 9-5 och för de 7,5 basbelopp dom har att röra sig med så får dom mer motor och mer utrustning på Saaben. Många av dom har aldrig ens provat en BMW... ___ //Ulf |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Visst jag köper en import omgående om någon erbjuder mig en 525 eller 530 från -01 i kanonskick inget slitage, fel eller skador, helst manuell och med skinnklädsel. Tar min 523a i byte för minst 55.000:- Kan även tänka mig en 540 från -99 Max miltal 15000 Max pris 90000:- Har själv kollat runt lite.. för de kraven jag radade upp så hittar man en sjysst svensksåld bil. Massa dokument är inget som övertygar mig då de så enkelt kan förfalskas men bilen ska granskas innan köp av motormännen och mig! Så försök nu övertyga mig :) Säkert någon som är fattig nu efter julen å vill få sålt ;) men kan inte vara utan bil.. |
|
Med det pris kriteriet förstår jag att du bara hittat importerade lik ;-) Inget illa ment men man får oftast vad man betalar för. Fö håller jag med dig fullständigt ang Saab 9-5 vs E39 |
|
|
När jag skulle köpa bil för ett år sen valde jag just mellan Saab 9-5 och BMW e39. Jag klarar inte av utseendet på A6:an och V70:n! I somras köpte farsan en 9-5 Aero kombi -04 och jag kunde då göra en mer noggrann jämförelse. Det som Saaben är bättre på är: *Jag sitter bättre i Saaben. Stolarna är inte lika hårda som i BMW:n men ger ändå tillräckligt med stöd. Körställningen passar mig bättre, jag sitter för lågt i BMW:n och gaspedalen sitter för nära. Men det där är personligt tyckande, en del gillar att sitta lågt. *Prestanda. Saaben väger 100kg. mindre och har 60Nm mer. Det drar iväg riktigt bra faktiskt. Automatlådan maskerar tröttheten på riktigt låga varv och kan växlas från ratten. *Framkomlighet vintertid. En framhjulsdriven bil tar sig fram bättre på vinterväglag, så är det bara. *Kraftigare stereo i Saaben. *Försäkringskostnader. En "värstingsaab" är billigare i försäkring än en "snik-BMW". Allt annat är BMW:n minst lika bra på eller bättre. Inredningen är MYCKET snyggare och mysigare än Saabens, och då har den ändå skinn även på dörrsidorna! Summering: Byter inte bort e39:an mot en 9-5 nu när man har provat. Men hade nog blivit nöjd ändå om det hade blivit en 9-5. Fast då hade man väl åkt omkring och undrat hur det hade varit med en BMW... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.