AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.847

Första felet på bilen: Rutan funkar ej som den ska

Sida 1 av 2
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Sådärja, första felet har dykt upp.

Skulle iväg med bilen imorse. Det var ca 4 minus. Rutan går ej ner när man öppnar dörren vilket gör att den inte går att stänga. Dock fungerar elhissarna som vanlgt. Jag trodde felet skulle försvinna när jag kört bilen varm, men det hjälpte inte.

Stannade på bmw på vägen hem för att kanske få reda på hur man rättar till problemet, men de har inga tider förräns i januari. Dock skulle en meck ringa till mig när han var tillbaka från lunchen. Eventuellt går det att nollställa elhissarna och då kan förhoppningsvis rutan börja fungera igen. Återstår att se.

Visst är det fler än mig som råkat ut för detta? Någon här som fått felet fixat?

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Japp, det händer mig titt som tätt. Jag har dock inte orkat åka in för att kolla upp det. Jag väntar tills jag har en massa fel istället.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag gissar kondens som frusit. En natt i varmgarage och ingen avfettning ovanför dörrhandtagen löser detta.
Mvh
Asken
Det är inte kondens som frusit. Min bil hade stått i 20 grader varmt garage i en vecka nu senast det hände. Öppnar man dörren när hela bilen ser ut som en isbit har den inga problem att bryta ned rutorna, om den försöker alltså.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Min står ute hela dagarna och har inte upplevt ngt problem
Sv
5
Svorsk
118d -07
Jag har samma problem med min 3-dörrars 118d. Jag har tagit kontakt med säljaren och skall få en verkstadstid, så jag hoppas det läoser sig...
Händer mig varje morgon, rutorna blir dock normala så fort isen tinat.
Min står under carport resp. utomhusparkering på jobbet. Inga problem än för mig.

Mvh,
/Wille
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I elektroniken finns det i o m att man drar i dörrhandtaget en funktion som sänker rutan. Detta problem hade jag på en tidigare E46 330 Ci. Då byttes dörrhandtaget på garantin samt anläggningstrycket mot karossen( dörren förhållande till karossen i exakt linje X/Y/Z antagligen hade missats från fabrik) fixades genoma tt dörrens passning justerades. Kolla med ett pekfinger i karossspringorna så det är exakt lika överallt. Kolla även framdörren att den ligger i höjd med framskärmarna. Eventuella felkoder på detta scenario syns tydligt.
Lycka till!
Mvh
Asken
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Mitt problem finns fortfarande kvar. Hjälper inte att bilen står i varmgarage. Varje gång jag startar bilen varnar den för fel på rutan. Måste in på verkstan.

Mvh Johan
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
På E60 kan man hålla in uppåt-knappen i typ 5 sekunder i toppläget för att nollställa antikläm-funktionen. Kanske hjälper?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fönsterproblemen fortsätter i nya generationer kan man konstatera. Detta är exakt samma problem som 3-coupe dragits med i sen början av 90-talet. Jag är inte förvånad, tyvärr är det nog så att den snygga designen bekostas av viss funktionalitet. Har ägt 2st 3-cabbar så jag vet hur det är...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Genom att hålla kvar fönsterknappen i minst 15 sekunder när rutan är nere respektive uppe så initieras fönstermekanismen. Blir det inte bättre så verkstadsdags.
Asken
Sa
36
SamuelH
Alpinvit 120dM 3-d -08
Samma sak händer mig titt som tätt.. spelar ingen roll om bilen står i varmgarage i en dag. Riktigt irriterande. har 11mil till verkstaden så jag ska be dom kolla på det samtidigt som jag får motorvärmaren installerad.
mi
172
mikaelmansson
330 Touring -01
Jag hade liknande på problem med min Mini One jag hade innan jag bytte till 118d nu i september. 1-an har dock ej visat några såna tendenser ännu

Min blogg: Länk
Lite humor: Länk
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Sådär, nu är bilen lagad. Dom bytte fönsterhissmotorerna. Men dom är fortfarande osäkra på om det var dom som orsakade felet. Tydligen har fler än jag fått dem utbytta.

När felet uppstår så fungerar Askens metod bra. Iaf för mig. =)

Mvh Johan

Sa
36
SamuelH
Alpinvit 120dM 3-d -08
groze: Funkar dina rutor nu? Min bil är på verkstan nu men de säger att det inte är något fel, så de kan inte göra något åt saken. Så just nu ser det ut som att jag får fortsätta bryta och bända i rutan för att kunna stänga dörrarna..
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag trodde att dom börjat fungera igen. Men igår när det var kallt ute så strulade båda dörrarna. Tröttsamt...

Dock fungerar Askens tips vilket är bra.

Dum fråga, men gäller detta endast 1-serie 3-dörrars?
I denna tråd gäller det enbart 1-serien tre dörrars, då fem dörrars varianten av bilen har karmar runt fönstrena.

Men vad jag har hört tidigare har tex. 3-serien av E46 coupé varianten haft liknande problem, samt Mini Cooper.

Jag kan tänka mig att det är ett fel som lätt uppkommer bland de flesta bilar där dörrarna (fönstrena) saknar karmar.

Mvh Anna
Ha
9
Happy Bhudda
120 D 08 Limited Sport Edition
Hej har detta fel oxå när det varit frost på rutorna, funkar bra annars men är orolig för att rutorna kan går sönder om man inte är uppmärksam och slår igen dörren. Återkom gärna hur BMW löst problemet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.