|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Min erfarenhet är att man skall köpa instegsmodellerna om man vill förlora MINST pengar. En 318 eller 320 e90 tappar betydligt mindre än 325-330 i pengar räknat (jag har kronor, inte procent i min plånbok). Vissa bilar håller orimligt högt beg.värde t.ex Mini, Legacy, alla Toyota modeller. Franska bilar sjunker brutalt mycket (förutom 206 och Clio). Ford och Opel rasar också ganska mycket. Skulle jag köpa ny bil idag, skulle det bli nya A4 tdi. Listpris på ca 270 papp, men kommer garanterat ligga på runt 200' om 3 år. Marin |
|
|
Håller med Marins resonemang. Finns faktiskt vissa bilmodeller som det i vissa lägen nästan "lönar sig" att istället köpa ny, särskilt om man räknar in mervärdet i form av nya däck, långt till nästa service och vagnskadegaranti som en ny bil har. Detta resonemang gäller ffa Toyota (som Yaris och Avensis) på vilka ofta handlarna har bra kampanjer på nya lagerbilar. Detta i kombination med ruskigt hög efterfrågan på begagnatsidan gör att nybilsköpet inte blir så farligt om man tänkt ha bilen i 3 år. Vad gäller Mini Cooper stämmer det att 2a handsvärdet är högt, MEN det är en modell som, precis som BMW, tilltalar många bilkunniga spekulanter med stora krav på färg/mil/utrustning etc. Fel färg och avsaknad av utrustning=svårsålt. Det krävs att man lastar på ganska rejält med utrustning, däribland det dyra chilipaketet, och då blir Coopern väldigt dyr i inköp. Jag var faktiskt snubblande nära att köpa nya Cooper D som pendlarbil men det föll på dels praktiska skäl som utrymmen, men också att bilen blev aldeles för dyr med den utrustningen jag ville ha (ca 220kkr). Det är i samma kategori som nya Golf GTI. |
|
| Edit: Sorry, jag menar Golf GT 170. Dock är det inga problem att speca en Cooper D till 250-260kkr om man nu vill det :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.