|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
vsurapol. Vad du vill betala extra för är upp till dig. M-paket bilarna står högre i pris än snikiga icke-M. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson "lägre än glocalnet och hårdare än he-man" |
|
|
Ja, det stämmer. Det enda som jag är intresserad av i M-paketet är M-ratten. Resten kan jag leva utan. "Kalla mig gärna kapitalist, men det är inte därför jag kör BMW" |
|
|
Det är ingen exakt vetenskap med värdeminskning. En 760 kommer högst sannolikt att sjunka mer än 50% även med 0 mil på mätaren. Kundkretens på extremt kostsamma beg lyxbilar med några år på nacken är inte så stor. Att värdet på den A6 sedan som tas upp blivit så lågt anser jag vara en kombination av att det är sista modellåret och att det är en sedan. I övrigt hjälper det inte heller att designen på sedanen inte är speciellt lyckad. Vill gärna höra mer om Phaetons värdeminskning (någon tog upp det), har inga praktiskt exempel, har endast kunnat följa på mobile och autoscout. Känns som att de sjunker som e65 ungefär. Någon som vet mer??? |
|
|
Kombibilar i allmänhet är bättre på att behålla värdet jämfört med sedan. Tycker för övrigt att A6 Avant är hundra gånger snyggare än sedanen. Baken på A6 sedanen känns lite "konstigt". Phaeton måste vara ett kap som begagnad. Ska kolla runt lite på Blocket och få mig en uppfattning om prisbilden. Hörde från en kollega att en Maybach minskar i värde med över 100.000 kr per månad i genomsnitt de första tre åren. Där kan man verkligen snacka värdeminskning! Hur är det med Z8 då? Någon som vet? "Kalla mig gärna kapitalist, men det är inte därför jag kör BMW" |
|
|
Volkswagen Phaeton: Länk Länk Nypris runt miljonen, begpris 4 år senare runt 350.000kr. (Finns säkert ännu billigare också) Schyst värdeminskning på 13500 kr i månaden... //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Hjälp mig med lite bra argument då VARFÖR man ska förlora dessa pengar och köpa en sprillans ny bil? ///Niklas "NIKEMAN" Johansson "lägre än glocalnet och hårdare än he-man" |
|
|
För att citera min f d chef: "Jag vill bara sitta i mina egna fisar" :) |
|
|
Måste fråga Er alla en sak som inte framgår: När ni räknar på procent på nypriset, räknar ni listpriset eller vad ni faktiskt betalar? ..För en bil med 100k i extrautr köper man inte för listpris direkt.. F ö TROR jag närmare 35% på 2år och 4000mil för en "het"dvs rätt utrustad E92 m-sport. Självklart räknat på det priset man som köpare faktiskt betalar! |
|
|
Nikeman> nybilskänsla, status och bekymmersfrihet. |
|
|
Powerkillen> när var bilen uttagen? en tidig 05a är 3år gammal idag.. var 453'kr listpriset eller vad som faktiskt betalades? om bilhandlaren erbjudet 200k kanske bilens "marknadsvärde" är ca 10% högre? så.. om han betalade ca 410k, hade bilen i 3år, och kunde sålt den privat för 210-220k så blir det ca 50% på 3år, vilket jag instämmer med bla J.L är en bra grundregel för prestigebilar. |
|
| Någon mer än jag som lagt märke till att Mini Coopers står sig fruktansvärt bra i värde? | |
|
HFR Bilen beställdes i april togs ut juli 05, 453 var det pris han betalade han frågade om inbyte nu i september 07. |
|
|
HFR: Mitt Audi exempel är räknat på "riktiga" pengar dvs nettopriset. Brutto kostade den 330.000kr //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
>Lövet Enligt Asken 1 år: 300.000 * 0,75 = 225.000 kr 2 år: 225.000 * 0,85 = 191.250 kr 3 år: 191.250 * 0,9 = 172.125 kr tolkar det snarare som 1 år: 300.000 * 0,75 = 225.000 kr 2 år: 300.000 * 0,60 = 180.000 kr 3 år: 300.000 * 0,50 = 150.000 kr Vilket stämmer bättre med verkligheten. Beträffande din Audi ser den jättefin ut. Tyvärr tror jag att gamla modeller tappar värde ännu fortare (vilket de inte borde göra då de inte sällan har färre problem än först årgången av efterföljaren). |
|
| 40-50% tapp på 3 år/10000 mil verkar vara vanligt, i a f om jag ser till de S**b som min svärfar har haft 1990-idag. | |
|
Jag vill bara utveckla det HFR skrev tidigare: Man skall även komma ihåg att det är skillnad mellan beskymmersfrihet och felfrihet. Att köpa ny bil ger beskymmersfrihet då felen åtgärdas inom nybilsgarantin. men betyder absolut inte att en ny bil är felfri. Någon här hört talas om badkarsmodellen? Jag tycker att modellen även gäller på bilar. Om nånting skall gå fel så är det störst chans att det går fel under de första 1-2 åren samt efter ca 10 år. Jag ser ett nybilsköp som ett lotteri. Har man otur så får man ett måndagsexemplar. "Kalla mig gärna kapitalist, men det är inte därför jag kör BMW" |
|
|
ErikBerg Mina 9-3 o 9-5 SAABar har tappat mer: ca 52% på 3 år/12-13.000 mil |
|
|
vsurapol: Badkarsmodellen, är det någon symbolik eller går badkar oftast sönder under år 0-2 och efter 10 år? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| kurvan ser ut som ett badkar om du har antal fel på y-axeln och tiden på x-axeln. | |
|
powerkillen> ok, då är jag med. 453 netto för en 325a för fasen inte dåligt.. :-), måste varit fullsketen. men håll med om att bilhandlare ofta nedvärderar bilar vid inbyte, dvs bilen är värd något mer på "marknaden" andreas> precis som jag räknar. dock tror jag många utgår från bruttopriset när de räknar vad bilen förlorat i värde, vilket jag ser som felaktigt. vsurapol> riktigt! iofs inget kul, men det brukar inte gnatas om gratis hyrbil/lånebil när bilen mot förmodan tvingas in på verkstad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.