AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.358

Klimatanläggningen luktar illa!

Sida 2 av 2
J-
534
J-A
325i T -08
Man ska ställa klimatanläggningen i recirkulation så därför kan/ska sprayburken placeras mitt i bilen.

Utan att vilja verka kinkig, men jag tror mera på direkt penetrering in i systemets luftinsug. Det lär inte vara många procent av det man sprayar mitt inne i bilen som verkligen hamnar på förångarens blöta yta och tar död på bakterierna, även om man kör recirkulation.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag har dränkt systemet med Virkon två gånger och lukten är i princip helt borta. Sprayade in vid fläkten fram med AC av, annars ställde sig spjällen i delvis återcirkulation.
Om man trycker av snöflingan 2 minuter före ankomst samtidigt som man har fläkten åtminstone på steg 3-4 hinner förångaren anta samma temperatur som omgivande luft har jag sett i INPA. Det verkar som att lukten inte kommer tillbaka då.
K2
348
K2
523i -97
Här är en instruktion på hur man kan komma åt ordentligt genom att ta upp ett hål i evaporatorhuset: Länk

Har inte provat det själv än men funderar allvarligt på att rensa upp därinne, det luktar litet trist ibland från ventilationen. Proceduren verkar enkel. Tänker mig att en vanlig tryckspruta typ Gardena pump med lång nos borde kunna funka utan modifikationer.

Sedan när det gäller valet av rengöringsmedel så är jag osäker på om Virkon-S löser smuts och damm tillräckligt bra så man kanske skulle köra in litet bioavfettning först, sen en omgång varmt vatten och sist Virkon-S. Självklart måste man först ha sett till att dräneringshålen under bilen funkar som avsett.
Så mycket damm och partiklar skall det absolut inte finnas därinne om man kört med mikrofilter osv som avsett. Problemet med att sanera bakterierna är att de utan vidare kan återkomma vid ett annat tillfälle, detta är absolut inget unikt för AC i bilar.
De växer utan vidare på en ren och blank metallyta om de så vill, det är därför man försöker med en speciell ytbeläggning (oftast blå) på många förångare.

FP
K2
348
K2
523i -97
Nej det räcker kanske med bara desinficering med Virkon el liknande i fallet bil-AC. Tror som du att det blir säkrast effekt av attacker direkt riktade på förångaren, förslagsvis via "titthålskirurgi". Har man gjort detta en gång så blir det ju en lätt match i fortsättningen att hålla efter mikroberna.
ma
7.450
marin849
Och är man lat betalar man 695kr så gör BMW det (sommarkampanj).
J-
534
J-A
325i T -08
BMW sanerade min bil under garantitiden men lukten återkom snart.
Konstigt nog har lukten minskat nu. Basillerna har kanske runnit bort från förångaren när det varit extremt varmt och fuktigt ute.
Eller har jag vant mig med en ofräsch kupé?

Enligt min AC mek är det också problem med att bilarna är så täta att de inte ventilerar ur vid stillestånd.

Tråkigt att BMW inte försöker minska problemet med t ex eftergångstid för kupéfläkten.

Jag har varit hos bmw 2 ggr eftersom dom lurade i mig att man kan behöva återupprepa de dom gör. (dom kör med rökmaskin så att det lukar aftershave i en vecka). Men lukten återkom direkt efter en vecka.

Har varit hos 2 ac-firmor varav en kollat med fiberoptisk kamera i systemet, va de nu ska hjälpa... (?) och inte hitta nåt.

har provat mekonomens spray i typ 8 omgångar

har köpt virkon och dränkt systemet typ 19 gånger

har provat denna länk
Länk

inget av dessa har gett effekt längre än en max två veckor..

De enda som skulle hjälpa helt är att åka till en 3:e ac firma och betala över 10 000 kr för att få en "garanterad" effekt.

De här är min första bil med AC. Kommer de bli så här även om jag köper en bil för en halv mille á´la 2010 ??
K2
348
K2
523i -97
v800, det låter ju oerhört nedslående. Särskilt som du tydligen gått till frontalangrepp på förångaren och att inte ens det inte hjälpte. För att utesluta det enklaste, har du kollat så att dina dräneringsslangar gör vad de ska och att det inte pågår tråkigheter i dina kupéfilterhållare med innehåll?
ma
7.450
marin849
Problemet borde förvärras avsevärt om man alltid slår av motorn med acn på? Så att förångaren står där dyblöt och kall.
Jag kollade under bilen på gatan en varm sommardag när de lukade som mest och det var en liten pöl under bilen. Jag har bytt filtret som sitter precis vid luftinsläppet mellan rutan och motorhuven ett antal gånger och när jag tittar ned i den lådan så ser jag inget mysko. Den har också dränkts i virkon ett tiotal gånger under senaste månaderna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.