AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.357

Klimatanläggningen luktar illa!

Sida 1 av 2
Jag har svårlösta problem med min ac.
Jag märkte att det började lukta illa för nåt halvår sen men har försökt tänka att de ska gå till sig. BMW skulle ha 2000kr för att köra igenom ett skum som är antibakteriellt och bra.
Tyckte de lät lite dyrt eftersom den burken med skum kostar 100kr på mekonomen (kanske inte samma skum men...)
Provade själv detta skum i 2 omgångar (spraya in genom luftintaget under huven. Kupén luktade citron i ca 1 månad + att den också luktade lika skunk som förut.

Gick till en ac-service verkstad, betalade 900kr för en luktfri behandling. Resultat: Luktade mindre skunk ca 1 vecka men sen kom det tillbaka igen

Gick till bmw (för 1 och en halv vecka sen) som hade ett annat pris nu(1090kr) och sa sig spraya med en tryck-maskin med skum in genom kupén. Resultat: Kupén luktar aftershave(old spice typ) men nu börjar lukten komma tillbaka igen..

När man har 16 grader luktar det ofta mindre men när man kör med värme så kommer lukten, tvärtom på sommaren då de luktar mer när man kör kallt.

Tvättade bilen igår i automat-högtryckstvätt, efter de så luktar den än idag ruttet gräs...

Dom som kan ac säger att nästa steg är att ta isär och rengöra hela ac-systemet till en kostnad av minst 8000kr....

Några andra idér eller erfarenheter om detta problem?
... Tilläggas att jag har en e46 320 touring (elektronisk klimatanläggning med tryckknappar och digitaldisplay som visar temp
Tips är att alltid stänga av AC:n cirka en kilometer hemifrån, så att kylelementet hinner torka på ytorna mot inluften.
På så sätt hindrar du ytterligare påbyggnad av mögel och liknande.
Menar du stänga av allt helt inklusive fläkt?

Jag brukar stänga av kylelementet (snöflingan) då och då, ibland kör jag helt utan kylelementet...

Jag har fått de där tipset av en verkstad tidigare också.. dock frågade jag bmw om jag skulle göra så framöver men dom sa att man inte ska behöva tänka på nåt utan de är bara att köra...

Men nu verkar de ju redan finnas mögel där... finns de nån risk/chans att det försvinner om jag alltid stänger av ac;n 1km hemifrån eller är de redan försent?
Om möglet redan finns där så stinker det nog i allafall mindre om möglet är tortt.
Jag menar att bara stänga av kylelementet.
Du kan ju dessutom tvinga genom lite extra mycket luft genom att öka fläkten sista kilometern, så att du ännu säkrare torkar kylelementet.
Det kan ju också vara så att kondensdräneringen har kläggat igen på nått sätt och det därför är kvar extra mycket fukt i ventilationen.
provade att spruta in vatten genom luftintaget ch med fläkten på max, det rinner ned genom systemet och ner under bilen så dräneringen verkar funka...
Ac
383
Acous
e21 318i -82
förstår inte varför man ska på ac-systemet? det är ju tätt.

har hört att nåt som heter virkon-s ska vara bra.

hittade detta: Länk
yttryck
hej !
virkon medlet som köpes hos granngården fungerar,,
det är ett bakteridödande medel som används på kreatur för att få bort odör, ja det är faktiskt sant..
jag gick den långa vägen genom att ta bort det gamla kupéfiltret,, man får riva lite under instrumentbrädan för att komma åt det.. samtidigt så kan man komma åt alla luftkanaler i ventilationssystemet, sen får man spraya på virkon medlet som man först får lösa upp i vatten då det är i pulverform näör man köper det. ,, ha fläktläget på den minsta hastigheten och ha inte på kylkompressorn(snöflingan) medans ni sprutar medlet i systemet..låt sedan allt torka ordentligt, öka fläkthastigheten o ch kör en stund..
sök på sökfunktionen här på forumet på virkon så hittar ni utförligt tips..
viktigt med att byta kupéfilter...
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Klorin utspätt med vatten funger mycket bra med att bara spraya med pumpflaska i luftintaget
Vad menar ni med luftintag? Under huven eller inne i kupén?

Jag bytte nyss kupefilter (de som sitter under motorhuven. Behöver jag byta de igen om jag ska rengöra mer eller?
Ac
383
Acous
e21 318i -82
det finns två luftintag, ett utifrån under huven och ett från kupén som recirkulerar luften. Vilket som används beror på vilket "läge" klimatregulatorn befinner sig i.

se till att den tar in luft från det yttre luftintaget och använd det.
Har du bytt kupé filter eller vad de nu heter. Sitter två (iaf på min) under huven. En på varje sida.
Hade problem med lite unken lukt å imma på rutn tidigare, Bytte fliltren och så var det borta.
på min e46 320 touring årsmodell 02 sitter de ett bredd filter mitt under huven innan vidndrutan som man öppnar ett plastlock med vridskruvar för att få fram

Har jag missat nått?

Har bytt det som jag nämner i alla fall
Då har du nog bytt det filtret. Har v8 jag så kanske därför det är uppdelat på två istället.
ke
12
kevinpham
318i sedan -02
hejsan...jag har samma problem som du...jag undrar var sitter inluftskanalerna??? där man fyller på ac-rengöring....jag hittar inte på min...
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
köpte en flaska "luktdödare" på mekonomen som jag sprutade in i luftintagen som sitter under filterna i helgen. Luktar bra mycket mindre nu,
ska köra en gång till så är det nog helt ok. Flaskan kostade typ 60kr och den ger ingen lukt efter sig utan bara tar bort lukt.
Problemet är att det är bakterierna som skall bort, inte lukten. Ärligt talat så inser man säkert att det inte är lukten i sig (biprodukten) som skall bekämpas, vare sig det gäller AC eller armsvett...) Virkon är ett utmärkt medel att använda, dock är det inte så att det används på kreaturen som skrevs tidigare, utan på utrustningen runt omkring, stallarna, osv som man önska desinficera.
Blanda pulvret med vatten och duscha in så nära fläkten och luftkanalerna som möjligt med bra blås på fläkten. Filter och kanaler i motorrummet demonteras innan så att man kommer in i systemet så gott det går.
Det är inte AC-systemet som läcker ut köldmedia (gas) eller nåt liknande, utan bara vanligt kondensvatten på förångaren och runt denna som samlar på sig bakterier osv.
Kondensvattenutsläppen bör kollas, det händer att dessa täpps till, det skall droppa under bilen när man stannar under varma sommardagar.
I svåra fall får man upprepa behandlingen ett par gånger, och ibland tar man även upp små hål på "rätt" ställe i ventilationspaketet inne i kupén för att komma in med desinfektionsvätskan till rätt ställe.
Problemet förekommer även i vanliga AC i byggnader osv, det beror på att stora mängder luft, tusentals kubikmeter, slussas igenom förångaren med tiden, och även med t.ex kupéluftfilter så kommer bakterier och annat gott in och stannar kvar på den fuktiga ytan osv.
Läs gärna produktblad till AC, värmepumpar osv, man nämner ofta att man har "antibakteriell" beläggning på förångare osv
Man kan köra anläggningen i bilen torr då och då, men givetvis inte varje gång man tar en kort tur, det tar kanske längre tid än själva körningen...)

FP
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jorå Folke.

Man använder även Virkon på djuren när man vill desinficera dem ffa om de har spillning runt juver.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Hehe, väntade nästan att du skulle flika in något här...) Det stämmer säkert, jag läste på nya MSDS, och man har ändrat formuleringen lite jämfört med på min gamla förpackning.

FP
J-
534
J-A
325i T -08
VEIDEC AIR CLEAN är ytterligare en produkt för våra stinkande bilar.
Länk

Passar den late... Ställ in i bilen, tryck av, stäng dörren.
Gasen från burken cirkulerar genom klimatanläggnigen och i bilen.
Har inte provat själv ännu.

En till: CRC AIRCO KLEEN
Länk

Har inte provat någon av dessa ännu.

Kanske man kan dra in rengöringen via återcirkulationen vid högra fotutrymmet?
Annars får man ju ingen rengöringseffekt inne i AC:n bara genom att spraya inne i kupén.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.