AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.917

mätarställning 999999km

Sida 2 av 2
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Hur som helst verkar du ha max otur. Hoppas att du fått din beskärda del och en eventuell nästa gång blir en mer positiv upplevelse. Jag kan starkt rekommendera Wölkes som har en mycket kunnig personal och all erforderlig utrustning. Dessutom får man alltid ett personligt bemötande vilket knappast är fallet med BMW Göteborg. Det enda som Wölkes inte gör är lackering, där anlitar man en underleverantör.

imola03
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
tyvärr kommer nog många att vända på foten om inte mätarställingen går att lita på, alltså den som står i instrumenthuset. Så jag hade krävt en rejäl ersättning. Synd att sånt här skall hända.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mycket märkligt att LCM själv ändrar den inlästa tidigare mätarställningen.
Har du själv läst av den sedan du fick tillbaka bilen, kollat så att chassienumret stämmer med din bil. Kolla så du inte har en extra röd dot i kilometer rutan. Isåfall kan de skiftat LCM mot en beggad utan att säga nått ??Iofs kan ju en kortslutning kanske ställa till det, men det sitter väl alltid ett interface i mellan ljusmodulen och dragkontakten som "säkring" för överbelastning/ och kortslutningskydd om du skulle få det på släpet du kopplar in.
Mätarställningen lagras på två ställen i LCM och instrumentet. När man byter instrument eller LCM, så kan de endast bytas mot ett nytt med 0 km, då endast ett nytt kan kodas in med bilens chassienummer vilket krävs för att kunna överföra lagrad mätarställning, servcieintervall från det som inte byts.
Man ska därför aldrig byta dessa samtidigt utan ett i taget vid behov.
Skulle man plocka in en beggad LCM med fel chassienummer inproggad tex , så tänds en extra röd dot i instrumentet = modulationsläge. Vilket gör att mäterställningen i den icke kodade LCM står still. Kör man sedan nån vecka och byter tillbaka till rätt LCM, så överförs den nya körda mätarställningen automatisk från instrumentet till den rätta LCM igen och dotten försvinner och allt är frid o fröjd igen. Har själv testat detta vid reparation av en ljusmodul och monterat en beggad under tiden, och det stämmer väl med BMWs dokumentation för övrigt också.

OSSÅ BIDDE DET 15000 !

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Den är inte i modulationsläge. Innan första BMW verkstaden hade stod rätt mätarställning i LCM, jag läste själv ut den mha INPA.
Det var kabeln till interfacet som blev klämd. Under tiden den var kortsluten så blinkade blinkersen fram och på sidan men svagt, Bak fungerade den inte alls. Ingen säkring gick.

Lars

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ok då förstår jag illa att det skulle bli klämt där.
Men är både LCM och Intrumentet kodad med samma chassienummer så borde instrumentet läsa in det som står i LCM om den inte är defekt.
Isåfall skulle den också bytas om den inte kan läsa över de värden som det ska.
Hur ser det ut om du kollar av ljusmodulem med Carsoft ?? Har ljusmodulen läst in instrumentets mätarställning så den är lika. Vilket de inte borde göra egentligen. LCM ska överföra sin mätarställning, annars är det fel i kommunicationen mellan enheterna.
Ska man laborera och ev byta bägge samtidigt så måste man spara ned informationen i DIS och ladda tillbaka den till en av enheterna .
Nått är gjort fel eller i fel ordning så det blivit nått klant, hade de bytt LCM istället för instrumentet så kanske det räckt med det ??

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag skall ta så fort jag får tid och läsa ur enheterna.
även Carsoft(jag föredrar Inpa efter som man får lite mer info där) visade rätt miltal innan den var hos den första verkstaden.
Lars

Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Väcker liv i tråden då jag har fått ett liknande problem.
Mitt under körning slog mätarställningen om från ca 14700 till 999999 km. En gång vid ett senare, tror det var dagen efter, så var mätarställningen rätt igen under nån minut.

Diagnos på en verkstad (ej bmw) ger något fel på eeprom ljusmodul.
Jag vill tro att det är glappkontakt då den trots allt visat rätt en gång igen, men var ska jag isåfall pilla för att bättra kontakten?

Möjligtvis någon strax norr om Göteborg som besitter kunskaper och diagnosverktyg? Killen som hjälpte till på verkstaden kunde inte kolla instrumentets eller lcm:ens mätarställning, så jag vet inte om någon eller båda fortfarande finns registrerade.

Tack på förhand!
si
4
simpen90
535d e61 -05
HejHej, jag använder mig av den här tråden även fast jag kör 3-serien, jag har ju trots allt samma problem. Det en gäller en e46 328 -00. Jag x-enon konverterade min helljus i mitten på december, Allt var frid o fröjd i några dar, ca 3-4 dagar senare när jag satta på helljuset hände något märkligt med färddatorn, det var precis som den startade om, den visade hur långt det var kvar till service mm, o tankmätarn gick till botten o sen upp igen. Men km räknaren visade fortfarande rätt. Men när jag startade bilen nästa gång, några timmar senare så visade km räknaren 999999.
Bilen har nu vart inne på service hos bmw o de har kollat på problemet. De får fram att det var för stor differens på talet i ljusmodulen och talet i mätarhuset. Men de kunde på något sätt utläsa att bilen gått 200400 km, och det var vad bilen gått vid tillfället då det la av. Jag har ju kört x-antal mil sedan dess. När de kodat om mätarhuset så har de fått fram 005600 km i mätarhuset,
Någon som kan ha teorier om hur detta kan ha gått till ?

Av vad jag har förstått från tidigare inlägg så lagras km talet i både ljusmodulen och mätarehuset. Vad händer om en av dessa två lägger av ?
Differensen blir för stor?

Tack på förhand // Simon
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
9999999 visar den när den inte kan komunicera med , i mitt fall tror jag det var kristallen i instrumenthuset som inte var riktigt frisk eftersom även klockan fortade sig, och då blev nog baudtalet fel på kommunikationsbussen.
//Lars

MG - Life too short not to!
Jag tror mera på att ljusmodulen fått spelet, och med säkerhet pga störningar bakåt på matningen till de eftermonterade xenonljusen.
Problem med störningar från dessa pga undermålig konstruktion, otillräcklig filtrering mot matningsspänningen internt i drivenheten, felaktig kabeldragning osv är inte ovanligt, och man kan få de mest skiftande symtom. vanligast är nog tivoli i bland lampor och mätare, om det blir beständigt fel i t.ex ljusmodulen är svårt att säga.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.