|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu har jag ledsnat totalt på att vara reservdelsverkstad åt folk som behöver delar från min bil!!! Vad kan man göra? Ska jag behöva sova i bilen? När du älskar att köra | |
|
Tyvärr är nog ett låst eget garage (gärna larmat) enda sättet... Mvh |
|
|
Ja det är nog tyvärr så. Inlåst i larmat garage. Folk har grymt svårt nu för tiden att skilja på sin egen och annans egendom. Kanske allemansrätten ställer till det??? =) Inte roligt att bli utsatt varken för stöld av delar eller förstörelse av bilen sin. Lider med dig. |
|
|
Prova att utöka larmet på bilen så att den ringer din mob exemelvis Länk Mvh Danne |
|
| Du har en attraktiv bil. Sätt på en dekal att om dom håller livet kärt så rör dom inte din bil (finns att köpa färdigt). Är faktiskt inte helt bortkastade pengar. Gärningsmanen tänker efter flera gånger när han ser dekalen. | |
|
Står du på gatan i Stockholm? Du förstår jag att du blir drabbad, man gör inte det med en M-kittad E39 (gäller även Malmö) så ta rådet fixa garage, flytta eller byt bil, tyvärr är det enklast. Stephan |
|
|
Har min bil + Mc i låst, larmat garage vaktat av 50kg rottweiler! Jag har även reserverat en insynsskyddad del av gräsmattan till att gräva ner en eventuell kropp! Låter kanske överdrivet men har man haft ett inbrott så är det ett för mycket ....Mattias........ |
|
|
Jag tror att jag skulle kunna parkera med olåst bil en hel vecka på Heden i Gbg med min bil utan att riskera något! Bil: 3.0S -72, 73.000 mil, militärgrön (dvs matt och flammig), rejält rostiga dörrar, huv, bagagelucka och kofångare! Kanske inte så kul lösning men fungerar gör det! Och inte är det hela världen om någon skulle slå upp dörren i sidan på min bil! Som exra bonus spar jag en massa pengar och får dessutom rikligt utlopp för mitt mekarintresse! Och dessutom tycker jag att det bara är aningen tråkigare att åka 3.0S jämfört med M5! Per L |
|
| Kjelle, du har en bra lösning. En Rottis är inte fel att ha som vakt. Bara att man skall se till att han inte tar föda från någon annan än husse eller matte. | |
| en dekal från bandidos eller hells angels borde göra susen!!! | |
FredricF |
Sätt upp en skylt: "Jag polisanmäler INTE inbrottstjuvar!" sen får dom tolka det som dom vill.... ;-) /Fredric |
|
Skyltar, dekaler och anvisningar funkar bara hjälpligt på personer som är klara i huvudet och läser svenska korrekt. Kanske flerspråkiga alternativ eller rent symboliska skyltar? Njae detta har med grundmentalitet för andras tillhörigheter osv att göra. Tyvärr verkar det som vi (samhället) totalt tappat greppet för detta med att förmedla kunskaper om ditt och mitt, hur man förhåller sig till allmän/offentlig egendom som hus, gator, krogens toaletter, busskurer, stolpar, dörrar, skolans plåtskåp, you name it, för att ta några väl utspridda exempel. Det finns säkert flera länder som har samma eller värre problem, men det finns de som inte har det också. Kanske har det även att göra med straff och påföljder osv. I Tokyo behöver du inte vara rädd för att lämna bilen på offentlig parkering (om du har turen att hitta sådan...), Du kan även gå på gatan utan att störas av fimpar eller tuggummin, alla (ALLA) automater, och de är många, med allt från mat och dryck till biljetter eller motsvarande är laddade och fungerar, överallt. Väggar och fasader har alltid utan undantag den färg som de hade när det byggdes osv... Det handlar som sagt om mentalitet, kanske också om att man fattar vad som händer om man bryter mot regler osv, och att det verkligen händer nåt. Tyvärr hjälper det inte mycket i owillix fall ovan, önskar jag kunde ge nåt konkret råd. FP |
|
|
Jag har ju sett folk som har installerat eldkastare på sina bilar, men tror inte att det är så populärt hos länsfiskalen. Men det bästa rådet måste ju vara att flytta? Annars, som någon annan skrev, tejpa på lite tuffa dekaler från diverse häftiga motorcykelklubbar. En polare hade sin bil olåst i 3 år utan att någon rörde den. Om det var för dekalerna, eller om det var för att alla visste att det var hans bil, det vet jag inte. |
|
|
När man läser Folkes inlägg inser man ju att något är riktigt snett/sjukt här i vårat fall Sverige, man blir ju helt matt när man bara tänker på allt djävulskap/strul som pågår! Vet inte vad man ska hitta på? Kanske höja straffen ggr 10 eller låta polisen skjuta först & fråga sen? Något måste hända NU!!! New York har väl haft goda resultat med nolltolerans vill jag minnas kanske något att ta efter? Till frågan: Det har kommit en ny mutter som tjuven inte lär gilla kanske något för M-paket & ev X-tralysen m.m? Länk Mvh Danne |
|
|
Enligt Lasse Anrell (!) är efterhållandet av småkriminella i Tokyo outsourcat till den lokala Yakuzan i utbyte mot att det ses mellan fingrarna på vissa områden. Därav respekten för andras egendom, man vill ju behålla fingrarna på handen. En polisbil ståendes i varje kvarter gör annars mycket nytta, men de resurserna har vi inte riktigt. |
|
|
Frågan är om resuserna skulle finnas om brotten/skadegörelse minskade då pengarna som sparades skulle gå till polisen? Mvh Danne |
|
|
Lasse Anrell må ha vissa kvaliteer, jag har bara inte upptäckt dom ännu... Det finns en maffialiknande konstellation i Japan sedan mycket länge, den har ett "oskrivet" avtal med polisen om att hålla viss "ordning" inom vissa områden. Det funkar utmärkt, vet inte om det är detta som avses ovan. Men att inte klottra på väggar och fasader eller att inte kasta fimpar eller papper helt fritt omkring sig är nåt helt annat. Det bestraffas inte speciellt hårt eller så men det är nåt som man bara helt enkelt inte gör i Japan. Det är ju förbjudet, då gör man inte detta, that´s it, varför ifrågasätta detta faktum och slira på dessa regler? Detta är vad jag kallar en annan mentalitet som är så långt ifrån vårt eget tänk som man kan komma. Självklart finns det en viss nivå av kriminalitet även i Japan men den är obefintlig, och att bekymra sig för att bilen blir vandaliserad eller cykeln stulen osv gör man helt enkelt inte. Ofattbart eller hur? Jag var ett par gånger i Japan i början av 80-talet och man kunde inte fatta att det var helt klotterfritt, rent på gatorna, alla automater överallt var i drift och funkade osv (om man bara hade mynt, idag är det mobilen som gäller som betalterminal, bara att hålla nära panelen på automaterna). Funktionalitet på t.ex tåg, taxi och tunnelbana skall vi bara inte tala om. Sen har ju åren gått men fick just under året ett par återkopplingar på att det är precis lika bra eller bättre idag. Självklart har de säkert andra problem men jag vill bara belysa att VI har väldiga problem vad gäller detta med kriminalitet och brist på respekt för både levande och döda ting, tyvärr. FP |
|
kilroy |
Det här är tyvärr inget problem som man löser med några dekaler påklistrade på bilen. Det finns ett antal anledningar till att vi hamnat i den här situationen... - Sveriges riksdag har accepterat att vi under många år haft en orimligt stor arbetslöshet. Arbetslöshet främjar en ökad brottslighet. - Den ökade fria rörligheten inom EU. Positivt för den som har arbete, negativt utifrån perspektivet att kriminella kan söka sig till vilket land som helst. - Den ständigt ökande narkotikainförseln där byggandet av Öresundsbron tyvärr bidragit. Tullen i Malmö gör så gott dom kan men alla siffror pekar på att narkotikainförseln ständigt ökar. Narkotikaberoende är en av de vanligaste orsakerna till vardagsbrottslighet som stöld, inbrott och personrån. - Sveriges riksdag accepterar en ständigt ökande "vardagsbrottslighet" vilket får till följd att även vanliga medborgare får en ökad acceptans för den typen av brott. Hur många blir i dag förbannade på cyklister som cyklar på trottoaren eller på bilister som dubbelparkerar? - En misslyckad integrationspolitik sen 20 år tillbaka har tyvärr satt sina spår i brottstatistiken. Enligt min uppfattning är det bättre att ta emot 5000 invandrare som vi kan ta hand om och ge både bostad och arbete och en socialt värdig tillvaro istället för att ta emot 50000 som vi inte kan ta hand om. Det handlar om politik. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Visst är det tyvärr så, jag kan bara hålla med. Själv tolkade jag inlägget om dekaler och eldkastare helt som ett ironiskt skämt, men det var kanske seriöst menat? Ja jisses...) FP |
|
|
kilroy: Dubbelparkera är ett måste alternativt ställa sig "längst" bort här i Stockholm OM man vill ha en buckel/repfri bil när man ska hämta den!!! Tack vare denna metod vilket är sjukt att man ska behöva använda så slipper man dra in försäkringsbolag samt bli av med bilen ett par gånger om året för reparation. Mvh Danne |
|
kilroy |
Daniel...vi menar nog inte samma sak med "dubbelparkering". I min värld är dubbelparkering när man parkerar bilen utanför den bil som står parkerad vid trottoarkanten. På så sätt blockerar man effektivt både mindre gator och genomfartsgator som är huvudled. När jag tog körkort för ca 15 år sedan var det mest en och annan invandrare som dubbelparkerade...idag har tyvärr den irriterande ovanan (och lagbrottet) spridit sig till resten av Malmös befolkning. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.