AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.683

Lacka om hel bil, har ringt massor men folk är mest otrevliga

Sida 1 av 3
Hej

Har läst trådar om omlackering av hel bil. Jag tänkte byta färg på en 320 e46 -02 och de man hör från forum är att det finns sätt att få ner priset och det finns firmor som gör det för 8,15,20 tusen inklusive allt

Jag har ringt en massa firmor i stockholm, västerås, uppsala, enköping och de enda jag får höra är att "Ojojoj de där blir dyrt... 25-30 PLUS moms om de ska bli bra gjort, betala du mindre blir du missnöjd) HALLå... va äre med folk, ska de va så jäkla dyrt helt enkelt? I så fall ljuger de som skriver på forumen. Fasen jag måste ha kvar min bil i några år till och därför drömmer jag lite om att lacka min bil svart men efter en dags rundringning så börjar jag tappa tålamodet och drömmen verkar blekna.........

Ja kan tänka mig att åka till kalle bakom-hörnet och be om hjälp att riva ner hela bilen eftersom det sällan påverkar själva lackjobbet och det verkar vara det som alla lackerare klagar över, särskillt att lacka innanför dörrarna verkar vara "jättejobbigt" och "kollosalt" dyrt. Men att lacka från stålgrå till svart blir inge bra om man skippar dörrarna och det blir grått när man öppnar dörren för att stiga in....

Nån som har ett namn på en firma som gör detta för en human summa, som kanske är duktig och inte tycker att det man arbetar med är "jobbigt" som de jag pratar med verkar tycka. Allt är av intresse, skriv här eller skicka personligt meddelande

///Tack på förhand
Det kostar helt enkelt massvis med pengar om du ska lämna bort bilen för ett seriöst färgbyte med kvitto. Sen kan man fundera på om det är värt att slänga ut stora pengar på något som gör att bilen sjunker i värde i mångas ögon.
Ja...
Mest är de för att jag försöker kompensera för att jag var dum å köpte en bil med fel färg, blev lite lurad av annonsbilderna då jag tyckte att bilen såg mörkare ut men sen när jag väl var där orkade jag helt enkelt inte leta längre.. jeje... gjort är gjort å kommer aldrig tillbaka som man säger...

Kanske ska prova å fråga va dom tar för att bara göra ytterskalets lack lite aningens mörkare.... då slipper man lacka om invändigt...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ju inga trevliga ytor att matta ned i dörröppningar och dörrinsidor o.s.v. så jag har förståelse för att det tar tid och blir dyrt.
Om du demonterar dörrar och luckor själv och mattar ned dessa och lämnar delarna till en lackerare kanske du kommer undan betydligt billigare, men då tror jag att även du upplever det som "jobbigt" ;)

AE
mm... ja kan absolut matta ned de själv, de har jag tid med, kanske också montera ned dörrar... beror ju på om de räcker att ta bort innerplasten eller om jag ska ta bort hela dörren från bilen :)

Om jag slipar ned så finns de ju risk att lackeraren dömmer ut de o ändå gör om det för att de va för sunkigt gjort + att han inte ger garanti på att de håller....
M-
37
M-artin
530ia Touring M-sport -06
635 Csi -84
Är nog som sagt en del jobb.
Kolla i den här projekttråden. en som byter färg på en E46 från silver till mörkblå. På det jobbiga sättet.... bort med allt, dörrar skärmar etc...
Länk
Tänk på motorrummet också.
Är ju kanske inte så kul om man öppnar huven och det är silverfärgat där.

Jag skulle rygga flera meter om jag upptäckte att nån bytt färg på en bil som jag vore spekulant på. Påverkar nog andrahandsvärdet en hel del.
Jag skulle lagt pengarna på snygga fälgar och annat.
eller bytt bil om jag vantrivdes så med färgen. Hur krångligt kan det vara?

Men det är ju ett typiskt fenomen bland bilmekaniker och billackerare att de oftast är otrevliga mot sina blivande kunder ;)
Finns väl ingen annan typ av företag man vänder sig till som kund och får intrycket av att de bara suckar drygt och helst vill att man ska gå därifrån och be någon annan konkurrent ta emot ens beställning av det jobbiga uppdraget...
Näe de är svårt att charma dessa yrkesfolk, alla verkar ha så extremt mycket att göra.. Jag vet ett hett tips som vi använder oss av på mitt företag om vi får för mycket att göra, ANSTÄLL FLER MÄNNISKOR! så slipper ni va så stressade. Man behöver inte lacka om en hel bil själv, man kan ta hjälp av kollegor så tar de inte fyra veckor... eller har jag missat nåt?
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Man kan ju inte bara anställa folk, då får de bygga fler lackboxar osv och troligen finns det inte täckning för fler anställda. Jag hade iallafall tänkt både tre och fyra gånger innan jag bytte kulör på min bil, dels är det ju ett satans jobb att riva inredningen, lyfta ur motorn, plocka ur rutor osv för att få ett bra resultat, dels är det nog många som ryggar för en bil som kulören är bytt på. Sälj bilen och köp en annan med rätt färg, det spar arbete, tid och en väldans massa pengar.

Min bil: Länk
Skulle aldrig funderat på de om bilen inte var handikappanpassad med handgas å sånt grejs. Typ världens krångligaste projekt å bråka med försäkringskassan för att få lova att byta bil, då ska all anpassning flyttas över och de ska typas o kollas o besiktigas till tusen och ansökan ska in på 21 sidor. Dessutom måste jag ha bilen i minst 5 år till *Punkt*
Går liksom inte att komma med att "men hej jag vill byta färg" ehh.... NÖRD säger dom då...

U get my point?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok, då är det ju lite annat läge. Tror ändå att arbetsinsatsen för att göra ett snyggt jobb med lackeringen närmar sig eller kanske passerar den för att flytta anpassningen. Ett alternativ kanske vore att flytta anpassningen till en annan E46:a med "rätt" färg. Problemet blir väl att ligga ute med pengar för två bilar ett tag, alternativt demontera anpassningen, sälja bilen och köpa en annan och montera o.s.v, men vara utan bil en bra stund.
Kanske börjar jag också att låta som en sån där dryg lackerare som tycker det är jobbigt :) Dock skulle jag tycka det var roligare att skruva med anpassningen än att slipa ned lack..
Det sätter ju saken i annan dager.
Men går det inte att kontakta en firma som "filmar" taxibilar o.d.?

De lägger ju en blank folie i önskad färg över den ordinarie lacken.
Detta borde kosta mindre än att lacka om, plus att du kan återställa bilen när den skall säljas.

Detta borde vara både billigast och enklast.

Mvh Carl
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Kan iaf rekomendera Frittes Billack på Lidingö, dom är mkt proffsiga & duktiga.
Börja med att besöka dom, man får ju oftast bättre respons på plats än i telefon.

Lycka till! :-)
Jo... lite idéer där!
Tackar
ska funder på projektet. . .
Jag hade en läkarbil som från början vara silvermetallic men lackats ambulansgul utanpå och ca en centimer in vid alla kanter

Efter att alla blåljus, reflexer och antenner plockats av så lacken ut som en sliten schweizerost så jag tänkte att det skulle vara superenkelt att bara fixa hålen och lacka hela yttersidan silver igen eftersom motorrum, dörrar etc var silver på insidorna redan

Tji fick jag

Skulle jag lacka hela silver inkl den centimeter gult som gick runt alla hörn skulle alla dörrar, huvar etc fått monteras bort och strippas etc etc med en kostnad svart på ca 24000 kr inkl lagning av plåtar

Jag valde istället att lägga samma gula på hela bilen och slapp därför lyfta av alla dörrar etc och då kostade det 14000 "bara" !

Det dyraste vid en omlackering är inte lackeringsjobbet på så här stora jobb. Det är montering/demontering och skall man lacka om ALLT på en bil som lackades på fabrik innan en enda pryl monterades på bilen blir det i princip till att strippa ner bilen i alla små beståndsdelar inkl lyfta ut motor, drivlina hjulupphängningar etc etc etc till en tom kaross utan någon som helst inredning

Annars blir det bara en tillfällig glädje för dig tills du skall sälja den och beg-värdet tvärdör när det upptäcks att den är "delvis" hellackad

Blev erbjuden en sådan V70R från Belgien som mycket proffsigt lackats om helt förutom lite i motorrummet. Ingen ville köpa bilen hos handlaren så han ringde mig som han kände i Sverige. Jag nobbade också direkt när jag hörde om lackeringen.

Sälj bilen och lägg lite stålar på att köpa en nyare med rätt färg istället
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ett hett tips är att lära dig gilla färgen. Svartmetallic är en otroligt känslig kulör, minsta lilla smuts eller repa syns. Helt enkelt en jäkligt jobbig färg att hålla snygg. Har svartmetallic nu och det är sista gången jag väljer den kulören. Snyggt i 10 minuter efter tvätt och puts.
Jo ja vet att färgen är jobbig att hålla ren men färgen ja har nu måste också tvättas för att vara snygg och jag tycker de känns slöseri med pengar (eftersom jag inte kan handtvätta själv då jag sitter i rullstol) att köra automattvätt-högtryck för 130 spänn var o varannan dag för att få en skitig dammgrå färg tillbaka till en dammgrå :)
Mosse:
Ni kommer skratta på er men de är sant, ringde "Frittes billackering" idag och frågade om dom kunde göra en hellackering.
Jag fick svar att det har dom inte gjort på 20 år och de skulle dom ha 150 000 för. De var extremt jobbigt.

De förstår jag men 150 000.....

De är 10 ggr mer än den billigaste jag hittat MED MOMS
Haha.. folk verkar vilja va roliga så här i juletider...
V800: För 150" så bör man få en lackering som är av "uber showroom klass" där alla dörrar mm plockas bort o lackeras separat. inkl minst 2 "mellanslip" samt därefter nedmattning samt högglanspolering a la "Polishman"...typ:-). Det Frittes egentligen sa till dig var: "Vi vill inte lacka din bil"
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej v800.
Jag kan förstå att ett snabbt köp inte känns så kul när bilden du såg via (nätet?) inte upplevs som förväntat.

Min erfarenhet som byggs på en bekants nyligen ommålade 5-serie. Jobbet gjordes utanför Stockholm(billigare) och där revs bilen i enlighet med det som diskuteras i tråden., Målades om seriöst men i samma kulör. Slutnotan hamnade på ca 34kkr. Då ingick lite nya lister mm.

Mitt förslag till dig, för jag förstår att du är envis:) Gör en skriftlig förfrågan till ett par firmor(2?) en bit ut i landet. Använd dig av de tekniska faktaförklaringarna som finns här i tråden. Gör det kort. Be om ett kort ca pris då får du ramarna. Sedan ha inte bråttom utan invänta svar och jämför sedan de mot varandra.

Du skriver att du kan tänka dig att gå till "billiga busberra". Det tror jag faktiskt inte innerst inne för efter ett kort tag kommer du gråta blod över resultatet när bilen flagnar i lacken och rostar i skärmkanterna. '
Det är amatörigt att gynna amatörer när man har en proffsbil som du har, dessutom proffsutrustad!

Nackdelen med ett kort telefonsamtal är att personen på andra sidan linan inte får tillgång till din mimik, dvs att du är seriös och en potentiell kund.

Tar du dig däremot tiden och författar ett kort meddelande direkt till de som kan utföra det du söker, då har du också ett kort faktasvar.

Frittes är SERIÖSA och de tar seriöst på det du säger. Däremot gör de en snabb överslagsräkning och landar hellre högt än lågt för då gnälls det inte om det skulle vara tvärtom. Har fått priset 120kkr för 8 år sedan då en MB Sl Pagoda var på tapeten att lackas om, då får man också showroom-klass. Dvs fabrikslack.

Nu: guldmyntet. Se framför dig en Taxi 020(huga, ingen reklam för dom men bilens färg däremot). Den påskliknande saken på 4 hjul har nämligen en 3M-plastfilm över hela bilen. Resten kan du nog lista ut själv. Min uppskattning till kostnad, under 10kkr. Fördel, inga repor på lacken under flera år mm. Färg: valfri. Gå in på deras hemsida, maila kundtjänst och fråga vilka som stripar deras bilar, svaret klart. Mail till det företaget, julen är här?

Personligen skulle jag aldrig byta färg på bilen men däremot kosta på en rejäl rekond, ett par fina beggade fälgar och nått trevligt inre totalt onödigt tillbehör typ Chromeline-interior och sedan njuta av bilen.

Svart är en färg som betyder död i mina ögon, visst sägs det vara sobert men hur glad blir man inte av en vit eller ljus bil? Detta är dock ett helt annat ämne.

Lycka till!
Asken
Asken: Fabrikslack är ingalunda "showrooms-klass"...Jämför en "proffslackerad" gammal jänkare på "Elmia-mässan" med en splitter ny BMW's fabrikslack så kommer du se/känna en otrolig skillnad både i lyster o struktur, men detta visste du säkert om:-)
Reagerade också på "fabrikslack"... När jag har lackat om lite parkeringsskador med mera så tycker jag lacken ser mycket bättre ut än "fabrikslacken".

Anyway, får väl åka runt lite o kolla.
Det kommer kosta varghund att flytta över anpassningen, det kostade minst 20 att bygga in delar av den i befintlig bil.... + att jag måste bullerdämpa dörrar igen, köpa m-paket, lacka det om det också om inte redan finns på, hitta en bil med minst delskin, vill / kan inte ha mocka för rullstolen skitar ner invändig extremt lätt då..
Har kollat på blocket med mera men hittar inget intressant... Behöver cirka en 320 touring, svart, kan iof flytta över m-paketet kanske... Är de svårt att switcha alla säten inklusive baksoffan om man inte hittar en delskin? (pris om man inte gör de själv)?

Alternativt är kanske att bara göra nåt kul utvändigt, typ lacka om stålgråa till nån slags mörkare toning så att de inte är så stor skillnad när man öppnar dörrar med mera... eller annat förslag? Pearllack, mellanslipning? Thinnerlackfärg? Kanske snygger, o mer glans?

Har provat Ditecbehandla men tycker inte den blev så mycket roligare..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.