|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej har en bmw 320ci -02 ca 10.000 mil M54 motor tenkte å bytte o ringer rundt hydraliske ventillyftare efter som bilen skakar når det er kaldt varje morgon når jeg starter bilen så skakar den ca 30-40 SEK.. sen går den bra den skakar bare på morgen har vært på bmw i Lund THeandersbil dem tror det er Hydraliske ventillyftare som (DWA ELEMENT) <---hva bettyr DWA-ELEMENT??? Er det svår og gjøre det selv kan litte om biler men aldrig fixa not inne i motorn???? Eller er det noen som bor i SKÅNE som kan hjelpe meg med det betaler selvklart?? | |
|
Jag är ingen expert, men jag tycker det snarare låter som om den inte går på alla cylindrar när du startar den. Mina BMW låter ofta i ventilerna några sekunder när de är kalla, men motorn skakar inte. Om bilen bara går på 5 cylindrar, så skakar den. BMW CS #5206 |
|
|
Om du kontaktar www.nfs.nu så får du hjälp mycket professionellt. Har bilen gått mycket kortsträckor/ kallkörning? Ett första billigt tips skulle vara att hälla i dubbel uppsättning bränsleinsprutningsrengöring med full tank för att eliminera ev risk att det finns skit som satt sig i bränslesystemet. DWA-element. Diebstahl Warn Anlage, dvs tjuvlarm verkar underligt. Kanske har fel översättning i sammanhanget. Har Theanders gjort en felsökning med sin GT1-dator och fått fram felkoder? Första åtgärd om man felsöker mig veterligt. Att på 100000km byta hydrauliska lyftare och foder låter orimligt. På 400000km hade jag förstått det däremot. Är bilen importerad av en handlare? Varför jag frågor är att det finns en del som justerar mätarställningen på bilar och med BMWs höga kvalitet så märks inte det alla gånger. Öppna oljepåfyllningslocket och titta hur det ser ut där under. En brun kleggig massa eller fuktdroppar tyder på smuts och föroreningar. Ytterligare en möjlig felkälla. Är bilen motortvättad nyligen? Fukt kan tränga in. Lycka till! Asken |
|
|
Hej. bilen er svensksåld 2 ägare inan mig har prøvd med motortvättad kjøpt på ADCENTER bildelar kosta ca 80kr man tar det i oljan ca 10min sen tapar man oljan og bytter til ny olja men ingen resultat og har bytta fra 5-40 -ll04 til 10-40 ikke ll04 uten resultat der heller. theandersbil har felsökt dem sa at bilen miständar i cylinder 2 har bytta tändspole 2 og tåndstift men samma promlem oppstår. |
|
|
Hur ser det ut i tändstiftsbrunnen till cyl.2? M54:an kan drabbas av spricka mellan brunn och oljekanal så att brunnen fylls med olja. Länk Troligen inte problemet ändå när spolen och stift är utbytt. Bilstein Engine Flush är en behandling som kostar betydligt mer än 80 kr, men troligen gör ett bättre jobb. AE |
|
| skal se etter så skriver jag senare om tändstiftsbrunnen til cl 2... | |
|
hej jeg kjør kort strek med bilen men når jeg kollar olje loket det er noe pasta hvit/gul og lite kondens vann/vatten er det farlig hvorfor blir det så Har kolla alle tändstift og kollat ner i der men det ser helt fint ut inga sprikor ingen olja på tändstift og der ser bra ut kan den skaka pga ad det er for mycke vatten i oljan? |
|
|
Vid kortkörning fälls kondens ut på insidan av ventilkåpan p.g.a att den inte hinner bli varm som resten av motorn. (Samma princip som vid hembränning:)) Det har nog ingenting med misständningen på cyl. 2 att göra. Endera krånglar bränsletillförseln till 2:an, defekt spridare kanske, eller så strular något annat i tändsystemet förutom spolen och stift som du bytt. Kolla kablage och kontaktdon som ansluter till spolen t.ex. Ett sätt att kolla är att vid start stänga av motorn, medan den misständer och ta ur stiftet på cyl.2. Är det då bensindränkt har du tändningsproblem. Är det torrt har du troligen insprutningsproblem. AE |
|
| Ut och kör skiten ur bilen en 5-10mil så kanske? | |
|
MEN HUR SKAL EN TÄNDSTIFT SE UT ????? ----->Ett sätt att kolla är att vid start stänga av motorn, medan den misständer och ta ur stiftet på cyl.2. Är det då bensindränkt har du tändningsproblem. Är det torrt har du troligen insprutningsproblem. |
|
| Ja, det finns många saker man kan se på ett tändstift. Svart, sotigt innebär fet bränsleblandning. Nästan vitt, mager blandning o.s.v. I ditt fall borde det vara blött och lukta bensin om tändningen inte fungerar på den krånglande cylindern. Om det är insprutningen som krånglar är det torrt med en matt yta och luktar inte bensin. | |
|
HEJ har kollat at tändstift 3 och 5 blir blött og litte bensin på dem hva kan det bero på og hur kan man fixe det????? da er det kansj ikke noe feil på hydraliske ventillyftare eller ?????? efter som den skakar bare på morgen når det er kaldt ca 30 til 40 sek skakar den sen fungerar den bra... |
|
|
varför lämnar du in bilen på aukt BMW verkstad när du ändån inte tror på vad dem säger? DET ÄR HWA elementen som är kass! lycka till med att fixa det på annat sätt! |
|
|
Helt otroligt att ingen har bett han kolla "LMM" el "kamaxelgivaren"! Brukar ju lösa alla andras problem här på forumet!! dock är ju inte det felet på denna motorn men d brukar alltid va något geni som skriver nåt av ovanstående när någons motor krånglar! /A |
|
|
Hej! takk hehe men jeg har bytt LMM ok tändstift på cyl 2 etter som den miständer på cyl 2 har også feilsøkt med diagnos,,,,, 4 ganger men ingen feil på noe, KUN at det kommer frem at den miständer på CYL 2 faen også...da må det nok være noe med hydraliske ventillyftare? eller?? |
|
|
Jag tror din maskinskadeförsäkring täcker bytet av HWA-element om det är en dyr historia. Om du inte har kraftiga mekaniska missljud hela tiden så är det inte lyftarna. Mvh Asken |
|
| DET ÄR LYFTARNA SOM ÄR KASS!! INSE FAKTA! O DET BEHÖVER INTE BETYDA ATT DET VÄSNAS FÖR DE! | |
|
Ja, att enbart använda sig av versaler brukar ju vara ett bra sätt att bevisa att man har rätt... Och inte visste jag att du hade felsökt bmwpowers26:s bil, Atala, eftersom du skriver att det är fakta. |
|
|
Drutten!!! Hur vet du att jag inte har gjort d? Det är nämligen det jag har!! Håll dig till fakta nästa gång!!!! |
|
|
Jaha...varför inte prova med en "dunderkur" ala "Bilstein Engine flush" om det nu är konstaterat att lyftarna är defekta just nu. Rensar ju ur mycket från motorn däribland lyftarnas oljehål med bara lite tur..Kostar "bara" ca tusenlappen + naturligtvis ny olja+oljefilter.. Jag tycker detta vore värt att prova på denna motor iaf.. Atala>>>Slappna av,ingen som visste någonting om vad du har gjort i felsökningsväg förrän nu på just denna bil...Du jobbar alltså på Theanders bil m.a.o? Hoppas du inte har så mycket med kundrelationer att göra hur som helst.. Mvh Janne. |
|
| :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.