AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.174

Erfarenheter av lexus is?

Sida 2 av 2
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Har en IS 220D Executive -06 i familjen nu.

En otroligt trevlig bil. Kvalité och lyxkänslan är ytterst påtaglig när man åker i den. Det enda som drar ner intrycket lite är att just dieseln är lite för högt utväxlad för att man skall kunna använda 6:an i svenska farter.

Men jag skulle varmt rekommendera bilen.. Man får väldigt mycket bil och utrustning för pengarna och att ha just executive utförandet ger VÄLDIGT mycket knappar att fippla på.

Förbrukningen på dieseln är låg och motorn svarar fint, däremot saknar den rappheten hos BMW´s dieslar, men jag skulle snarare säga att Lexusen är mer glidare mot BMW´s mer sportiga inriktning.. Lite mer mercedes inriktad.

Lexusen är också KLART undervärderad!
vi betalade 190.000 för en -06 IS220D Executive med 3300 mil på mätarn.. Den stog i 220.000 men Lexus är för okänt i Sverige för att Svensson skall vilja betala för märket. De goda service och kundomdömmena som Lexus alltid får gjorde valet enkelt..

Att alla klankar ner på dieseln tycker jag är lite fel.. Motorn fungerar mycket bra och är följsam och trevlig att köra, dock så skulle jag i så fall hellre rekommenera SPORT varianten av IS220D då den har lägre utväxling än Executive. Kör man mest landsväg/motorväg så störs man dock inte av den högre utväxlingen.

Vad gäller utrustningens funktion så ligger alla delar på minst samma nivå som i min BMW.. På vissa delar ett snäp högre. Farthållaren till exempel.. Den är så mjuk att jag klagade på BMW´n när jag körde den efteråt.

Jag ger bilen 8 av 10 alufälgar med avdrag för växellådans utväxling som är för hög och för larmet som är något känsligt.

//amullo
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
PS.. Jag ställde själv frågor innan vi köpte våran..
Länk

//amullo
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej Amullo!

Tackar för svar. Har läst i din tråd också och det är bra att höra lite åsikter om bilen. Speciellt från dig som äger och kör en.

Var på Lexus Göteborg idag och tittade lite på deras begagnade bilar. De har tre IS250 Sport som är lite intressanta. Dock var tyvärr inte den mest intressanta på plats idag för den tillhörde tydligen en säljare som inte var där idag. Hur som helst, vi provkörde en av de andra. En Sport med manuell låda och med "Sport-klädseln", dvs alcantaraliknande material. Har kört deras automat innan och gillade den nog mer än den manuella. Motorn är absolut tillräckligt pigg men kanske lite mellanmjölkig. Jag tror det bland annat är att man hör den så väldigt lite så den känns tråkigare än vad den är. Överhuvudtaget så är bilen sjukt tyst. Förutom vägljudet som hördes en del. Motor och vindbrus hör man dock inget eller väldigt lite av. Sport innebär ju också 18" och halvbreda däck så det gör nog sitt till för vägljudet.

Utrustningsmässigt så finns allt och lite till, det är rätt läckert. Denna hade multimediapaketet vilket innebär galet mycket utrustning totalt sett. Backkameran var riktigt cool, tekniknörd som man är. :) Visade med grafik också var bilen skulle hamna med nuvarande rattvinkel. Klart läckert. Hyfsat lättnavigerat i övrigt, det gick att hitta funktionerna enkelt trots en hel massa knappar.

En stor nackdel för oss är att baksätet inte går att fälla. Och bagageutrymmet i sig är inte så överdådigt stort heller. Utrymmet i baksätet är inte så stort heller, men det är inte hela världen för oss. Vi är oftast bara två som åker i bilen. Det stör dock mer att sätet inte går att fälla, det begränsar en del vad som går att ta med i bilen.

Styrningen kändes väldigt direkt, det krävdes väldigt lite för att bilen skulle svänga. Hade inte så mycket möjlighet att leka med bilen, men det lilla jag lekte kändes riktigt bra. Absolut tillräcklig "känsla" i bilen för att det ska gå att ha så mycket roligt som jag vill. Mestadels av tiden glider jag bara fram och då är bilen perfekt.

Vi fick ett erbjudande där vi byter in vår 330 och lägger en slant emellan och får en 1 år gammal bil. Klart attraktivt, så nu får vi ta en funderare. Det lutar dock åt att det inte blir någon den här gången, damen i hushållet har flaggat för att lägga in sitt veto. Bilen föll henne inte riktigt på läppen. :)

Vi ska ta en diskussion så får vi väl se. :)

Tack för input i alla fall!

Mvh
Wiberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.