AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.173

Erfarenheter av lexus is?

Sida 1 av 2
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Någon på forumet som kört en lexus is (syftar mest på den senaste modellen som kom 2006)? Borde vara en modell som övervägs om man är inne på exempelvis köp av 3-serien..... Ska ju hålla otroligt hög kvalite. Ovanlig på gatorna är den ju också vilket höjer exklusiviteten.
Fick mycket fina ägarbetyg i ett beg-test i senaste Auto Motor & Sport, och kvalitén är det säkert inget fel på.

I övrigt är det väl som en lite roligare variant av en Toyota, men fortfarande en Toyota och därmed dödstrist i långa loppet när man är van vid BMW. Personligen tycker jag att designen är ett brakfiasko. Första IS var ju åtminstone litet snygg.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
hallå där.
HAr två lexus, dock ingen IS250, som du är inne på, men har kört en hel del av den i allafall. Det är en trevlig bil med synnerligen hög kvalite. Jag måste få säga emot Kalle lite när du säger att det är en roligare toyota. I princip det enda du märker av, att det är Toyota som gör den, är på kartonger på reservdelar (som man ser synnerligen sällan, som lexusägare) och på tex torkarblad osv. Till skilnad från toyota är lexus kul att köra, bakhjulsdrift och så. Tyst som fasen och bekväm och en helvetes bra stereo om man valt multimediapaketet (testades i automotorsport i somras, vann över audis, mercedes, bmv och volvos värsta stereopaket)
Jag tycker personligen att tex BMW 325 är lite roligare att köra men IS:en är kul den me. Nått otroligt störande dock är att bilen piper varje gång antisladden ingriper. Kanske en skitsak, men det är det enda jag kan komma på att klaga på. Kanske utrymmen me, är inte direkt en stor bil, men det är ju inte en 3-serie heller.
Om jag vore dig så skulle jag kolla efter en med sportpaket och multimedia (backkameran är GULD!)

//IS 200 och RX300 förare
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Jo, dem som säger att Lexus är en finare toyota har nog mest fördomar skulle jag gissa. Det är lite kul att du (benke) skriver att det enda du störs av är ett pipande ljud från antisladd systemet vilket bekräftar det som de flesta Lexus ägare talar om: att bilen håller en grymt hög kvalite och det som kan störa egentligen bara är små saker.... Sportpaketet känns däremot inte självklart då det ingår 18" fälgar och ett hårdare chassi - har fått intrycket att bilen blir för hård med detta tillval och att komforten som är ett stort köpskäl då blir lidande. Är Lexusen tystare än en e90? Marklevinson stereon har jag lyssnat på och ljudet var enormt fint! Nån som lyssnat på standard stereon - 13 högtalare med surround effekt kan inte heller vara så dåligt?
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Jag kanske ska tillägga att om jag köpt en så hade jag inte köpt en sport utan en executive, automat och multimedia. Jag vet inte varifrån jag fick för mig att du (acer84) ville ha en sport :). Sporten har fått kritik för däckljud och just stötig fjädring. Executiven är betydligt bekvämare.
Jag har bara lyssnat på ML stereon med vanlig cd. Skulle vilja prova lyssna med en DVD-audio och höra på det!

//IS200-01, RX300-03
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Som du säger så är nog executive utförandet det som passar bilen bäst. Skulle gärna testa dieseln. Den har ju fått en del kritik pga oborstad motorkaraktär men det är ju inte alltid så att man håller med våra kära? motorjournalister.... Förutsättningarna låter ju bra: 2.2 liter 177 hk och 400 nm.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
vad jag hört och läst så skulle jag undvika den. Tydligen så lirar den manuella lådan och motorn inte alls med varandra. Sen så har motorn lite egenheter. Ordentlig turbolagg och problem med nödläge. Om jag inte minns helt fel så har det nått med nån givare att göra. Motorn får för sig att den måste "skyddas" och går i nödläge. Det enda man gör då är att ta bort felkoden. Tror dock att detta är löst nu Detta gäller även toyotor med denna motor (enligt polaren, som jobbade i verkstaden på toyota...)

Har du provat nån? Om inte tycker jag du ska ta en sväng. Fina bilar det där :)

//IS200-01, RX300-03
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har kört Avensis med just den drivlinan och jag uppfattade den som ganska trött. Kändes inte alls som att den hade 177 hk, definitivt inte i jämförelse med min fars A4 2,0TDi (170) som känns som en raket i jämförelse.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Har inte kört någon is250 däremot en is200 för två år sen, mycket fin bil. Ska ta och prova en 250 inom kort. Har också läst att dieseln inte lirar så bra med den manuella lådan - men kanske har dem gjort några uppgraderingar.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag körde IS200 av gamla modellen och var rätt nära på att köpa en, underbar bil och mycket bra säljare. Sedan blev det uppenbarligen en 7:a istället. Har provat nya IS250 och blev rätt besviken, jag tycker det är alldeles för lite skillnad i känsla mellan den och en Toyota för halva priset. Reglagen och panelerna är i princip samma.

Wilhelm Svenselius
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har varit inne hos ett par Lexus ÅF i ett par omgångar för att jämföra och lägga lite mil med erfarenhet samt varit seriöst övervägande att byta märke då en fd BMW blev inlöst pga oreparerbara fel. Dock inser jag nu att det var ett verkligt måndagsexemplar med fel som bara uppträdde på 3 andra ställen i världen. Så går det när man tänkt njuta som försten på nya 3.5 dieseln:))

Mesta milen gjorda på nya GS och där är intrycket: Välbyggd bil men för anonym och när man är bortskämd med en extremt föraroptimerad bil som BMW( med dess för och nackdelar) blir "amerikansk" ett uttryck som passar mig. Det tyska "Fingerspitzgefühl" går helt enkelt inte att bygga in för det är ett tyskt ord. IS:en begränsar sig till ett par mil motorväg och min kräsna smak gjorde att magkänslan sade nog med mil här.

Nu tycker jag att du ska lägga tid och ut och köra själv. Sedan diskutera på Internet så vi andra kan få höra hur kräsen du är när du kikar runt bland bilhandlare:)

Det jag stör mig på idag är att BMW blivit volymbilstillverkare och samtidigt de facto enligt mig som mångårig kund prutat på några av sina kärnkvaliteter för att kunna nå denna sits. Jag är glad för BMWs skull och för alla de som får chansen att köra BMW nuförtiden.

Samtidigt så kvarstår frågan, vilka alternativ finns det?

Det enda jag kan se själv inom rimlig prisrange, Sindelfingen. Rejäl bonus för deras del är satsningen på gasdrift över hela programmet B-klass - Lastbilar. CO2 utsläppen är = 0 vid körning på biogas säger väl allt.
Jagga kan likaså Lexus vara ett val men då sker det mest pga att den är sällsynt på vägarna samt likaså en liten illvillig protest:))

Ut å kör allt annat skräp nu!
Mvh
Asken
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Precis som Asken skriver så har jag också ledsnat lite på att bmw har blivit en volymtillverkare och därmed tagit ett avstamp från sina kärnvärden. Därav att man överväger andra märken. Alternativen där skulle vara mercedes c-klass, nya audi a4 och som nämnts lexus is (utöver 3:an). Jag återkommer när jag provkört, för en jämförelse av de "fyra"!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Vad spelar det egentligen för roll att BMW har blivit volymtillverkare? Både Audi A4 och MB C-klass är ju det också... BMW bygger fortfarande bilar som är underbara att köra och åka i, det räcker för mig.

Ang. Lexus så tycker jag det är snudd på skamligt att en premiumbil som Lexus RX har likadan startnyckel som den könlösa och helanonyma Toyota Camry.

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
be
361
benke_berguv
I3s- 18
RX:en är påväg att bytas ut och är väl därför inte direkt representativ för Lexus i övrigt. Den har mer toyota över sig än de andra modellerna.
De andra modellerna har en fin liten egen nyckel :)

Det där med nycklar är väl ett allmänt bekymmer idag. Likadan nyckel till en V70 som till en aston martin, lika nyckel i skoda som bentley osv.

//IS200-01, RX300-03
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
acer84: Det finns hopp!! 1 serie coupe.....:)
Asken
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Jag menar mest jämfört med Lexus så är Bmw nu en volymtillverkare. Att Lexus bilarna är så pass sällsynta som dem är gör att exklusiviteten höjs avsevärt. Förr (innan stora import vågen kom på 90-talet) var det lite skillnad även hos Bmw på antalet registrerade bilar jämfört med idag.

Den ökning av antalet registrerade bilar bmw gjort är imponerande men har medfört vissa nackdelar tycker jag och dessutom gett övriga tillverkare chansen att närma sig bmw på vissa områden där man varit extra stark. Inte längre lika självklart för mig att välja bmw även att hjärtat klappar extra hårt för munchen bilarna.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
1 serie coupen ska bli spännande att stifta bekantskap med. De första "spion bilderna" som togs på den blev jag lite tveksam till - vill helst ha lite längre, svepande linjer på en coupe. Men när man nu sett allt fler bilder på den och även video-klipp så verkar den faktiskt riktigt lyckad! Har ju fått bra betyg för körglädjen vilket bådar gott och ettans inredning tycker jag är riktigt fin.....
be
361
benke_berguv
I3s- 18
lite halvt OT:

här är det där stereotestet jag nämnde ovan:

Länk

//IS200-01, RX300-03
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Jag har provkört IS:en med Dieselmotorn som enbart finns med manuell låda. Testade den under en helg och jag kan väl sammanfatta det hela med ett....URRRRRKK.

Tom LEXUS återförsäljaren höll med om att det inte var någon lyckad kombination av motor, växellåda, bil mm och att den säljer absolut helsämst.
Vilket iofs kan gör att du kan köpa ett exemplar billigt.

IS:en med bensinmotor är en riktigt trevlig vagn däremot även om den är sävligare i karaktären än en 3 serie. Finns en IS350 på USA marknaden som är betydligt rivigare.
Kvaliteten är LEXUS hög även på IS bilarna även om jag tycker att de kunde vara bättre ljudisolerade i fönster/dörr partierna.
Sämst är väl knapphysterin som friskt härjar i LEXUS bilarna med så många knappar o spakar och funktioner att man aldrig riktigt orkar med.

Har själv precis som ASKEN övervägt att byta märke till LEXUS några gånger just för den höga kvaliteten och servicemedvetetanden hos återförsäljare/verkstad som är unikt.
Är svårt sålt på GS 450h som är en underbar vagn prestandamässigt och med fina förbrukningssiffror pga Hybriddriften. Det negativa är dock den nämnda knapphysterin, 200 L bagage pga batteriet samt att den saknar "DET",,ni vet det där sista smajlet som en BMW motor ger,,,,,karaktär,,känsla.....
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Jag har varit och provkört Lexus IS ett antal gånger. Precis som många skriver är dieseln inget att ha. Riktigt riktigt tråkig och trött.
Bensinaren däremot, i Executive utförande, med automatlådan och stora ljudpaketet är en dröm! Jag ser bilen litegrann som en blandning av Mercedes och BMW, men fördelar från båda. Resultatet blir en väldigt komplett bil, men möjligen lite slätstruken. Jag tror inte man blir besviken av att äga och köra den, kvalitetskänslan är gedigen. Men körkänslan är inte som hos BMW...

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjenare!

Vad blev resultatet så småningom, acer84? Blev det en Lexus? Om inte, varför? Vore kul att höra lite input, jag är nämligen själv lite sugen på en IS250. Ska iväg och provköra i helgen tänkte jag så nu surfar jag för fullt efter info. :)

Mvh
Wiberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.