AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.725

Vågar jag köpa den här 525:an?

Sida 2 av 2
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
75000 kr låter som ett bra pris. 525:or med original monterat m-paket står ganska högt. Milen är nog mekaniskt sett inget att vara orolig för. Kolla upp hur det är med rost, e39:an är ju ganska känslig i motorhuv, baklucka o dörrar. Att lägga 20000 kr på fälgarna är ganska tveksamt - den dagen du ska byta däck blir det dyrt..... 17" m-orig. är helt okej. Lycka till!
Okej, nu har jag fått meddelande från säljaren om att denne inte menade allvar med prissättningen... Allt började med att jag först lade ett bud på 100 tkr utan fälgarna men fick sedemera beskedd om att säljaren kunde släppa bilen för 75 utan fälgarna vid snabb och smidig affär... När jag accepterade anbudet med min accept visade det sig att säljaren hade uppfattade mitt bud om 100 tkr som oseriöst varför denne "skojade med mig" och skrev att jag kunde få den för 75 tkr...

Frågan är om jag "bort eller borde insett" att 75 tkr var oskäligt med tanke på omständigheterna i övrigt - jag anser att just det priset ligger i gränsskiktet till vad som kunnat förefall realistiskt eller inte...

I var fall; Med mitt ursprungliga bud var jag naturligtvis benägen att möta säljaren på halva vägen och till slut hamna på en prisnivå om cirka 107-110 tkr... Säljaren meddelade mig om att denne fått ett inbytespris om 100 tkr MED fälgarna varför han gick bet om ett ganska stort belopp pga. hans taffliga agerande...

God Jul!

/A

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om inbytespriset han fick var bra eller ej, beror ju helt på vad han fick betala för bilen han bytte in denna mot, så det är ju inte säkert att han varit nöjd med 110´ i en renköpsaffär. Han kanske tyckte att han sänkt den till "botten" eftersom han tydligen begärt mycket mer tidigare..

AE
Anders 72; Jag förmulerade mig fel, säljaren hade fått ett bud från en bilfirma - dvs. han skulle sälja bilen och inte "byta in den"... Han hade redan tidigare införskaffat sig en ny bil varför det inte var aktuellt med ett inbyte... Sorry...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok! Då är vi med :)

AE
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hej tvesovla!

Måste ha varit din 320iT jag var och kollade på (jag kom i en Mini Cooper). Du skulle ha behållit denna istället, för den var onekligen fin var nära att jag köpte den.

Du som läser juridik borde kunna hävdat din rätt att köpa 525:an för 75' om han muntligt gått med på detta. Priset visserligen lågt men inte så uppenbart fel att han borde kunna komma undan med det i rätten gissar jag.
Men det är nog ingen ide att krångla med sånt men det hade varit kul att upplysa honom om läget han själv försatte sig i.

Själv köpte jag en 325iT. Kan verkligen rekommendera modellen. Motorn är klart trevligare och med mer spets än 2.2l sexan i 320.
Kom gärna och testa den om du vill, jag köpte till rätt pris och har gjort service, bytt bromsat och lite annat fix och ska ev. sälja den till bra pris.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vilken klant till säljare.
Jag förstår inte varför folk tar låga bud så personligt?
Ett lågt bud kan oftast vara starten till en förhandling och är en köpsignal, jag har ofta fått låga bud men med lite tålamod och diskutioner så har jag nästan alltid lycktats att vända dessa så att jag blivit nöjd.

Säljaren har inte råd med sådana utsvävningar som han gjort eftersom han sitter med ett så trögt objekt. Att han dessutom redan köpt en bil borde ju göra att han med alla medel försöker få sålt bilen istället för att förlöjliga presumptiva köpare.

En prisförhandling ( nu menar jag inte de konstiga mailen man får på sina objekt på blocket) är allt som oftast en köpsignal och det gäller då att låsa spekulanten och möta upp i prisförhandlingen så att denne tror att den har fått ett så bra pris som ingen annan kunnat få. Allt handlar om att få köparen att känna sig som en vinnare och få köparen att tro att säljaren är förloraren.

Bara för att någon klagar på ett objekt betyder det inte att personen är ointresserad och där för att förnedra din bil, oftast är det ett försök till prut och då ska man istället framhäva och försöka väga upp de bra egenskaperna hos produkten man säljer.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Snart får jag kanske sänka till 75.000 kr...
Idag blev den sänkt till 99.000 kr, fin bil iallafall :)

Mvh Ubbe
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Som kontrast till ovanstående kan jag skriva att jag sålde min tjänstebil tidigt förra året. Bilen var en 325 E46-01 med 40000 mil (japp 4 nollor).
Detta hade den rullat på 5 år dvs 8000 mil/år med olika gasglada kollegor till mig bakom ratten som körde tråkbilar till vardags. Trots denna grymma behandling så levde den upp till Bmw:s rykte som kvalitet och allt som behövde göras var en bromsrenovering.
övrigt var att den ryckte när man växlade men antar att det var silentblocken. Bytte in den med detta fel.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.