|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hoj! Behöver lite råd inför ett ev. kommande bilköp; jag har kikat och provkört ett flertal BMW E39 Touring nu och till slut fastnat för 525:an - lagom stor motor och således inte allt för dyr att äga... Så till sak; jag har hittat en topazblå 525 IM Touring -03 (svensksåld) som verkar intressant dock skrämmer miltalet mig något - 27 000 mil... Är det värt att satsa på? Vågar jag köpa en bil som har gått så pass långt!? Kolla in länken nedan... Länk Väldigt tacksam för svar! Mvh Anton | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rent generellt så rullar det massor med E39 som rullat dessa mil, med en lycklig ovetande ägare och mätaren säger nått annat typ - 17.000 mil. Denna ser välskött ut och borde inte vara någon fara att köpa, men blir otroligt svårsåld i framtiden. Ha ett repkonto på minst 15 per år. är inte stötdämpare bytt ? tex, generator , mm kostar en slant att byta, det blir ju ett annat slitage på en långmilare förutom alla vanliga slitdetaljer. Strömbrytare, elmotorer, instrument pixlar, kupefläktar, AC aggregat, motor och drivlina är väl det man förhoppningsvvis minst behöver oroa sig för, förutom bussningar och knutar och koppling. Det låga priset är snart uppätet på en 3-4 år om man ska byta en massa slitagedelar som borde vara gjort redan vid det miltalet, så historiken på bytta delar är viktig. ///MVH Hasso Länk |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag resonerar nog som Hasso, fast tvärt om..... Köper du en kortmilare nu kommer den att utsättas för ett massivt värdetapp på 3-4 års sikt. En långmilare är mycket billigare i inköp och kommer då att falla mindre i kronor räknat. Jämför gärna med tex en BMW 528iT -98, där en 16000-milare kostar 60' och en 30000-milare kostar 45'. Gissar att prisskillnaden för dig är 50' på 525:an mot en med normalt miltal? Förresten, är det den blåa på blocket? Men visst, du får räkna med mer reparationer, men du kan lika gärna ha en bil som fortsätter att gå bekymmersfritt. En E39 håller åtminstone 40000 mil innan större renoveringsarbeten börjar komma, enligt min mening i alla fall. Mvh Johan |
|
Har fått ett pris nu; 75 tkr utan fälgarna - känns som bra pris men är dock lite skraj för miltalen... Hur hade ni gjort!? Mvh A |
|
|
även om dom är hållbara så är 27000 mil 27000 mil, lite slitet alltså. Satsa på en som gått mindre |
|
Gemini__ |
Om den är i ett bra skick i förhållande till miltalet skulle jag säga att jag tar den för 75 tkr men då ska fälgarna medfölja (ja om man nu gillar dem annars får man pressa priset ytterligare utan fälgar). Förmodligen får du ett nej som svar men då du yttrade orden "kontanter" samt "snabb och smidig affär" i samband med detta dröjer det nog inte många timmar/dagar innan han tar kontakt med dig igen. =) Om inte, finns det som bekant en massa andra vagnar på marknaden. |
| Hmmm har han prutat ner den ifrån 115tkr till 75tkr?????? låter som ngt inte är rätt! | |
| Ja alltså, 75 UTAN fälgarna... 95 med... Svårt val, alla säger olika och även jag tycker olika från dag till dag... =) | |
|
Jag jobbar med att bygga taxi bilar. Dessa bilar får utstå det mesta. Olika förare jämt och en hel del plågeri. 50000 är inte ovanlig på en 4-5 år gammal bil. Min erfarenhet är att om bilen är väl servad och skött på alla sett så är det inga bekymmer. Åldern och vem som haft bilen är det som bestämmer skicket. Jag tror att du kan göra ett bra köp om bilen känns frisk. Titta o känn på bilen, milen behöver inte vara ett problem på en så ny bil. |
|
| I annonsen står 115tkr utan fälgar. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
för 75' skulle jag inte tveka, det är ett riktigt, riktigt bra pris! Det är ju för sjutton en M-Sport (om det är den blåa). En sådan med 11-12000 mil på kostar ju runt 140 lappar, det är nästan dubbla priset. Mvh Johan |
|
Tack alla för era välformulerade och givande svar! Ja, det står 115 utan fälgar i annonsen men om jag köper den innan jul får jag den för 75... Skulle sitta gott med en bil i julklapp så jag får ta och åka o. kolla på den imorgon varefter jag hör av mig här på forumet! Tack, åter igen! mvh Anton |
|
|
För 75 skulle jag inte tveka! Då har du pengar kvar att ha till eventuella reparationer! Jag skulle heller köpa den aktuella bilen istället för en ny import som gått 16000 mil! M3 E30Länk |
|
| Lite imponerande att den gått 27000 och inte har stenskott?! Måste vara omlackad i år skulle jag tro... | |
|
75000 är billigt. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
| hade köpt den direkt för 75tkr...även utan fälgarna..:) | |
| jag har en e39 som rullat över 29 tusen mil, den är i mycket bättre skick än min gamla 528a som rullat 16 tusen mil. Försök göra en bedömmning hur tidigare ägare kört och servat den, sen gör en bedömning. Enligt mig så är det ingen fara o köpa en bil med många mil om den servats rätt, givetvis får man ju gå igenom de klassiska felen. | |
|
Skicket är som vanligt helt avgörande. Min förra bil köpte jag vid 27000 mil och sålde vid 37000, gick som en klocka, inget mer än slitdelar byttes och drog ingen olja mellan servicarna. Är alla dokument och historia schysst på bilen och den är fräsch så tycker jag att 75000 verkar vara en bra pris. Min bil: Länk |
|
|
Såg att den även har m-speglar. Bjud 85 med fälgarna, tror inte han ska räkna med att få 20000 för dem. Min bil: Länk |
|
|
Frågan är varför han köper bil på en firma..och ska sälja efter 4 mån? Han pratar om att byta in den? Fast priset är ju riktigt bra.. |
|
|
Fartglad; Vad pratar du om!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.