|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är en klar lögn att en blöt vägbana slits mer än en torr, då skulle en regnig sommar slita vägen lika mycket. det största slitaget är från tung trafik och dubbdäck. Saltet har en klar inverkan på att få ned olyckstalet, Många ser bara till sig själva genom att tala om att "jag kör så bra och har bra däck" vad hjälper detta dej om du möter någon på fel sida pga halka och dåliga däck, jag lovar att man inte har en chans att väja. Vi måste ändå fatta att ALLA kör inte bra och har inte bra däck även om vi alla på detta forum kör bäst. "ingesalt" lägg ner den lögn kampanj på detta forum och andra forum du figurerar på Vad är lite rost på bilen i förhållande med livslång invaliditet. |
|
|
Saltet är en nödvändigt ont, därom inga tvivel! Vad jag ogillar med "saltupproret" är att iniativtagaren sprider lögner och ogrundade uppgifter - något som inte ger saken någon trovärdighet. De som har följt debatten vet att "ingesalt" konsekvent vägrar att redovisa varifrån hans uppgifter kommer. Tyvärr har jag noterat att flera i tråden okritiskt håller med och skriver på. |
|
|
Ang. de senaste inläggen som utan större insikt om verkliga förhållanden, vill bortförklara mina uppfifter som lögn, så vill jag bara säga att det mesta har stöd i uppgifter från Vägverket självt, VTI och andra undersökningar. Det skulle se betydligt bättre ut om ni läste på bättre innan ni yttrar er ! |
|
|
Jag skrev på för att: - salt gör vägen skitig - det saltas aldrig då det behövs - kör hellre i halv meter snö än på en väg som kan det bildas is när som helst 24 hala meter på en isig väg är inget nån skulle vilja möta... Steff99: "Det är en klar lögn att en blöt vägbana slits mer än en torr". Tyvärr men det är sant. Tänk dig att du håller i vatten slang o spolar på en sand hög. Det blir samma effekt på vägen dock det tar X antal år innan det syns. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
ingesalt - du väljer att tolka studier från VV, VTI och andra för att passa dina syften. Du förvränger fakta. Kan du inte försöka hålla debatten till en tråd? "Det skulle se betydligt bättre ut om ni läste på bättre innan ni yttrar er !" - Dito! |
|
|
Grabber, vad menar du med att du "hellre kör i halv meter snö än på en väg som det kan bildas is när som helst" ? Menar du att du vill få bort både snöröjning och salt?? |
|
|
Visst slits våta vägbanor och torra , MEN det är inte saltet som orsakar detta, dubbdäck och tungtrafik är de största bovarna gällande slitage. Bra snöröjning i kombination med salt är den nuvarande bästa metoden för halkbekämpning, det har också den bästa olyckshämnade effekten. Jag lovar att de som kört på osaltade vägar i områden med hög trafik intensitet, det vi har på stora vägar, trafikleder och inom större städer, har säkert sett konskvenserna av detta. Många ironiserar över Skåne och Stockholm ...dessa kan inte köra bil när det kommer snö.....Varför är det så??? För det första de som har dessa komentarer är till 99% personer som aldrig varit där när detta inträffar. Problemen uppkommer pga att snö och halkbekämpningen inte kommit ut i tid, med den höga trafikmängden tar det bara ett antal minuter innan det bildats blankis, spelar ingen roll om man har dubbdäck..speciellt i Skåne. Med kraftig vind så kan man stillastående blåsa av vägen ....DÅ ÄR MAN GLAD OM DET ÄR SALTAT så att detta inte inträffar. Har man detta i åtanke och vetskapen om detta så är det för mej helt ok om man norr om Dalälven skippar saltet även snöröjning..men där det finns höga trafikkonsentationer är detta förödande. |
|
|
Anders S.: halv meter snö var lite överdrivet ;) . Jag litar inte riktig på saltade vägar vid minus grader för jag upplevede några farliga situationer. Tur att andra bilister upptäckte att det var nåt på tok o flyttade på sig för annars skulle det bli en stor bang! Ufff... Däremot märkte jag att folk kör mycket lugnare o försiktigare när det är snö på vägen(dock ingnen halv meter ;) ) o kör som idioter när vägen är saltad. Vist är salten bra, men till en vist del o jag tycker att det saltas för mycket! Varför saltas tora vägar? Dom blir blöta efter en stund, salten slutar verka efter några timma o så fryser det till is o så kommer det nån stressad människa o PANG! "Vägen var saltad..." BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Anser att salt är ett nödvändigt ont, framförallt när det gäller vid fläckvis osynlig "svart halka". Fördelarna uppväger nackdelarna som jag ser det, trots att det förstås inte innebär garanti för isfri vägbana. Tyvärr är det ingen av oss som kan påverka vinterföret så det är sällan man som bilist står i valet mellan "halvmeter snö" och "våt vägbana som kan frysa till is". Sen kan man alltid diskutera rätt vs fel mängd salt ("toksaltning" som någon skrev). Men det känns inte som att den rätta expertisen finns på detta forum för att göra denna bedömning 8och kanske inte heller på VV). |
|
| Har nu 2 dagar i rad varit ren is på vägarna i södra sverige. Kör lastbil i yrket och när anti-spinn lampan börjar blinka på plan väg är man ska bibehålla hastigheten (60 kmph) är det halt. Personbilen kunde man leka riktigt mycket med då den far runt över hela vägen utan problem. Nu hade lite salt på vägarna inte skadat då det på dan regnar och på kvällen går ner till 1 minusgrad. | |
|
Har skrivit på. Mvh Danne |
|
| Salt må vara bra där det används med eftertanke, men när det används för att ta bort 4-5 centimeter snö från vägen istället för att fälla ner plogbladet blir jag en aning fundersam... | |
|
Förra vintern blev jag påkörd bakifrån pga saltet! Då hade jag själv halkat i diket pga att saltbilen stått still och lagt ut en driva salt i en korsning. Gissa vad det luktade och såg ut som på vägen... If it works, don't fix it. |
|
|
Vägverkets barmarksstrategi – en livsfarlig idé Sverige har fyra årstider och vintern är som bekant en av dem. När vintern kommer, då vet de allra flesta av oss bilister, att det är dags att vinterutrusta våra bilar, ställa in oss på att framkomligheten i vissa fall kan vara begränsad och förbereda oss på ett annat körsätt - anpassat till väglaget. Detta gäller dock inte, av någon outgrundlig anledning den tunga trafiken, som kräver att få fortsätta att köra som om ingenting har hänt och på samma typ av däcksutrustning ! I stället för att ställa krav på åkerier, bussbolag, utländska speditörer med flera, så satsas miljoner på forskning, vars syfte tycks vara att befria dem från, att vinteranpassa sina fordon med lämpliga däck för vårt klimat och svenska vintervägförhållanden ! Grunden till detta är politikernas feghet att fatta beslut och de ansvariga på Vägverket tillhör givetvis dem som applåder ivrigast, då detta gör det legitimt för dem att fortsätta med vägsaltningen längs våra vägar. De kan med en dåres envishet fortsätta att hävda att saltningen är den enda metoden att åstadkomma framkomliga vägar, i stället för att utveckla alternativa och hållbara alternativ. Slutsatsen blir, att det inte längre är trafikanterna som ska anpassa sina fordon med lämplig utrustning och sin körning efter det väglag som råder, utan det är i stället väglaget som ska anpassas efter den tunga trafikens förutsättningar ! Detta är bakgrunden till, att vi vinter efter vinter får finna oss i att ta oss fram i ett konstgjort sommarväglag, som kan bjuda oss på rejäla överraskningar. Detta gott folk är Vägverkets modell för trafiksäkerhet år 2008 och deras svar på idé om Nollvisionen. Jag säger bara, tack så jä--a mycket Vägverket, men det kostar mer än det smakar ! Det har genom åren visat sig gång på gång, inte minst efter den senaste tidens olyckor längs vägarna. Vad vi behöver är – bättre plogberedskap, trafiksäkra och bra vintervägar, men inte vägsalt ! Stöd saltupproret på Länk för trafiksäkra vägar - utan salt ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.