AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.228

Saltupproret - säkrare vägar utan salt !

Sida 1 av 2
Vägsaltet dödar människor, materiel och miljö !
Fram för trafiksäkra och bra vintervägar - bort med vägsaltet och vägverkets barmarksstrategi !

Läs mer på www.nordiq.net/saltupproret
och skriv på namnlistan mot saltningen !

Sven-Olof Andersson,Bureå
Har skrivit på.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Det som jag speciellt reagerar på är den dåliga sikten
som uppstår på saltade vägar. Dels tycker jag att de blir
mörkare jämfört med vintervägar men framförallt allt slask
och saltsprut som ideligen kommer på vindrutan.
En förutsättning är att man alltid har bra torkare och
rejält med spolarvätska. Trots det kan det ibland kännas
som att man inte ser tillräckligt.

Så jag tror också att sand kan vara ett bättre alternativ på
många vintervägar.

Svekke
Vantage
Har skrvit på.

Niclas
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Helt rätt!
Hellre åka på riktigt vinterunderlag, då vet man garanterat hur underlaget är hela tiden, inga överraskningar. Bara för att en hel drös stockholmare inte kan köra bil så behöver inte resten av Sverige drabbas.
Har skrivit på!
kilroy
Trots saltets negativa konsekvenser tycker jag att det är bra att man saltar nere i södra Sverige. Det är det enda som hjälper mot den svarta underkylda halkan som nästan är omöjlig att se.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
87
M-Blom
318i ///M-sport Sedan -11
525iA ///M-sport Touring -03
Har skrivit på!
Skriver inte på eftersom vederbörande far med osanning!

Tar mig friheten att länka till en tråd där debatten pågår. Har inte sett något svar från saltupproret, kanske för att det inte går att bemöta fakta med lögner och påhitt!

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hela upproret känns som ett försök till uppmärksamhet snarare än ett vettigt försök att debattera ämnet.

Nej tack, jag skriver inte på något som inte känns seriöst oavsett om jag inte gillar salt i allmänhet.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Skriver på då jag tycker man kan använda socker istället.
C-
51
C-J.ODEN
540iA -93 som brunnit upp
Har naturligtvis skrivit på. Har halva vägen till jobbet (5 mil enkel väg) saltat och den andra halvan osaltat. Tycker helt klart, att det inte på något vis, är "djävligare" att köra den osaltade halvan...tvärtom...det är den saltade vägen som är värst i alla avseenden. Jag bor i Norrland och jag tror att man inte ska jämföra norra och södra delarna i Sverige vad det gäller denna fråga. En riktig vinterväg som är väl underhållen (utan salt) är klart bäst att köra på. Dessutom... bättre för bilen, djuren(som står på vägen och slickar salt) och naturen m.m m.m.

-Ingenting är omöjligt-
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har givetvis skrivit på, något försvar för den tok-saltning vägverket ägnar sig åt kan inte rimligen finnas.
Ett exempel: för 2-3 veckor sedan i Gbg-området var det helt kruttorra vägar och plusgrader, men så snart tempen sjönk under noll var ströddes de förhatliga saltet ut, och vägarna blev snart blöta och slaskiga. Eftersom saltet tappar verkan ganska fort måste de hela upprepas varje dag för att de inte skall frysa på.. Och så håller vansinnet på dag ut och dag in.. Hade man gett f-n i eländet från början hade vägarna fortsatt vara torra och risken för halka obefintligt.

Och de är just detta som retar mig mest, idiot-saltningen "i förebyggande syfte" som de så fint heter! Att salt måste användas när de tex fryser på regnvåta vägbanor är självklart, men användningen borde kunna reduceras kraftigt, till förmån för både bilarna och inte minst naturen.

Jag bara undrar så smått hur man klarar sig i andra länder med liknande klimat som Sverige jag har inte sett samma fullständiga saltmani på nått annnat ställe än här...

BMW CS #5139
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Saltmani eller inte , så är saltet som vi hatar till glädje, den dagen som man råkar ut för blixthalka pga att det inte är saltat och möter någon som inte klarar att vara kvar på sin väghalva...Pang!!!.
Efter det undrar jag hur många som skriver på protestlistan ..sluta salta...!!

Om Sverige är värre än andra länder, tror inte detta .
Tyskland saltar riktigt mycket, de stater som har vinter och snö i USA ..saltar och jag lovar, har man synpunkter på mängden salt här, så är det inget mot mängden man sprider ut på andra sidan Atlanten.
Visa användare
87
M-Blom
318i ///M-sport Sedan -11
525iA ///M-sport Touring -03
Men den dagen saltet har bundit ner fukt på en torr vägbana så den blivit slaskig och lika hal som föregående då är det bara halt eller?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
I perioden från -93/94 till -96/97 har Vägverket HALVERAT saltanvändningen, och arbetet med att minska saltanvändningen fortsätter.

Att salta innan vägbanan fryser kräver mycket mindre salt för att uppnå samma resultat än att salta bort isen när den väl har lagt sig. Därför är entreprenörerna ute före halkan, baserat på anpassade väderprognoser.

Sand ger stenskott, har en känsla av att det är få här som hellre vill ha det. Även om man bara sandar i korsningar och på särskilt utsatta ställen har sand en förmåga att flytta sig.

För den som vill lära mer, Länk

Sex på alla fyra, roligast så!
Sand ger stenskott, säger du, men det är naturligtvis beroende på att Vägverket inte använde sand, som har mindre kornstorlek utan använder sten och grus med en kornstorlek på upp till 6 mm och till och med större 'n så i sina spridare och inte sand. Skulle man använda sand och gärna tillsammans med vatten, för att sanden skulle frusa fast skulle det fungera mycket bättre och självklart inte ge några s-t-e-n-skott.

Att Vägverket halverat saltanvändningen är inte rikttigt sant. Att jämföra förhållanden från 93/94 med 96/97 är inte heller riktigt relevant. Det finns stora skillnader i saltanvändningen och om du tar en titt på nedanstående länk, så ser du att saltanvändningen i bland annat Värmland är på väg uppåt !

Länk
Det blev något fel på länken i föregående inlägg

Den rätta länken ska vara:

Länk
Salt och telefonkatalogen, svensk svågerpolitik i sitt esse
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Ska vi ner på länsnivå kan vi ju till exempel lika gärna titta på Gävleborgs län. Länk

Sand är faktiskt en ändlig naturresurs, natursand och naturgrus ersätts i större grad av kross i olika fraktioner. Har svårt att se nyttan av att sprida sand, för att få nåt som stannar kvar på vägbanan och som faktisk ger ökad friktion krävs något större fraktioner. För fina fraktioner dammar dessutom, speciellt i kombination med dubbfria däck som kastar upp mer löst material i luften.

Sex på alla fyra, roligast så!
Naturligtvis, men lokalt är det väl tämligen intressant hur utvecklingen ser ut eller hur ? Det finns tom. län som klarar sig helt utan salt. Förklara hur det kan gå till ...

Att sand är en ändlig naturresurs är ett av Vägverkets argument som många har ananmmat, utan att tänka på att detsamma gäller för saltet som man gladeligen sprider och framhåller som det bästa ...

Att få sanden att stanna kvar på vägbanan, kräver inte heller större kornstorlek, som många anser. Stannar gruset på vägbanan skulle vi rimligen inte få några stenskott heller, eller hur ? Sanden däremot kan man få att frysa fast om en lämplig metod används.

Fina fraktioner dammar, säger du, vilket är helt riktigt, men även det grövre materialet mals småningom ner till damm, speciellt om det är som du säger att det stannar kvar på vägbanan. Den torra sanden hamnar i stor utsträckning vid sidan av vägen, när den gjort sitt.
Blöta saltade vägbanor slits dessutom 5-7 ggr så snabbt som en torr väg, vilket naturligtvis också gör att salatde vägar ger upphov till 5-7 gånger så mycket partiklar !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.