AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.636

M3 E46 årsmodell vs mil

Sida 1 av 2
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Hej,
jag står i valet och kvalet mellan två svensksålda M3:or. Samma färg, och i stort sett samma utrustning, Navi, PDC m m. Båda är fullservade på BMW Sverige och jag har sett serviceböcker.

Den ena är en 04:a som gått lite över 6000 mil, manuell, 19 tums fälgar.
Den andra är en 03:a som gått knappt 4000 mil, SMG, 18 tums fälgar.

Vilken skulle ni säga är mest prisvärd? Vad vore ett rimligt pris på dessa?

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Mest prisvärd beror ju helt och hållet på priset? =)

// M.V.H. Daniel
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Eftersom du inte skriver priset antar jag att de kostar lika. Då skulle jag valt 03:an. Hade båda varit manuella skulle jag värderat dom lika. Men SMG drar upp värdet en hel del, 20-30´ kanske?
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Tjena, tack för era svar. 04:an är 10 000 billigare. Hur mycket ska man värdera att det är 19 tums fälgar på den tro?
Har nån av er erfarenhet av SMG? Är det roligt i längden med eller tröttnar man snabt och kör på automat?

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Oct: bättre att bilda dig en egen uppfattning om det. Prova en bil med SMG och känn på den.

// M.V.H. Daniel
Kör på SMG 03:an. Lägre mil och med SMG lådan som betingar ett högre värde enligt dem festa.

Good luck!

Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Tack! Jag kör på den. Är grymt sugen även om de flesta i min omgivning verkar tycka det är dumt att lägga så mycket pengar på en begagnad bil. Men va fan, det härliga med pengar är ju att det bara kommer mer och mer ju mer man jobbar... ;-)

>Maxey, vad innebär individual på din M3:a? Vad är det som är annorlunda mot de vanliga?

October1st.
Det är bland annat färgen på bilen samt inredningen och vissa delar av utrustningen som är tilval.
Jag är kanonnöjd med bilen hur kul som helst! SMGII är en riktigt kul låda.

//Maxey

Är det inte lite underligt att 04an är 10´ billigare...visserligen kanske SMG ökar priset något, men 19-tummarna är ju inte heller gratis...eller är det helt enkelt som så att en av dem är "för billig"...?

Har du länkar till annonserna? Eller vill du kanske delge oss vad begärda priser är?

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Korrigering: "...är det helt enkelt som så att antingen är 03an "för dyr", eller 04an "för billig"...?

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
En grov uppskattning:

Milen och årsmodellen tar ut varandra.

Fälgarna drar upp priset max 10' medan SMG upp priset minst 20'.

Så om allt annat är lika (utrustning, skick mm) så tycker inte jag priserna känns konstiga.
2000 mils skillnad är ju "ingenting"...(åtminstone inte när de är så pass få mil, annat är det nog om den ena hade sprängt exvis 10'mila-vallen) medan årsmodell-skillnaden borde vara 20-30'...
...även om fälgar vs SMG är minst 10' till 03ans fördel...hmm, knepigt...

...hade varit klart intressant att få se annonserna...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
prova begge, enten elsker man SMG eller så hader man funktionen..
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
PS se up med at 03eren virkelig er en 03 med facelift, bettre motor (dvs mindre updateringer) samt ny bakluka. Jeg har set flere indlæg på Blocket om 03 årsmodel,m en som er registeret i 02 uden faceliften.

Mvh
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
>stormdk, vet du när faceliften kom? Är en 03:a som registrerades i november -02 faceliftad? Hur kan man se det?
Såvitt jag vet så fick inte M3 faceliften. Någon som kan bekräfta?
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Jo, jag har sett annonser ute på M3:or från -03 som har facelift. Kolla ex. Blocket. Frågan är när under året detta kom? Är detta viktigt vid köp av en 03:a? Hur mycket värde (i pengar) ska man lägga vid detta?
Våren 03 kom facelift till M3, (samtidigt som facelift för vanliga E46 Coupe/Cabrio) eller snarare heck-lift gällande M3, för det blev bara nya ledbakljus och ny bagagelucka.

Det är Heck-lift som spelar roll (förutsatt att motorn fungerar som den ska) annars kan man ju lika gärna köpa en 02: a.

Stephan
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
mht fceliften er jeg ret sikker på at BMW har ordnet dom evt motor havari problem som dom tidlige M3 E46 hadde, ngoet med for lille olie pumpe och v-stakene (eller ligende, men er ej 100% sikker)
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
PS. blev det noget køb? Og hvilken en? samt hvad fik du betale?
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Det blir med största sannolikhet köp. Jag tar 03:an med SMG, trots att en 04:a givetvis är lockande. Priset blir ca 300'. Pga jobb med mera har jag inte hunnit än, men jag har kommit överens med säljaren och vi ska träffas nästa helg. Han bor långt från mig vilket krånglar till allt en aning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.