|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. För att göra en lång historia kort så har jag sålt min bil till en i finland och allt var frid och fröjd. Sålde bilen och vi kom överens att han skulle skicka tullhandlingar + regskyltar så jag kan avregristera den från mig men har inte fått några ännu! (Oktober såldes den) Kan inte finska, värdelös på engelska. Har skrivit ett brev men inte fått något svar, vars kan jag vända mig? Hur ska jag lösa detta? :( Tack för all hjälp jag kan få.. | |
|
Har du fått betalt och har kvitto på det? Tror vägverket kan hjälpa dig att avregistrera bilen ändå! M3 E30Länk |
|
|
Jag har fått pengar och kvitto på bilen men känns inte bra att den står på mig ännu. Får prova ringa vägverket igen då.. Tack för svar iaf :) |
|
|
Så länge du har fått pengar och du har bilen så är det väl inga problem? Värre om han haft bilen och du inte fått pengarna... På vilket sätt är du lurad egentligen? // M.V.H. Daniel |
|
|
Är det inte han som borde känna sig lurad då han betalat för en bil och inte har fått den? // M.V.H. Daniel |
|
Gemini__ |
Bilen befinner sig väl i Finland, så lurad torde inte köparen känna sig. Hoppas det löser sig smidigt iaf. |
|
aha så köparen fick bilen med sig då... sorry.. missförstådde det hela. // M.V.H. Daniel |
|
Gemini__ |
Behöver inte ursäkta dig, det var bara min tolkning av vad trådskaparen skrev kan ju ha fel. Robstar, skriv gärna här sen när du har varit i kontakt med vägverket så får vi höra hur det går. |
|
Jag var i kontakt med vägverket i samma frågor idag. Det du kan göra är att skaffa nytt regbevis, kryssa i export, skriva att nya ägaren har skyltarna och har inte återsänt dem trots lovat, skriva under och skicka in. Glöm inte att ställa av bilen så du slipper betala skatt. Då har iaf VV kunnat göra en notering om det. Jag har sålt bilar till Litauen och när jag först frågade så skulle avregistrering ske automatiskt om bilen reggades in i litauen och skyltar skickades tillbaka. I juli såldes bilarna och de reggades då in omgående i Litauen. Får skyltar i Augusti och skickar in dem till VV. Bilen stod hela tiden avställda i pappren. Eftersom bilarna inte avreggades så ringde jag ägaren och bad om ägarbevis. VV sa att det brukar ta en månad efter att bilarna är inreggade så brukar de få underrättelse om det och då avregistreras bilarna. Struntprat! I oktober tröttnade jag, bad nya ägaren att posta kopior på det litauiska reg.beviset. Fick dessa ganska omgående. Väntade till sista veckan i november med att skicka in kopiorna. Då avregistrerades bilarna direkt. Så systemet fungerar inte. Enda sättet att regga ut en bil är vid gränsen be om tullintyg, skaffa tillfällig registrering ( det krångligaste) eller låta ägaren köra ut med dina skyltar och papper och hoppas på det bästa, d.v.s att han skickar tillbaka skyltar och en kopia på det nya reg.beviset. Jag har även bilar som jag inte fått några papper eller skyltar på. Det man kan göra är att ställa av och strunta i registreringsavgift. Till slut så registreras bilarna av. Efter sisådär 10år. Det sa VV till mig senast idag... There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
Transocean |
Ja, min f d svenska bil som blev norsk 2004 finns fortfarande med i vv:s register som "avställd". Och det får den fortsätta att vara för all del. Juha |
|
Jag sålde min e24:a till Norge för några veckor sen. Norska tullen skulle enligt köparen skicka in skyltarna och tullpapper till vägverket, men någon stans har det brustit, jag fick nämligen ett brev från vägverket att avregistreringen inte kunde genomföras pga att de inte hade erhållit skyltarna eller handlingarna. Jag har pratat med köparen och han ska kolla upp hur det ligger till. Nu tycker inte jag heller att det känns som nåt större problem att bilen fortfarande finns i vv:s register som avställd, men det är väl kanske skönt med ett formellt avslut på affären. Det här är förövrigt den tredje bilen jag säljer inom Skandinavien och det har aldrig varit något problem förr. Snarare tvärtom. Norrmän och danskar är väldigt trevliga att göra affär med :-) mvh Magnus Melkersson Min föredetta. Länk |
|
| När bilen besiktigas och registeras i Finland gör dom även en anmälan till Sverige att bilen har blivit registerad där, så har det funkat för mig med dom bilar jag sålt till Finland men det brukar ta ca en månad innan vägverket får anmälan från Finland ibland går det lite fortare | |
| När bilen besiktigas och registeras i Finland gör dom även en anmälan till Sverige att bilen har blivit registerad där, så har det funkat för mig med dom bilar jag sålt till Finland men det brukar ta ca en månad innan vägverket får anmälan från Finland ibland går det lite fortare | |
|
Hej, jag sålde en bil till finland för ett par år sedan och tänkte mig inte för. Trodde att allt skulle löpa smidigt. MEN det vart så mycket strul så det är inte sant. Den är skrotad i finland och jag fick tillbaka skyltarna, sände dom till VV. Men den är fortfarande reggad på mig. Enligt Vägverket så måste JAG ordna med ett skrotintyg från Finland. Får ej tag på han som köpte bilen. Vägverket anser att jag måste "jaga" rätt på vilken skrotfirma som skrotade bilen!!! Jag frågade dom om jag då skulle bli tvungen att ringa alla bilskrotar i hela Finland. Svaret blev ja. Kontentan är att bilen fortfarande står på mig och jag måste betala registerhållnings avgit eller vad det nu kallas..Ganska sjukt! Lycka till, hoppas att du får rättelse. Beemoholist javisst! |
|
|
Vart samma visa när jag sålde min ga M3a till Åland, fick inte tbx skyltarna direkt, men jag ringde å surra med en kille på vv så, det räckte med att jag kryssat i export på ägarbytet, sen avreggade han den per telefon, så det verkar räcka med att prata med rätt person där inne. www.seastreamsgarage.com |
|
| Det löser sig om du pratar med rätt person på vv. | |
|
Ok, jag ska ligga på till VV...tack för tipsen. Mvh |
|
|
Hej alla och tack för tipsen! :) Hittade en som pratade finska och ringde till snubben. skyltarna kom efter 1 vecka. MVH |
|
|
Jag har köpt fyra bilar från Sverige. En har lyckats perfekt. Då fick jag registerbokens alla delar + regskyltar med mig. Besiktade bilen i Finland och lämnade in skyltarna och gula delen till besiktningen och bilen blev avregistrerad på två veckor. Gamla ägaren hann skicka ett mail om avregistreringen men när jag gick in på vv och slog in regnummer var bilen redan avregistrerad. Enligt nya EU-lagen måste jag ha alla regpapper för att få besiktad den i Finland. Jag har med alla bilar varit i kontakt tiotals gånger med vv och jag har konstaterat att hemsidan är föråldrad och de säger olika saker varje gång och att det beror på vem man pratar med där! De har lovat att uppdatera vad som gäller inom EU men inget har hänt på snart ett år. Ena bilen fick jag vänta i en månad på att få inregistrerad eftersom jag ägaren vägrade ge gula delen och skyltarna med. |
|
|
De flesta EU länder vill ha båda delarna av reg.bevisen. Men det är ju som svensk ägare bara att begära ut nytt... Men jag kan hålla med dig om att man får olika svar varje gång man ringer till VV. Hela det svenska exportsystemet när det gäller bilexport är kraftigt föråldrat och man är lite utlämnad åt ödet... There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Bara och bara: Länk 100:- kostar det OCH ID kontroll.. inget konstigt med det problemt är nog att man inte riktigt fattat betydelsen/värdet av det gula pappret än.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.