AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.519

Fabrikstoning pa 335 Coupe, ar det nagot att ha?

Sida 1 av 2
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Hej,

Jag har bestallt en Spacegra 335 Coupe. Funderar pa att lagga till Individual morka rutor. Vad tycker ni om det? Gor det bara for utseendets skull.

/Tobias
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bra drag att starta en ny tråd då det är en annan fråga. Jag svarar igen.

Tycker absolut du ska välja det, alternativt göra det i efterhand. Förmodligen billigare att göra det från fabrik.
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Tack Anders,

BMW har ju en option med varmereflekterande framruta (nagon slags gronaktig toning), i det ingar ocksa en extra toning av forardorrsrutorna. Har nagon sett detta i verkligheten? Undrar hur det skulle se ut tillsammans med Individual toning?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Både individual solskyddsglas samt Klimatkomfortvindruta rekommenderas. Klimatkomfortvindruta gör att 90% av alla mötande reflexer från bilars xenon, felställda ljus mm mm försvinner. Samt att 75% av solvärmen på sommaren som alstras när bilen är stående ute hindras från att tränga in i kupen. Gröntoning av övre delen av vindrutan är något annat.
Mvh
Asken
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Tjenare Asken,

Sa har skriver BMW i deras prislista:

"Klimatkomfortvindruta
Vindrutan reflekterar infrarött ljus.
Inkluderar vindruta gröntonad upptill
(354), inkl anpassad gröntoning av
sidorutorna"

Hur tror ni det blir att kombinera detta med Individual morka rutor?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Beställ! Du ser det inte så mkt utifrån med tonade turor bak men du märker det desto mer inifrån...
Mvh
Asken
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Frågan är, vill man ha gröna rutor?

Inte jag...

///Danne
Såg en E92 igår med tonade sidorutor med reservation för att det var eftermonterat så ser det ändå väldigt Biltema-aktigt ut och det är inte positivt menat.

Keep your distance!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Såg det "biltema-aktigt" ut? Menar du nu att det såg sämre ut än vad tonade rutor brukar göra eller är din smak helt enkelt lagd åt andra hållet?
Anders S:
Med Biltema-aktigt menar jag att det ser väldigt illa ut..!
Kan även benämnas OKQ8-styling...

Keep your distance!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Din smak föredrar inte tonade rutor tolkar jag det som. :)

VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
När man nu väl köper en ny bil och har för en gångs skull chansen att välja mörkare rutor ifrån början, utan att behöva gå till någon halvskum typ som ska tvåla ner hela bilen och förstöra ditt skinn, så ser jag det som ett självklart val. Dessutom kostar det bara 3500:- plus ev. rabatt.

Det går inte att tona snyggt i efterhand. Det släpper ju ofta efter ett tag (framför allt vid prickarna längst kanten) eller så får du revor i toningen.

Jag kör min bil som en tvåmansbil. Baksätet är till för att lägga sin sportbag eller jackan i. Toningen hindrar att man har svårare för att se vad som finns i baksätet, plus att bilar bakom inte lyser upp hela din coupè på kvällen och natten.

BMW`s fabrikstoning är i en snygg färg, lagom mörk och inte raggig.

Klart att det är snyggare med toning även på sidofönsterna fram som i L.A men tyvärr förbjudet här i Sverige. Min bror hade en svag snygg toning på sin 323:a och när han skulle besiktiga bilen så sa asen "du får hem och slita av den och komma tillbaka igen för annars blir den inte godkänd".....kul!

Sen är det givetvis upp till var och en vad man tycker om utseendemässigt.
Men att säga att det ser "biltema-aktigt" ut med fabriktoning på en e92:a...vad säger man... "I feel sorry for your mama" =)

///Danne
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
När man nu väl köper en ny bil och har för en gångs skull chansen att välja mörkare rutor ifrån början, utan att behöva gå till någon halvskum typ som ska tvåla ner hela bilen och förstöra ditt skinn, så ser jag det som ett självklart val. Dessutom kostar det bara 3500:- plus ev. rabatt.

Det går inte att tona snyggt i efterhand. Det släpper ju ofta efter ett tag (framför allt vid prickarna längst kanten) eller så får du revor i toningen.

Jag kör min bil som en tvåmansbil. Baksätet är till för att lägga sin sportbag eller jackan i. Toningen hindrar att man har svårare för att se vad som finns i baksätet, plus att bilar bakom inte lyser upp hela din coupè på kvällen och natten.

BMW`s fabrikstoning är i en snygg färg, lagom mörk och inte raggig.

Klart att det är snyggare med toning även på sidofönsterna fram som i L.A men tyvärr förbjudet här i Sverige. Min bror hade en svag snygg toning på sin 323:a och när han skulle besiktiga bilen så sa asen "du får hem och slita av den och komma tillbaka igen för annars blir den inte godkänd".....kul!

Sen är det givetvis upp till var och en vad man tycker om utseendemässigt.
Men att säga att det ser "biltema-aktigt" ut med fabriktoning på en e92:a...vad säger man... "I feel sorry for your mama" =)

///Danne
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att det skulle förstöra skinnet eller att det inte skulle hålla måttet är inte sant. I så fall måste du ha varit hos fel hantverkare eller gjort det själv.
Fördelen med att göra det i efterhand är att du kan lägga den mörkhet du vill ha, bmw har bara en variant.

Men självklart är det smidigast att göra det direkt på beställningen av bilen, och billigare.
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Sorry för dubbel-post...

///Danne
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Anders S. mfl.

Nej, inte förstör skinnet bokstavligen, men det blir ju alltid något märke efter att något annan har pillat på ens bil, finns ju tusen historier här på autopower om det.

Sen att toning i efterhand inte håller i längden eller blir snyggt, har jag absolut belägg för. Flera polare med olika typer av bilar har tonat sina rutor hos flera olika så kallade "hantverkare" med en prisbild upp till 10000:-

Och ingen av dem har lyckats så bra som en fabriktoning! Och diverse saker har inträffat ifrån allt som tvålrester på dörrsidorna som lämnade fläckar som inte gick att få bort, revor i lädret, praktikanter på bilrekondfirman till att personalen bränner runt en runda med bilen för att den är de tycker den är fet.

Så mitt svar till Tobias 1980 som startade denna tråden så blir det: Ja, om du överhuvudtaget ska tona dina rutor eller vill ha mörkare rutor i ditt liv på denna bilen så välj fabrikstonade rutor (s.k individual - Extra mörka rutor 761)

///Danne
ni
44
nicolau
328 Ci -99
Alltid snyggt med toning :) Jag har ganska svag toning runt om... Riktigt nice är det :) Går dock inte igenom bes. så jag har ett par extra rutor liggandes hemma ;)

Men klart att du ska ha toning!!
Bilen är t o m besikningsfri i 3 år väl? ;););)
Berra
Har individual på min bil och ångrar mig inte en sekund. En fördel är att det i princip inte går att se om det ligger grejjer i baksätet eller ej. Snart är det dags för byte och då blir det mörka rutor igen, eventuellt då också med värmereflekternade framruta.

Via nedanstående länk så kan du se hur det ser ut på min bil i dagsläget:
Länk
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Tack for alla svar, jag ar fortfarande villradig.

Sag denna annons pa Blocket, bilen har bade Individual morka rutor och Varmereflekterande framruta med matchande sidorutor. Ar det nagon som har sett bilen? Länk

Anders S.:
Nja, inte den toningen som jag såg på coupén iaf. Den hade inte tonade rutor runt om utan bara bakre sidorutorna.

Keep your distance!
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Svar till Asken.

Jag kör mycket på somrarna ;-). Har Klimat rutan fram och den dämpar inte 90% av reflexer eller 70% värme. Har haft detta på båda av mina E90.
Lik förbannad blir jag både bländad och grillad. Det är självklart bättre än original utan något skydd. Minns så väl förra året då min tjej körde en mini utan solfilm och solen log o brände på förarsidan. 2h hem från Varberg. Och hon var grillad! .... skämtar inte.. Röd o fin. Hehe ^_^

Jag förespråkar solfilm i alla lägen. Har också haft detta i varierande styrka i båda bilarna.
Skall man tonabilen för att skärma av värmen o UV ljus skall man tona hela vägen bak och fram. Detta ger bättre look och en komplettvärmeskydd.

För att undvika skojare så gå till seriösa företag och hantverk kostar!

På fabrikstoning är bara färg man lägger i rutorna. Ingen värmedämpande effekt.
Plus att det ser förjävlig ut med de stora sidorutorna på e92 som inte är tonad.

Skall du köra mycket skall man dessutom kompletteras med ett par Oakleys med polariserade glas. Först då får du full skydd.

Tror inte på allt man läser!
Jag skulle vilja göra ett test tills nästa sommar.
Är det någon som har fabrikstoning och klimat glas som är intresserad?
Jag tidigare gjort ett test med fastighetsfilm. Och det visar sig att den direkta uppvärmningen på det belysta objektet försvinner helt. Dock blev inte rumstempen så mycket lägre. Enbart 3 grader.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.