AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.407

Bmw vs Audi

Sida 3 av 3
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Klart alla bilar strular, BMW har inte som helhet bättre kvalitet än audi. Men är det nått BMW kan är det att bygga motorer. Vi har ALDRIG haft strul med någon av familjens BMW motorer. Inte ens 525an som gått 36000 mil...
Är det nått jag hatar är när motorer strular. 1.8T är en strulmotor som småhackar och går illa så fort det blir det minsta småfel i den. Den måste jag varna för, jag köpte först och läste sen om alla problem. Nu kan "budala" läsa först och bestämma sig sen.
Är tacksam att ni delar med er era erfarenheter ang båda bilar.
Lyckades övertala sambon att köpa Bmw:n :)).
Nu är frågan, är det stor skillnad på 320 touring och 325 touring?
Har hittat en 320 touring som verkar vara intressant.
Länk
Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

För dom pengarna skulle jag gå på en 330 med lite fler mil på mätaren. Men det är jag.
Eftersom du inte har full koll på hur dom går så är provkörning det bästa tipset jag kan ge. Testa först och bestäm sen.
Jag har kört båda och upplever 325:an som en klart mkt piggare motor än 320... Men som Anders S säger, borde du satsa på en 330 istället - när du redan är uppe i de summorna... Bilen du länkade till känns dyr i förhållande till övriga...

Denna kanske vore ngt!?

Länk
tvesovla
Den bilen du länkade till är imorterad. Jag vill helst satsa på en svensksåld.
Mvh
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Audin tycker jag har tråkig design på inredningen, det ser bra ut men den är inget utöver det vanliga. Lite gubbig.. Jag har inte kört BMWn i fråga men måste säga att jag åker bättre i min 328 från 96 än i en audi B6. Framstolarna är för mig helt värdelösa då svankstödet sitter för högt placerat i stolen. Även om man sänker det så mycket det går så är det för högt. Har kört så många audis att jag tappat räkningen, allt från A2 till R8. Ska man åka bra i en audi måste det vara en av top modellerna som S6 eller A8/S8. Jag har ett sommarhus ca: 30 mil hemifrån och har lånat olika audis för resan till sommarhuset och fått ont i hela kroppen innan jag åkt 10mil. Men i min 328 så är stolarna så perfekta att jag tillochmed är utvilad när jag kommer fram. Men som sagt, har ju inte kört BMWn så vet inte hur den är. Men när jag väljer bil är stolarna det viktigaste av allt. Inte kul att äga en bil som man måste kliva ur efter 10mil för att sträcka på sig och promenera för att ryggen låst sig.
Sen med Audis quattro, visst den är hur bra som helst när det är halt och allt det där, men när det kommer till att busköra tycker jag den är totalt hopplös. A4an är så framtung att den bara vill åka rakt fram i kurvor och quattron hjälper inte direkt till med att styra ut bakvagnen. Sen är det väldigt trång i kupén, Det finns inte en changs i världen att jag kan sitta bakom mig själv i en A4, jag är 187cm lång och sitter som man ska i förarstolen och då finns knappt ingen plats alls mellan stolsryggen och kanten på baksätet. Finns tusen andra saker att skriva om A4an men varken orkar eller hinner just nu. Men nu är det så att A4an inte är en dålig bil, tvärtom. Det är en kanonbil som är väldigt pålitlig och säker, men som har sina brister.

Men det jag tycker är viktigast i en bil är ju komforten på sätena, för hur kul är det att köpa en bil för massor av pengar som man sen inte kan använda.

//Andreas
3-serien är väl iofs ännu mindre än a4:an i kupen...
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Vad gäller quattron och körglädje så handlar det om teknik för att få den att vara kul. Kör man quattron som en BMW så blir den understyrd, men kör man "på rätt sätt"(Man lär sig, jag lärde mig till och med att ha kul med A3ans Haldex, dock krävdes några extra hk genom chip) så är den tokskoj. Sen har de senare årsm. av A4 quattro en överstyrd karaktär med mer pulver bak än fram, mer "BMW" helt enkelt. Dock vet jag inte vilket år den kom..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror inte Audi ligger lika långt framme på motorsidan som BMW eftersom kolvringarna hänger i grillen?! ;)
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Deimos:

Ja allt går ju att öva upp, det går säkert att lära sig drifta ganska snyggt med en Saab 99a också. Det var inte det jag menade, utan A4an är i grunden en understyrande bil.

Så vitt jag vet är det bara RS4 B7 som har 40/60 fördelning på drivningen vilket är en stor skillnad mot 50/50

Vet inte när nya A4 kommer, men den delar ju chassie med A5 som har en helt annan placering på motorn. Bakom framaxeln istället för framför som alltid innan. Den kommer nog vara ett reält hot mot Bmw 3.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
adde: Jag har själv kört en A6a 40/60 i snö, som sagt, mycket rolig 4wd. Trodde A4an delade den fyrhjulsdriften numera men möjligt att den kommer först i nästa generation.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Adde: Du har helt rätt! Jag förlitade mig på att informationen från killen som ägde A6an som jag provkörde. Den delar inte alls 4wd med RS4an(och S8an) har jag nu läst mig till, dock så har dom utvecklat fyrhjulsdriften så den fördelar kraften effektivare på nya A6an. Rätt ska va rätt. Hur som helst så delar jag inte din uppfattning om quattron, underbar att leka med om det finns lite krut under huven. Roligare fyrhjulsdrift hittar man bara i BMW bland svensonbilarna;)
Provkörde 320 idag. Kändes ganska klen om man jämför med A4:an och 325:an.
Adde: Jag tyckte inte att stolarna i A4:an var så hårda och obekväma som du beskriver. Men det är kanske så att man känner av det vid lite längre turer än en vanlig provkörning :))
Jag anser också att det är viktigt att sitta bekvämt men det är inte det viktigaste, då hade jag valt att köpa en v70. För mig är designen, motorn, chassit viktigare. Men alla vi har olika åsikter om vad som är viktigt och det är det som avgör vilken bil man väljer.
Kommer nog att leta efter en 325:a eller en 330.
Mvh
jag lånade en a5:a för en dag då jag valde mellan 330d och audis nya 3,0tdi motor.
Blev klart imponerad av kraften i nya audi dieseln, satans vad det gick!
Den drog mycket bättre genom hela registret än bmws 3liters diesel, kändes nästan som en bensinare.

Däremot tycker jag körupplevelsen var en stor besvikelse, coupen är inte alls lika rolig att ratta som 3:an.
Visst den är snygg att se på men inte alls lika rolig att sätta sig i..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.