|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Valet står mellan en Bmw 325 touring "2004" och en Audi a4 1.8t quattro avant av samma årsmodell. Är det någon som haft båda bilar och kan dela med sig för och nackdelar. Tacksam för svar | |
|
inte haft dom. men rent spontant skulle jag säga att bmw:n är snyggare och har en bättre motor. audin har däremot quattro, ett bättre rostskydd och billigare att äga. men detta är rent spontant rätta mig gärna om jag har fel. |
|
| Jag skulle ha valt 325 alla gånger. Snyggare bil, bättre motor och starkare motor. Den har mer effekt än 1,8T. Samt att det känns som en hållbarare bil. | |
|
Ok!!! Skall provköra båda bilar så får vi se vilken jag väljer. Jag tycker som du bag att bmw:n har bättre motor men Audin har quattro och är kanske lite billigare att äga. Sedan så tycker jag att båda är lika snygga. Bmw:n med M-paket och Audin med S-line paketet. Men som sagt vi får se efter provkörningen. |
|
|
Skulle en Audi med radfyra med turbo och quattro vara billigare än en BMW 325? Min erfarenhet av BMW's sexor är att de är väldigt robusta och driftsäkra. Det är en A4 B6 resp. e46 tpuring du kollar på eller hur? I alla dagar av veckan skulle jag välja 325'an, men jag tycker att du (som du skriver) ska provköra och bilda dig en egen uppfattning om bilarna. Lycka till! Mvh, /Wille |
|
| Min högst personliga uppfattning. Audi har överlägsen kvalite, däremot ser jag ingen mening med att ha någon typ av fyrhjulsdrift om man verkligen inte behöver det. Quattro=högre bränsle förbrukning och högre skatt (det ä högre CO2), jag vet. | |
| Jämförselsen mellan 3 och A4 av årsmodell 2004, rent spontant känns 3-serienlite trött o smågammall jämfört med Audin. Skulle jag handla Audi skulle jag nog hellre satsa på årsmodell 2006 med den nya singelframen. | |
|
Har haft enA4 1.8TQ-04 Avant har har nu visserligen en 320 Touring-04 men dom är ganska lika tycker jag dock vinner Audin kvalitets intrycket hur enkelt som helst då det är en helt annan känsla i dörrklang och materialval. Däremot körglädje där vinner BMW enkelt t.o.m 320n är roligare att köra trots avsaknad av motoreffekt visseligen ungefär samma effekt så länge man inte chippar Audin. Går få bra snurr med chip men gången i 4an är lite tråkig. Har haft 17 Audisar genom åren både A4,S4,S6,A6 mfl så jag har att jämföra med. Quattro är bara roligt på vintern eller om man har mycket effekt,drar en del soppa extra som nån tidigare sa. Båda är bra bilar så det är väl en smaksak. Själv trivs jag bra med mina BMWs och väl inga planer i nuläget att gå tillbaka :) Fördelen med Audi är man slipper rosten,har fått byta huv på 320:n och den har bara rullat 3900mil,svensksåld vilket jag tycker är uruselt dock inget krux med goodwill men ändå, det är ju inga billiga bilar. Lycka till oavsett val. |
|
|
dallev79: "överlägsen kvalitet"... hmmm.... Efter en ny A3 SP och en ny A4 innan min 120 tycker jag visserligen att Audi har fin kvalitetskänsla (materialval), men överlägsen? Absolut inte! Småtrött 325 e46 jämfört med en 150/163hk A4? Skojar du? Mvh, /Wille |
|
| Med småtrött menade jag design mässigt, inte effekten på motorerna. A4(B6/B7?) känns modernare än E46:n. | |
| Smaken är som, ja ni vet vad jag menar. Men som jag sa tidigare, min högst personliga uppfattning är att Audi helt klart håller högre kvalite. Med ett högt nybilspris på BMW (högre än Audi) och prestigen som är en stor del av BMW:s varumärke, så hade JAG förvänttat mig mer. | |
|
Trådstartaren menar B6, en sån här: Länk Mvh, /Wille |
|
|
Jag gillar Audi och skulle mycket väl tänka mig att köpa en igen. Men jag tycker att Audi A4 är obekväm, jag vet att det är en smaksak men både jag och min fru tyckte att framsätena var obekväma på A4. Om de är bättre på BMW:n törs jag inte säga men det finns många andra märken med bättre komfort för samma pris. Jag har haft A6 och A4 och skulle hellre välja en äldre A6, för samma peng, än en A4. Personligen var jag aldrig nöjd med min A4, pga komforten. |
|
|
Skillj på kvalite och kvalitetskänsla, VAG bilarna ligger på den nedre halvan av listan när det gäller kvalite, det finns gott om bilar från Japan o Korea som har mycket högre kvalite än Audi. Varför en Audi skulle vara billigare att äga har jag svårt att förstå, vid 10-12" mil kommer ett kamremsbyte som inte är gratis bla. |
|
|
Audi har den snyggaste instrumenteringen iaf. En chippad 1.8t går bättre än 325. |
|
|
Audi=Tjänstesläde ;) |
|
|
WilleW Glömde skriva att det är a4:n med 190hk och s-line paketet jag kollar på inte den lilla motorn på 163hk. Men som sagt det blir ut och provköra och se vilken man trivs bäst i. Mvh |
|
| Ska vi snacka prestanda så kan jag vika in detta. Gick ut från min gamla a3 1.8t q 150hk och satte mig i en 325 -04 för någon dag sen. 325an kändes slö i jämförelse. Varvar man till rödmarkeringen är 325an självklart snabbare men hur ofta gör man det? I vardagstrafik ligger man runt 1500-4000 varv och då är turbo väldigt trevligt och där är en 1.8T oavsett om det är en 150/163/190hk piggare. | |
|
Jag håller med dem som känner kvalitén i Audi som en vinnare, och de som föredrar körkänslan i BMW. Har själv haft 4-5 Audi´s genom åren och imponerats av kvalitén rakt igenom, men är helt såld på BMW´s körglädje som är Audin överlägsen. Ja, åtminstone om man inte räknar in RS-modellerna. |
|
|
budala: Min syn på 190 (TS) vs. 163 (T) är att den upplevda skillnaden dem emellan är mindre än 190hk vs. 200hk (B7 TFSI), dock trevliga bilar det med. Något som är snyggt på A4 B6 med S-line är Misanoröd lack :) Vilken bil du än väljer så blir det nog bra. Jag hade, som jag redan skrivit, tagit 325'an med lätthet, jag blir aldrig riktigt glad av att sätta mig i en "normal"-vardags-Audi och puttra runt, men det är olika som det går att konstatera av bl.a. denna tråd ;) Mvh, /Wille |
|
| Den tråkigaste bilen jag någonsin kört är audi 80 1.8s, då har jag ändå ägt och kört mycket skit i mina dar. När jag kört min brors 1.8t så verkar det som att Audi lyckats få den känslan att leva kvar... Däremot när man kör BMW så blir man lycklig :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.