|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! har precis köpt mig en bmw 525 -92! fina bilar måste ja säga. men till problemet, batteriet har laddas ur nu 2 gånger.. så ja tänkte köpa mig ett nytt iaf.. men vad ska det vara för batteri i en sån bil? det som sitter i är bara på 55Ah visst måste det vara ett större? | |
Scheckheft |
Hej 65 Ah för en 520/525. Själv har jag 75 Ah. Ligger därmed mitt emellan vad BMW rekommenderar för 520/525 och 525tds/530, 540 (85 Ah) Mvh Scheckheft |
|
okej.. tack för svaret.. är det nått speciellt batteri ni rekomendera? |
|
|
Jämför lite vad som finns i kvalitativa märken men jag brukar alltid tipsa om BMW Original, gärna lite större än org för säkerhets skull. Då det blir kallt halveras nämligen ett batteris kapacitet. Här kan du söka vad som diskuterats många gånger tidigare Länk Mvh Asken |
|
| Nu kommer jag få på nöten men men...Biltemas batterier fyller sin funktion mer än väl... | |
|
Dawwe: Nej då, men något jag noterat efter en del Biltemahandlande i yngre dar är hur omiljöisch det är. D v s billigare men går sönder oftare/ man får byta fler gånger sett övet tiden. Detta är nu inte generellt men påfallande ofta har det skett mig i Biltemas fall. Konsekvensen blir också att jag får mindre pengar över till annat men vet någonstans att naturen belastas lite mindre då saker med lite högre kvalitet håller lite längre. Färre men bättre försöker jag själv nu göra det i framtiden för redan fattade beslut var ju inte fel:) Sen kan man gå på URSPRUNGSMÄRKNING. Det kanske finns batterier tillverkade i Sverige, då är de ju att föredra för ju mindre transporter runt jorden, desto mindre utsläpp. Mvh Asken |
|
| Asken: På de nya Biltema batterierna så har man även angivit CCA, tex så har ett 88Ah batteri CCA 750SAE, o det är väl OK iaf...Sen lämnar ju Biltema 2 års garanti på batteriet, och om vi skall vara helt ärlig så är det absolut inga som helst problem att pajja (hm...med vilje*hahaha*) ett fult fungerande batteri innan dessa 2 år går ut o på så vis få ett nytt strax innan tiden går ut...Rejäl prisskillnad på ett motsvarande Exide batteri (kostar mer än dubbelt så mycket) frågan är dock om det håller dubbelt så länge...Min gissning är att det inte gör det. | |
|
Dawwe det är inte garantitiden som avgör hur länge du, batteriet håller, det är med avgörande hur du sköter det. Du skriver att batteriet har laddats ur 2ggr, kolla för att det ej är något som drar ström, om så är fallet så kommer det nya batteriet att laddas ur och det riskeras att förstöras. ladda upp ditt batteri (med en laddare, generatorn i bilen kan ej ladda upp ett tomt batteri). åk förbi nån mack och låna en batteritester, då kan du se om cell är dålig. Ett 72 ah brukar det vara till din bil. Men som sagt är det något i bilen som drar ström så måste det lösas först. |
|
|
okej tack för alla svar.. första gången hade ja glömt en lampa på. och nu andra gången stod den stilla nästa en vecka och när jag skulle starta den så gick den inte i gång.. använde startkbalar och den gick igågn då. är det vanligt att dom laddas ur när dom står stilla en vecka? |
|
|
MRfred, nej batteriet skall inte laddas ur på en vecka. då drar något ström eller så är batteriet dåligt. laddade du upp batteriet med batteriladdare? |
|
|
nä tänkte väll det.. jo ja har laddat det nu men har inte hunnit köra så mycket än, men tänkte iaf köpa mig ett nytt batteri å det som sitter i står det 55Ah 520A på, så vilket batteri och hur stort tycker ni att jag ska köpa? |
|
|
DeLorian: Jag syftade på att ett batteri från Biltem håller förmodligen inte lika länge som ett dyrare dito... MrFred: Om ditt batteri sitter under baksätet (högst troligt) så får du ner ett 88Ah batteri från Biltema (700kr) utan besvär (har ett sådant i min bil) |
|
|
Jag har själv lite batteriproblem, det batteri som sitter i 540in är lite trött. De parametrar som är viktiga för mig är antalet Ah och batteriets CCA-värde. Finns det fler parametrar att ta hänsyn till för utom batteriets fysiska storlek? Hur är det med generatorn? Klarar generatorn av ett starkare batteri? Just nu väljer jag mellan: * Varta Silver Dynamics 100Ah CCA 830 - 1900 kr * Varta Ultra Dynamics 95Ah CCA 850 - 2700 kr * BMW Orignal 85Ah CCA ? - 1800 kr - 10% CS rabatt * Biltema 88Ah CCA 750 - 700 kr (mest för att det är så oförskämt billigt) Biltema varianten låter ju onekligen billig, men jag vet inte om det verkligen är så bra att köra ett så pass (för modellen) svagt batteri i bilen. Men jag ska ringa till Batterilagret här i Göteborg imorgon och kolla om de har bättre pris på 100Ah batterier. __ Bilblogg: Länk |
|
| Mugge: Om original är 85Ah, hur kan då Biltemas 88Ah vara "för svagt"? | |
|
V8 är tunga motorer att dra runt samt att bilen har mycket utrustning (det mesta är elektriskt styrt och/eller uppvärmt), samt att jag kör en del korta sträckor och saknar möjlighet att underhållsladda mellan varven. Har man dessutom automatlåda, ja då är man beroende av att batteriet fungerar, då det inte går att putta igång bilen. Om jag inte är helt fel ute, så är 85Ah den lägsta styrkan som BMW rekommenderar till 540. BMW verkar också ha ett och samma batteri som man rekommenderar till alla E34/E32 modeller och den är på just 85Ah. Till skillnad från många andra 540/740/750 så är min bil inte utrustad med ett extra batteri i bagaget, vilket gör att behovet av ett extra starkt batteri blir större. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Vid jämförelser mellan batterier kan det vara bra att känna till att CCA som är ett mått på kallstartsförmågan, skiljer lite mellan SAE (US-normer) och vår EU CCA. CCA enligt SAE är lite snällare, dvs ger lite högre siffror, än motsvarande EU. Välj alltid så stort batteri som får plats och passar till fastsättningen osv i bilen. Generatorn påverkas inte av om det finns 77, 85 eller t.ex 100Ah kapacitet att tillgå, och kallstartsförmågan (CCA) stiger alltid med ökande kapacitet. FP |
|
|
Test av kallstartsförmågan hos del batterier: Länk Verkar löna sig satsa lite extra pengar på batteri. /Emil |
|
|
Dawwe: Det kan vara hur som helst. Att ange 2 års garanti och fulbehandla batteriet det tänker jag inte ens kommentera.... Högre pris ger i fall, beroende på produkt, företaget mer möjlighet att bygga in just "kvalitet" som är egenupplevd. De BMW/Tudor-batterier jag har erfarenhet av har alla hållit mer än 5 år och nu, med en Ctekladdare så förlängs den tiden ytterligare. Vad är Biltema? Jo ett tradingnamn där de köper in billigast tillverkat enligt spec, ungf som ICAs egna produkter. Inte blir de bättre iaf.... tillverkat i Kina, tjenare vad de fattar vad Europeisk kvalitet är... Urvattnar varandras marginaler och skickar skit runt halva jorden i containrar istf att produktutveckla för bättre ekologisk hållbarhet. Sedan att lägga tid på att hitta en kostnadseffektiv, kvalitetslösning likt Mugge, det är en helt annan sak, det gör jag med. Lycka till! Asken |
|
| Asken: Vad är skillnaden om man glömmer tex att släcka innerbelysningen säg 3-4 gånger på två år vilket leder till att batteriet djup-urladdas helt till att man "påskyndar det oundvikliga"? Skall vi vara helt ärliga så borde ju garantin inte gälla i nåt av fallen...Nu säger jag inte att man ska "påskynda processen" men om man vet med sig att batteriet som sitter i bilen har blivit djup-urladdat 3-4 gånger då kan man vara tämligen säker på att det är bytesmoget, och har det då fortfarande garanti så skulle jag iaf claima ett nytt... | |
|
Tack för länken Emil, mycket användbar information. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Om jag läser testet här som Emil länkade till, Länk , så fråmgår det tydligt att batterierna tappar en del av sin effekt vid kyla (14 - 27% vid -20 grader). Inte helt oväntat. Det som däremot oroar mig en smula och får mig att bli lite mer tveksam till "lågpris alternativ" är när man läser hur länge batteriet klarar av att behålla sin kapacitet under belastning i kyla. Rustas batteri kunde leverera ström i 1 sekund innan den föll under vad som behövs för att starta en bilmotor (V70). Biltemas klarade 43 sekunder medan Vartas modell som var bäst i test klarade 123 sekuder. Detta med nya batterier, någonstans läste jag att bilen bara laddar batteriet till ca 70%. Det tolkar jag som att det vid en fjällsemester är kört med ett billigt om bilen inte hoppar igång på första försökte. Eller är jag ute och cyklar? Tar man testvinnaren Varta så har den efter att ha drivit en startmotor i ca 60 sekunder i -20 grader fortfarande 91% av sin kalltemp. kapacitet kvar, motsvarande siffra för "slagpåsen" Biltema är 12%. Detta känns som en djungel som behöver sorteras upp :) Efter att ha läst på olika batterisidor, så får jag uppfattningen om att man bör koncentrera sig till batterier med "silver-teknik" istället för "Kalcium-teknik". Vad är skillnaden? Jag trodde att man enbart hade bly i batterier. Någon som kan belysa detta? __ Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.