|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Håller med Fransosen i det mesta i inlägget ovan. Det är en jäkla cirkus som Gore & Co håller på med och som får många att må dåligt i ren panik. Tänk lite längre än 100år, titta bakåt, försök se helheten i detta med klimat osv. En sak håller jag kanske inte med om: Oljan kommer inte att ta slut inom en överskådlig framtid, däremot kommer den att kosta så mycket att ingen kommer att vilja köpa mer än nödvändigt, det kommer att tvingas fram alternativ. Men mycket är snett i dagens hetssamhälle: Varför köper (kräver) vi inte produkter från närmare håll än från andra sidan jordklotet? Ett praktexempel som var uppe för nåt år sen är kanske fisken som fångas utanför Norge, transporteras till Asien för förädling och sedan hit igen för konsumtion. Fler liknande exempel finns, det är helt sjukt, och inte sparar det på oljan precis... Tjockhult ja, varenda gång jag är där så förundras jag över varför alla har så bråttom. Det kan inte vara bra... och man måste hela tiden ha ett samtal i örat, ett SMS på gång ut och sju som skall kollas på...) Det finns de som mår allvarligt dåligt om man skulle glömma mobilen, tappa den eller nåt liknande. Samtidigt har en stor del av jordens befolkning aldrig talat i telefon.. sug på den och fundera! FP |
|
| Ja, tänk om alla i stadsbor skulle ha det tempo som bonnläppar har, då skulle det inte vara mycket bevänt med vår export! Sug på det Folke. | |
|
Det fanns en tid då vi verkligen hade en export att vara stolta över, varvsindustri, stål och kullager, elektronik mm. Men det var ju på den tiden då vi inte sprang ner varandra på stan eller tillbringade kanske halva effektiva tiden på en arbetsdag i trafiken...) Det är kanske även intressant att jämföra mängden exporterat gods från t.ex Stockholms stad eller län jämfört med Norrlandslänen, vad vet jag? Idag har det mesta av det vi exporterade förr flyttat utomlands som bekant.. Nu var det inte jag som tog upp detta med Tjockhult utan en innevånare där, och självfallet gäller samma förhållande på flera ställen. FP |
|
|
Den tid du pratar om hade Sverige ett stort försprång gentemot övriga I-länder efter WW2 och konkurrensen från Asien obefintlig. Den typ av export du pratar om tillhörde i stor utsträckning industrisamhället som väl är historia idag. Exportens andel av BNP är väl i runda slängar 50% och den har väl aldrig varit så stor. Var sedan produktionen av exporterat gods sker är väl en annan historia. |
|
|
Visst är det så. Fast exporten kommer inte av sig själv utan beror även på t.ex andra länders utveckling och industrialisering. Intressant är även nettot, skillnanden mellan export-import. Men i procent av BNP är exporten säkert 50% eller mera, helt klart. Mina funderingar rörde sig kanske mera på nivån om människor idag är/blir så himla lyckliga av ständig stress och press? Åtminstone tycker jag att man träffar på relativt många utbrända människor nu, men nästan aldrig förr. FP |
|
| Utbrända eller gått in i väggen! Många människor far runt som huvudlösa höns utan att åstadkomma mer än andra. Den moderna samhället kräver att var och en tar eget ansvar för sin arbetssituation | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.