|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Länk | |
|
Dehär har vart upp förr,och de hjälper tyvärr aldrig... Men visst,bättre att försöka på nåt sätt än att inte göra de alls... |
|
|
De allra flesta som köper lotter, förväntar sig inte att vinna, men det hindrar de inte från att fortsätta att köpa nya lotter. Jag förväntar mig inte att detta ska hjälpa, men jag skriver ändå under. Det gör i alla fall ingen skada. __ Bilblogg: Länk |
|
| Som dom flesta säger, det verka ju inte göra nån nytta att skriva på det. Men jag skriver under ändå :p | |
|
samma här Min Bil: Länk |
|
| Om ni tycker att det är för dyrt får ni väl köpa en bil som drar mindre bensin. Ni verkar alla köra bilar som drar ca 1 liter/mil eller mer. Skaffa en bil som drar hälften så mycket, det är det effektivaste man kan göra för att sänka bensinkostnaden och det sparar dessutom på miljön. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Xjoehead: Är väl knappast det som det är frågan om vilket bilval man gjort, literpriset är det samma. Dessutom så ska bilisterna så får skatter som går till helt andra ändamål än till bilismen och det är principen det är frågan om. Om man tillverkade småbilar med samma teknik som en modern BMW så kanske det vore idé. Jag har även en Arosa 1,4 det åks till jobbet i, den går på stadigt på 0,65 men väger ca 1000 kg och har 60Hk. jag tycker även 0.65 är för mycket. 540 har 286 hkr, = nästan 5ggr mera än seaten väger nästan 2 ton men drar inte 5ggr så mycket bensin inte ens det dubbla på samma körning. Vilken bil jag tycker går billigast i förhållande till komfort o prestanda kan du nog gissa dig till. Vill du spara på miljön, Cykla och åk tåg och inte en 330Ci Jag kommer att åka 540 oavsett om bensinpriset bara för den drar så lite bensin.:) ///MVH Hasso Länk |
|
Min bäste Hasso: Du får väl byta in din Arosa 1,4 till en 50cc moped som drar 0,3 eller börja åka kollektivt. Det blir billigare ;-) Hela syftet med skattehöjningar är ju att få folk att sluta köra och det fungerar jätte bra. Politikerna utnyttjar detta till fullo och det kommer de fortsätt med ända tills endast de mest välbeställda i samhället har råd att nöjesköra (dvs åka bil till och från jobbet). Alla andra får åka kollektivt, gå eller cykla. Jag har aldrig påstått att jag vill spara på miljön. Jag köra 330 varje dag, tankar shell VPower och ligger aldrig under 130 på motorvägen. Jag gör precis tvärt emot vad politikerna vill och det känns betydligt mycket bättre än att gnälla på detta forum. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja jag tankar för mindre än vad det kollektiva åkandet kostar dessutom tjänar jag 1½ timme dagligen i tid. Det är liksom inte det som är poängen. 0,3 är alldeles för mycket för den komforten när det är - grader ute. Felet är fortfarande politiken att bilisterna ska mjölkas av tradition, Flyget spyr ut massor inte skattar dom efter förmåga och förbrukning Lastbilstransporterna i långa karavaner mer än nånsin, sliter 1000 talsggr mera på vägarna är en personbil med dubbdäck. De spyr också ut en massa, transporter ska gå på järnväg, men det finns inte spår så det räcker. Det finns människor som bor i glesbygd som drabbas hårt av bensinprisökningar, alla kan inte bo i Tjockhult och åka tunnelbana. Tredubbla tobak och spritpriset istället. bilisten utsläpp är dock ganska ringa i jämnförelse med flyg och tung trafik. Folk som är tvungna att köra bil kör inte mindre för det. Självklart finns det en hel del bekvämlighet och lathet också. ///MVH Hasso Länk |
| xjoehed: Många forummedlemmar med mig har barn och försöker tänka lite på dem miljö de skall leva i. Att använda flyget och lastbilar som argument för att själv inte göra något är infantilt! Bränsleskatten kommer att höjas, inte minskas. | |
|
Självklart måsta man värna om miljön, men att höja bränsleskatten gör bara staten rikare. Där finns väl drygt 2 milliarder indier och kineser varav alltfler får råd med egen bil, en utvekling det kan bli svårt att stoppa - oavsett vad man gör i Sverige, Skandinavien eller övriga Europa kommer det aldrig att ha någon särskild inverkan på världens samlade CO2 utsläpp. Har dock funderet på att byta in 335:an för en 318d i miljöns namn......;-) //Anders |
|
|
Högre bensinpris är bra, då blir bilarna jag vill ha billigare ;) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hangaround: Hehe , ja , eller som bekant till mig sa i början av 90-talet (han körde bl a 750 iL , M5 e34 och Ferrari 328 GTS): Priset på bensinen har inte kommit upp i sitt rätta värde!!! Allvarligt talat så hoppas jag att bl a BMW kan utveckla ett alternativ till bensin och diesel , i form av t ex vätgasdrift , för bensinen och dieseln är ju egentligen mest elände. |
|
|
Som AMS påpekade i sin artikel i senaste nummret om suvar; samtidigt som man ökar beskattningen på bilismen och ska pressa ut små "miljöbilar" på marknaden så äger statliga vattenfall världens fjärde smutsigaste kolkraftverk i Polen. Detta kraftverk släpper ut mer än dubbelt så mycket CO2 som samtliga personbilar i Sverige gör. Jag har ett lågenergihus (8000 kvh per år i uppvärmning och hushållsel), stänger av alla apparater, har lågenergilampor och äter vegetariskt varannan dag och kör dessutom en av de bilar som har lägst förbrukning och minst utsläpp per hästkraft av samtliga på marknaden. Varför premieras inte jag för min miljömedvetenhet, utan bara straffas för att jag bor så till att jag är tvungen att åka bil? I samma nummer av AMS tar ledaren upp ett strålande förslag på hur miljöbilsdefinitionen borde se ut: Dela in alla bilar i viktklasser, exvis 1200-1500, 1500-1700 etc. Ge varje år de 10% bilarna i varje klass med minst utsläpp miljöbilsstatus. Detta skulle leda till dels att även tillverkare av större bilar måste tänka på miljön och dels att de kontinuerligt måste sträva efter att vara bäst. Som det är idag så kan tillverkare av allt annat än småbilar skita i hur mycket deras bilar släpper ut eftersom de ändå aldrig når den magiska gränsen. |
|
|
Skattehöjningarna på bensin är egenligen en ickefråga. Bensinen är fortfarande billig. Personligen tror jag att det om ett par år kommer ligga på 20-30 kr/litern och det kommer inte att bero på några skattehöjningar. Efterfrågan och utbud styr priset precis som med allt annat. Med sinande oljeresurser på jorden kommer priset att stiga. Olja kommer att bli en lyxprodukt som endast de mest välbeställda har råd med. Frågan är då vad ett land som USA kommer att göra som är helt beroende av billig fosilenergi. Börjar de framställa syntetiskdisel av kol ligger miljön och vi riktigt illa till. Då kommer vi att kunna fortsätta köra bil som idag i ett par 100 år till en rimlig kostnad. (då bortsett från den lilla detaljen att växhuseffekten på jorden kommer att skena och troligtvis utrota oss) Men jag hopps på vätgas som framtidens energikälla. Om vi har tur kanske vi kan behålla samma levnadsstandard som idag. Detta kan uppnås om man lyckas börja framställa billig vätgas av sol och vatten. Då är det bara forsätta och köra bilar med 200+ hästkrafter och leva lyckliga i alla dagar :-) |
|
|
replik till steaman: Om du nu är en av dem som bryr sig så mycket om miljön varför har du då tre stycken BMW. Om du verkligen brydde dig om miljön skulle du sälja alla bilarna, sluta äta kött, sänka inomhustemperaturen till 17 grader, inte skaffa stor platt tv, skita i julklapparna till ungarna m.m. För det är typ det som krävs om du ska nå ner till FN:s utsläppsmål på ett ton koldioxid per innevånare. Alla svenskar är miljövänner tills dess att det påverkar deras livskvalité, då är det plötsligt inte så viktigt längre... |
|
|
Jag skiter i miljön vilket som, anser att det inte är bevisat att våra vanor försämrar miljön så avsevärt, denna cirkus är farlig och snart kommer betydligt grövre inskränkningar i våra liv att göras och vad säger man då? Nej, tacka vet jag motorgräsklippare och bensinslukande gamla bilar utan katalysator, spelar ingen roll hur mycket de än straffar oss bilister sålänge industrierna finns. Ingenting är bättre än den svagaste länken och det är inte vi !! Numera kör jag två-taktare också :-) riktigt härligt !! |
|
|
Som tidigare sagt, bensinen har inte nått sitt sanna värde än. Jag tycker att soppan är billig. Det är långt kvar tills smärtgränsen är nådd. |
|
|
Jag är helt övertygad om att Jorden kommer att överleva oss allihop! If it works, don't fix it. |
|
|
Jag undrar vad det var som fick den senaste istiden att ta slut? Inte var det bilismen i varje fall. Måste nog ha varit alla kossor som fes som gjorde att växthuseffekten tog fart..... Vad jag vill säga eg är att jordens klimat växlar rätt häftigt sett över tiden oavsett oss människor. Jag tror säkert att vårt nyttjande av fossila bränslen påverkar klimatet men kanske inte i den utsträckningen som masshysterin nu vill få oss att tro. Det som andra varit inne på redan är att man kanske skulle fokusera på de RIKTIGA miljöbovarna, typ Vattenfalls kolkfraftverk, flyget och lastbilarna. Oljan kommer att ta slut inom en överskådlig framtid, det är säkert, men å andra sidan sa man det på 60-talet med eller så. Man hittar ständigt nya källor, men slut kommer den att ta, i synnerhet nu när Indien och Kina börjar få alltmer privatbilism. Det är därför jag anser att man ska fokusera på transporterna. Går dom kanske inte lika bra på båt och tåg som på lastbil? Visst, båten kommer inte ändå fram till Ljungby, för att ta ett exempel. Men från båten i Malmö, kan containern åka tåg till Alvesta och därifrån med en lastbil till Ljungby. Men se nej, det vill vi inte för det går för LÅNGSAMT. Men måste allt gå så himla fort hela tiden? Vad är det vi har så bråttom till eg? Nu bor jag i Tjockhult och blir förundrad varje dag på allt spring, det är galet. Skickade vi mer varor med tåg och båt så skulle det bli mer olja över till privatbilismen. Dock så ska vi bilister inte beskattas mer, eller jo om det gick tillbaka till bilisterna via bättre och säkrare vägar och motsvarande. Nu stoppas "våra" pengar in i det stora svarta hålet som ingen vet vad det rör sig om... Och varför måste vi köpa äpplen från Nya Zealand?? Och kött från Brasilien. För att nämna nåt. För egen del kör jag en normalstor bil med en lagom motor som inte drar så mycket bensin så priset är fn, och en tid framåt inte ett bekymmer. Niklas Fransosen |
|
|
S&S: Jag är helt övertygad om att Jorden kommer att överleva oss allihop! :-))) Det är just det som alla forskare försöker säga, att vi själva kommer att avfolka klotet om vi fortsätter med vår konsumtion! till xjoehed; Det är väl inte innehavet av bilen som som det handlar om utan konsumtion av fossila bränslen och utsläpp! Vår BMW 520d tillhör de bättre bilarna med avseende på dettaoch vi får inte plats i en mindre bil. De andra 2 bilarna och min motorcykel körs med stor måtta och en av bilarna skall dessutom bytas ut mot en möljövänligare. Uppvärmningen av vårt hus är dessutom miljövänlig, grön el och värmepump! Bensinskatteuppror är helt meningslöst, Jag tycker att man skall höja bränsleskatten i stället! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.