|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag var och besikta bilen idag och fick då bla anmärkning på länkarm (spindelled) främre glapp, så jag stack till Feltema och inhandla en ny när jag kom hem la jag mig under bilen och såg då att den gamla leden var av aluminium och såg lite annorlunda ut mot den nya i gjutjärn, frågan är passar gjutjärns leden eller måste jag byta till en i aluminium ? Varför finns det både och ? Mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? | |
|
Ingen på detta eminenta forum som vet ? Mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
| Tror det inte ska va några problem med passformen,olikheten beror nog på tillverknings kostnaden helt enkelt!Har båda varianterna till mina bilar å dom passar i alla fall för mig!Har dock inte testat Feltemas variant.. | |
|
Ok, tack! det låter tryggt, tror nog också att det har med tillverkningskostnaden och göra, men de gör väl inget om man har aluminium länkarm på v sida och gjutjärn på h sida ? Mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
|
Det är inte så att du köpt fel stag då?Det nedre är i aluminium och det övre är i gjutgärn. Länk om det nu är rätt stag så känns det ju lite Tajkon att ha alu på ena sidan och gjutgärn på andra. Biltema....BMW....? Rimmar inte. |
|
|
De främre (undre) länkarmarna finns i både stål- och aluminiumutförande. På ebay.de kostar aluminium €60 per par ("Sofort und neu") medan motsvarande pris för stål är ca €43. /Lennart |
|
|
Jag tror nog att dett är rätt stag jag fått tag på då det övre staget festlund länkade till inte alls ser ut som mitt. Det spelar ingen roll om jag har ett BMW stag och ett biltema stag, bilen kostade inga stora pengar så jag vill gärna komma så billigt undan som möjligt, dessutom är det ju inte så att man ser dom hela tiden direkt, så det kvittar tycker jag. BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det det övre eller undre staget som du ska byta? Se Länk bild för att se var de sitter och hur de ser ut. |
|
Det undre. Mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
| Köp allt du hittar på biltema, vissa saker är gjorda på samma ställe t o m :D | |
|
Köp allt du hittar på biltema, vissa saker är gjorda på samma ställe t o m :D BMW - När du älskar att skruva... |
|
|
Det tvivlar jag inte på, jag är en av dom som tycker bra om biltema. Mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
| Badder....:-))) | |
|
vad? ;) BMW - När du älskar att skruva... |
|
|
Jag skulle byta länkarmen idag men fick ge upp !! hur fan ska man få av muttern på leden man kommer ju inte åt, måste man lösna en massa annat också eller ? höll på och ble tokig stod i en gör det själv hall och pengarna bara ticka iväg, att man hade begränsat med verktyg gjorde ju inte saken bättre. Hur ska jag gå till väga ? här är en bild också det är alltså den undre jag ska byta. Länk Obs bmw-slangen hoppas det är ok att jag låna din bild. Mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
Ingen fara - bara att låna :-) Men om du lyckas få av muttern så ska du försöka loss den konade spindelledstappen - den trillar inte loss av sig själv om vi säger så. Har själv gjort detta och rekomenderar att du helt enkelt tar ner hela styrarmen (sitter fast med tre skruvar på undersidan av fjäderbenet). Då får du ner styrarmen och två dinglande länkarmar och allt blir mycket lättare. Så börja att lossa muttern till styrstaget och lossa styrstaget från styrarmen. Sen lossar du muttrarna på chassisidan för båda länkarmarna. Sen lossar du hela styrarmen från fjäderbenet. Med styrarmen och dess två länkarmar kan du tex sätta det i skruvstäd (eller mutterdragare är ännu bättre) och lossa muttern till den under länkarmen. Slå sedan på styrarmen med en hammare eller dylikt för att få loss länkarmens konade spindelledstapp. Rengör hålet där spindelledstappen sitter med tex Bräkleen och sätt dit den nya undre länkarmen. Montera dit styrarmen (observera du ska ha stark Loctite på dessa skruvar) och montera tillbaka styrstaget samt in med skruv+mutter på chassisidan för båda länkarmarna. Observera att du ska momentdra skruv+mutter på chassisidan när bilen står på alla fyra hjulen dvs i "viloläge". Om du inte gör det så drar du åt bussningen i ett läge som den oftast inte kommer att befinna sig i vilket gör att livslängden förkortas på bussningen. Nu gick det lite snabbt - tror inte jag glömt eller skrivit fel någonstans. Detta är bara mitt tips - andras är välkomna! |
|
Stort tack för ett bra och utförligt svar, ska ge mig på detta så fort det slutat regna. mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
|
Ja en muttermaskin är helt klart å föredra! Å beskrivningen lät helt ok.. |
|
|
Ska tillägga att jag var på dom tre skruvarna under fjäderbenet men lyckades inte rubba dom utan bara slant med ringnyckeln, misstänker att det krävs mutterdragare till det med. Mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
Glöm ringnyckel på samtliga skruvar detta arbete innefattar - ett kraftigt långt ledhandtag duger dock gott. Jag gjorde med endast ett Biltema ledhandtag och det fungerade fint - fast det var roligare med mutterpickan gången efter :-) Kommer snart en lite bättre beskrivning av vad du behöver. |
När det gäller verktyg så ska jag se om jag kan lista vad man kan tänkas behöva. Lossa styrstaget från styrarmen - 17 mm självlåsande mutter. Används ett långt 1/2" ledhandtag och 1/2" 17 mm sexkant hylsa. Slå till styrarmen i bilens färdiktning (akta gummidamasken) så lossnar den konade tappen ur hålet. För att lossa infästningen på chassisidan för övre länkarmen tar du största möjliga 1/2" ledhandtag med en 22 mm sexkant hylsa på skruvskallen och en 22 mm ringnyckel på den självlåsande muttern som mothåll (låt den vila mot chassidetaljen)- se Länk bild. Du behöver troligtvis montera bort en liten värmesköld (sitter med två stycken 10 mm skruvar) för att kunna komma åt. Gör likadant med den undre länkarmen. Notera att här är skruvskallen 19 mm och den självlåsande muttern 18 mm. Lossa sedan de tre skruvarna till styrarmen Länk och här behövs en bra (sexkant - har den "runda kanter" teknik är det ännu bättre) 1/2" 19 mm hylsa och det längsta oflexande 1/2" t-handtag du kan hitta. Du kan behöve en kort hylsförlängare på ca 100 mm också för att underlätta att komma åt då bromsskölden är ivägen ibland. Biltema har tex ett Länk 1/2" 460 mm som fungerar. Min favorit är annars detta Länk 1/2" 610 mm ledhandtaget. I brist på annat får du tar vad du har och trä på en rörstump. Men tänk på att ha en bra hylsa - sexkant och gärna med "runda kanter" teknik (olika tillverkare har olika namn på detta). Nu borde du ha styrarm och övre+undre länkarm i ett enda stycke. När det gäller att lossa den undre länkarmens självlåsande mutter från styrarmen så räcker det med att sätta den i ett skruvstäd eller dylikt och lossa med ett långt ledhandtag och en bra 22 mm sexkant hylsa. För att sedan få ut den konande tappen kan du hålla löst i i styrarmen med ena handen och slå ett välriktat slag med en hammare eller dylikt precis intill hålet. Se Länk bilden där pennan visar hur man kan slå för att få bort den övre länkarmen. Så här Länk kan det se ut när alla länkarmar och delar ligger sönderplockade. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.