|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Väljer mellan dessa dubbdäck Länk Pirelli Winter Carving 225/45-17 91T Pris: 1.787,50kr/st Continental Winter Viking 2 225/45-17 91T Pris: 1.925,00kr/st Michelin X-Ice North 225/45-17 91Q Pris: 1.993,75kr/st Goodyear UG500 225/45-17 94T XL Pris: 1.981,25kr/st Gislaved Nord Frost 5 225/45-17 94T XL Pris: 2.021,25kr/st Vilket däck ska jag välja tycker ni? och isåfall varför? Ska sitta på 530 E39 -01 Tacksam för hjälp ___ BMW 530IAM Touring -01 Länk BMW CS 06798 | |
|
Läs motortidningarnas vinterdäckstester med dina behov och din körstil i bakhuvudet, så kommer du ganska snart fram till vad som är rätt för dig. Kolla Teknikens Värld, AMS och Vi bilägare, hos alla tre borde du finna testen på respektive hemsidor. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hej! Du kan börja med att välja bort Pirelli! Continental eller Gislaved är det som gäller. Michelin är ok! GY 500 är ett gammalt däck är ung i samma klass som Michelin. Conti kom 1a och Gislaved 2a i Teknikens Världs test för 2007. Lycka till! |
|
|
Blomman: Däckonline har Gislaved NF 5 för drygt 1400 i samma dimension, skulle aldrig tveka att köpa dem därifrån istället: Länk Det enda däck som är Q-klassat (max 160km/h) i din lista är Michelin vilket innebär att det antagligen är något mjukare och mer anpassat för körning på is och snö, men att den antagligen slits fortare på barmark i plusgrader - såg även att du bor nånstans i Gävle län. Mvh |
|
|
Jag tänkte köpa Hakka 4-5 eller Gislaved NF5, men det blev Good Years nya UG Extreme p.g.a att jag fick väldigt bra pris. De ser inte alls ut som gamla UG 500 och UG400 utan har v-mönster och går mycket bra i snö och modd. Enl. tester något sämre isgrepp än Hakka och NF. Mekonomen-anslutna verkstäder har 20% kampanj på dessa. Pressa den lokala däckhandlaren. Jag fick mina billigare än alla online-firmor, dessutom monterat och balanserat. AE |
|
|
är det bara hakkan som har 4kantsdubb? tycker det är ett jävla grepp i dom däcken, skulle gärna köpt sånna till vinterbilen....dock hade dom kostar mer än bilen i sig..haha |
|
|
Tror att Nokian är ensamma med kantiga dubb. Good year har ju "active stud tecnology" som dom säger i reklamen. Har inte satt mig in i vad det innebär, men troligen är det väl en flashigt namn på något simpelt ung. som när man kallar kalopps för Burgundisk köttgryta för att det skall bli godare... AE |
|
|
Ska du inte ha 235/45R17 som är den godkända dimensionen för 5-serien? Annars hade jag valt något utav Gislaved NF5 eller Continental Winter Viking 2. |
|
| Valet måste styras utefter vilka egenskaper du tycker är viktigast hos ett vinterdäck samt då också efter vart du bor osv , Good Year som rekommenderas har dock kommit nästan sist i ett stort däcktest och var i princip ganska dåligt på det mesta , Pirelli däcket var snäppet bättre , vill du ha ett allround däck som är ganska bra på det mesta så är det Continental eller Gislaved ur din lista som är bäst. | |
|
Vill inte riktigt hålla med om att det helt nya Good Year är dåligt på det mesta. I slask och modd slår det de flesta t.o.m Nokian och Gislaved. I snö och på is ligger det något efter dock. AMS test tycker jag stämmer med min uppfattning, inte allra bäst men absolut inte dåligt. Länk AE |
|
|
Ok Hewi, du kanske menade UG 500 i Blommans lista, då är det en annan femma. Det var inte något topprankat däck nej. AE |
|
|
Tack för svaren. Lutar ganska mycket åt NF5:an många verkar vara nöjda med dom däcken och det kommer säkert även jag att bli. Var inne på dubbfritt först men de känns endå lite säkrare med dubbat. Angående däcktesten kan man läsa dom på nätet eller ska man köpa nån tidning? Thomas |
|
| Anders-72 Såg inte din länk förens nu (sorry) Är man inte observant missar man en del =) | |
|
hakka5 är de bästa jag haft. alla dubb kvar efter en säsong (1200mil) säger allt! Suveränt grepp (iofs då inkörda <90km/h i 100mil) /Fredrik |
|
|
Jag skulle rekomendera Nokian Hakka 5 |
|
|
Har hakka 4 sedan 3 år. Efter första säsongen var flertalet dubbar borta. Nämnde det i förbifarten för Vianor när jag skulle byta till sommardäck. De visade sig vara generalagent för Nokia och tog till sig problemet. Efter någon vecka kom beskedet att jag skulle få helt nya däck. De nya, också hakka 4, är superbra. Ser fortfarande nya ut, biter sig fast, är relativt tysta för att vara dubbdäck. Mvh Sword |
|
|
Ang. Däckonlinerådet så är det jättebra för den som kan montera själv,se om däcken är avsedda för nordisk marknad ev.reklamera via datorn.Prova att köpa fläskfilen på ica gå sedan till restaurangen&få den tillagad&serverad det funkar säkert bra. putte 540 |
|
|
Putte: Du menar att det däcken vanligen är avsedda för olika marknader beroende på om man köper dom lokalt eller via någon näthandlare? De kommer inte från samma tillverkare osv? Hur är det om man köper däck i t.ex Tyskland eller Danmark vs. Sverige? Mest nyfiken bara men det är en intressant fråga. FP |
|
|
kan bara säga att jag försökte beställa Michelin i den dimensionen och det gick inte alls.dom kan inte säga när dom för in dessa till försäljning?. Det hör till saken att jag gjorde det via jobbet som är stor kund hos Mich. fick istället 225/50 -17 dubbat för 1200:- st /Per |
|
|
Jo däcken kommer absolut från samma tillverkare men dom är avsedda för olika klimat i gummiblandning o.s.v.Därmed säger jag inte att allt online är dåligt problemet är att du kan inte vara säker på vad du får.Det är dessutom väldigt krångligt att reklamera något du är missnöjd med. putte 525 |
|
|
Ja, jo. Men du får ursäkta, argumentet med olika gummiblandning börjar väl blir lite urvattnat nu efter många år. Om vi ändå antar att det skulle förekomma olika gummiblandningar och att näthandlarna skulle välja att skicka ut "fel" gummityp i Norden t.ex, skulle dessa däck/gummiblandningar då vara betydligt billigare i tillverkning jämfört med "nordisk" gummiblandning? Har t.ex Tyskland en betydligt billigare gummiblandning? Det här med reklamation osv är ju alltid annorlunda när det gäller näthandel/postorder. Ändå är ju distanshandel av alla olika slag en miljardmarknad som alla vet och inte minskar den heller, det gäller däck såväl som allt annat. Jag tror att gummibranchen i Sverige måste harmonisera sin prisnivå lite med övriga EU och även näthandeln. Därmed inte sagt att man inte skall fortsätta att tjäna pengar, och att ta betalt för service/montering skall man givetvis också göra. Det som stör en del är givetvis listpriset som man gärna lutar sig i mot, men som (vilket många kan omvittna) ofta går att förhandla. Undras varför? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.