AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.658

Hur många av er har fått "fel bil"

Sida 1 av 2
Njuren
Har på senare läst i forumet att några stycken fått fel bil, dvs utrustningen stämmde inte med det beställda. Hur många är ni egentligen? Beskriv gärna vad som blev fel.

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

3 gånger har jag fått fel bil från bmw i solna. Alla gångerna satt modellbeteckningen kvar trots att jag beställt utan....

Stora bekymmer. :)

Allvarligt talat är det rätt skumt att det blivit så, vet inte om det beror på fabriken eller på min säljare. Har för övrigt stort förtroende för den säljaren.
Det låter ju inte särskilt bra om inte fabriken kan bygga bilarna efter angiven specifikation. Om det sker i allt för stor grad borde BMW se över rutinerna som fabrikerna har, för att när man köper en så dyr bil SKA den inte vara felbyggd, dvs avsaknad av diverse utrustning man beställt får inte ske.
Et
15
Ettan
118i-07
Jag fick fel stereo,fel interiörlister, fel ratt och fel växelspaksknopp !!
försäljaren erkände att han glömt beställa dessa.
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Min kom utan förvaringspaketet. Säljarens miss sa han och att det i princip aldrig händer att fabriken missar något. Som tur är går allt att montera i efterhand förutom förvaringslådan på instrumentbrädan.

Mvh,
Fredde
Det har bara hänt mig en gång och då av det positivare slaget. Fabriken hade råkat montera en M-sport ratt utan att jag hade beställt det.
Jag fick givetvis ha kvar den utan kostnad.
Dom andra 6 st nybilarna har komit exakt så som jag har specat dom.

Keep your distance!
E6
123
E60
520d aut-06
Jag skulle hämta min bil, så jag hade tagit ledigt från jobbet. Jag kommer dit med reg. skyltarna som de ska sätta fast på bilen. De börjar leta och till slut hittar de BMW;n men efter koll ser jag att det inte alls är min bil. De letar vidare utan att hitta bilen. Jag förslår att de sätter skyltarna på en 7:serie istället, det var de inte villiga att göra.

Tillslut hittar de min bil i verkstaden, ej tvättad och med backspegeln hängandelös, då de skulle motera fjärr i den.

Fick återkomma en annan dag för att hämta bilen, det blev ytterligare 3 besök innan de fixat backspegeln. När jag sedan ser tekn.spec. ser jag att de levererat en bil med reducerad hk, vilket jag absolut inte ville ha, så bilen skickades till generalagenten för uppgradering av hk.

Det var tur att det gick att åtgärda men det var inte så smidigt att köpa ny bil.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

E60,
Hade du egna skyltar!?
E6
123
E60
520d aut-06
Ja, jag glömde att skriva att det är i Belgien och där följer skyltarna personen inte bilen. Det är också därför det finns möjlighet att köpa samma modell med olika KW.
Sa
36
SamuelH
Alpinvit 120dM 3-d -08
Jag fick min bil levererad utan Professinal stereo, Hifi-paket och USB anslutning. Professional stereon är det enda som har eftermonterats, resten får jag glömma. Jag har kört bilen 250mil nu eftersom säljaren hävdat att allt skulle gå att eftermontera.

Detta är inte BMW fabrikens fel utan säljaren missade att skriva vissa delar av utrustningen, tror det är den vanligaste orsaken till att det blir fel.
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
SamuelH: Hoppas att du blir frikostigt kompenserad!

Mvh,
Fredde

Sa
36
SamuelH
Alpinvit 120dM 3-d -08
Nu blir det väl lite offtopic kanske, men vad tycker ni är en rimlig kompensation för detta?
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Känns som om du skulle kräva en rejäl uppdatering av högalar systemet om det nu inte går att få BMW's hifi. Nya element, förstärkare etc , så att ljudet blir minst lika bra som hifisystemet's. Hade du inte fått I-pod gränssnittet eftermonterat istället för USB? Men eftersom det inte är lika bra som USB-anslutningen så bör du få ersättning.

Fast innerst inne så tycker jag nog att du skulle få en ny bil eftersom säljaren gjort fel både vid beställning och sedan när han sa att allt gick att eftermontera. Undrar vad de håller på med ibland?

Mvh,
Fredde
Sambon fick efter mycket om och men sin bil MEN den hade fel baksäte! Han beställde en Tredörrars 120d med M-paket OCH TRE-sitsigt baksäte, fick fyrsitsigt, som iofs höjer andrahands värdet, så han är rätt nöjd ändå, trotts att det hade varit tuffare med två sitsigt baksäte, men men...
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
exiZ: Du menar att ni beställde tvåsits med förvaringslåda emellan men fick "vanligt" baksäte med mittplats? Svårt att kämma in fyra ibak ;)

Håller med om att det är tuffare med tvåsits. Ångrar lite att jag inte valde det, man sitter ju max två i bak i alla fall.

Var det säljaren som felade?

Frippo: Haha... fy fan va morgontrött jag måste varit då jag skrev det där inlägget, självklart menar jag att han fick tresitsigt baksäte istället för tvåsitsigt ;)

Inte lätt att hålla sig vaken ibland :P

Det var säljaren (som även är VD för den BMW-återförsäljare där vi köpte bilen) som felade. Tyvärr har han felat en hel den innan dess... som finns att läsa om här på forumet.

För övrigt är det inget att hänga läpp över, ett tresitsigt baksäte ger dig högre andra-hands värde på bilen än ett tvåsitsigt, detsamma är om du har isofix-fäste (idiotiskt att tro att en småbarns familj väljer en 3 dörrars 1:a men ändå).
exiZ: Säg inte det, har fru och två småglin. Köpte lik förbannat en fyrsitsig 3-dörrars 1:a! Tycker 3-dörrars har trevligare stuk och sedan är den skönt att bara ge f-n i förnuftet ibland. (Fast vi har ju en V70 också...) Ursäkta avsteget från tråden.
Helgeson: Underbart att höra! Då kan jag kanske sälja på fler småbarns föräldrar en tre-dörrars 1:a! Personligen tycker jag att tre-dörrars 1:an är mycket snyggare än fem-dörrars MEN fem-dörrars är jue lite mer praktisk om man tänker transportera någon mer än sig själv och sin partner :)
mi
172
mikaelmansson
330 Touring -01
Kan meddela att det funkar utmärkt (med lite pyssel) att transportera 2 baksätespassagerare i barnstorlek i en 3-dörrars (VIT) 1-serie...

Min blogg: Länk
Lite humor: Länk
Kom ihåg en sak till men vems fel det var tvistar nog de lärde om fortfarande.
Jag skulle byta upp mig från min sprillans nya 316 compact -95 till en mycket roligare sprillans ny 318ti -96 compact. Och för att vara väldigt diskret och slippa folks snack så beställde jag den nya i samma färg som den gamla.
Hade 316 compacten i endast 5-6 månader innan jag insåg att man måste ha lite kul när man kör BMW.
Lyckas alltså hålla nybilsköpet hemligt för samtliga när jag stolt och glad ska smyga upp till BMW Solna för att hämta nyförvärvet så säger försäljaren med andan i halsen att reg.plåtarna är borta...!
Fick köra med orangea reg.skyltar i nästan 2 veckor.
Så det gick sådär att hålla mitt snabba bilbyte hemligt..

Keep your distance!
fr
57
fredwal
118d, -08
Beställde en blå network men fick svart antracit.

Network skulle tydligen "inte passa" bilen?

This is not the end
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.