AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
46.119

Vilken är den mest prisvärda och körglada e39:an (ska köpa)?

Sida 8 av 9
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag byter bil relativt ofta och blandar sällan in bilfirmor.
Bytesaffärer tycker jag sällan går att få till riktigt bra.

Mitt råd är att göra ett försök till att sälja SAAB:en, den går absolut att sälja.
Det handlar om att sätta rätt pris.

När du väl har sålt din SAAB kommer du hamna i ett betydligt trevligare utgångsläge när du letar efter dröm BMW:n. Du kommer kunna pruta på ett helt annat sätt hos bilfirmorna och privatmarknaden kommer att bli ett alternativ.

Lycka till!
Jag är helt inne på din line Björn. Hoppas att det ska gå lättare efter jul & nyår.

//Mikael
Hej igen!
Hoppas alla har haft en trevlig julhelg med mycket god skinka, choklad och annat onyttigt!

Jag har hittat en 525 från -01 som bara gått 7700mil. Den är M-testad och har helt ok utrustning. Service boken är komplett. Det enda som saknas i mina ögon är elstolar, men annars känns den bra. Anledningen att jag plockar fram just dennna är miltalet samt att den finns relativt nära. Jag sitter hos svärföräldrarna i Skellefteå nu och bilen står hos bilkompaniet i Hudiksvall, ca 43 mil. Kör med andra ord ner på en förmiddag. De har "mellandagsrea" i två dagar, fre-lör opch ger då 10k i rabatt. Man kan alltså nästan säga att de betalar 110 för Saaben (de ger 100 för den).

Bilen har endast haft två brukare, och i kombination med det ringa miltalet känns det mkt attraktivt (den är ju assnygg!!). Jag var inne hos den lokale BMW handlaren idag och testade en 525, en -01 den oxå. Den hade dock gått 17000 mil, men var annars i gott skick. Den ville ha 125 för den....men 17k mil kändes inte så spännande! 525 i Hudik hade inte DSC men var annars likvärdig.

Lånade en barnvagn på barnenshus och hade inga problem att få in den. Vill verkligen inte ha en kombi, och eventuell tillökning är minst 1.5 år bort.

Klistrar in den kompletta utrustnigslistan:
ACC/KLIMA
ELHISSAR/SPEGLAR
FARTHÅLLARE
FÄRDDATOR
REGNSENSOR
XENON
PARKERINGSENSOR FRAM OCH BAK
ASC
CD-STEREO BUSINESS
17” HJUL MED NYA DÄCK
SPORTSTOLAR MOCCA/SKINN
STOLVÄRME
M-PKT UTVÄNDIG
M-RATT/VX-SPAK/INSTEG
TONADE RUTOR
VINTERHJUL
SV-SÅLD
FULL SERVICEBOK,SENASTE SERVICE VAR EN INSPEKTION II
2 PRIVATA ÄGARE(OM JAG MINNS RÄTT)
M-TESTAD MED MKT BRA RESULTAT (JAG KAN FAXA PROTOKOLLET)
MKT BRA SKICK PÅ BILEN,INGA SKRAPADE HÖRN ELLER DYLIGT.
1-ÅRS GARANTI INGÅR,(SV BILGARANTI),PÅ MOTOR, VX-LÅDA MM

//Mikael
lob
Den såg ju fräsch ut. Kanske var det bara en skugga på fotot men det ser ut som ett dörruppslag på bakdörren. Kul om du nu hittat din bil.

Ha en god fortsättning och låt oss veta hur det går.

// lars

Länk
Imorgon blir det affär. Pratade med säljaren idag och bilen är i perfekt skick. Ett fläckfritt M-test och nya vinterdäck. Inga lackskador, och i princip en ny interiör.
Enda "missen" är avsaknaden av DSC, bilen har endast ASC (inte asc+t). Men jag tror vi överlever.
Kommer att dokumentera hela trippen o köpet (eftersom det är första bilen jag köper), så ni har lite bilder att se framemot!
Det finns en liten, liten buckla på höger bakdörr, men den kan jag leva med, alternativt kan man låta en duktig plåtkille fixa den.

//Mikael
Jo
63
Jonas530
530iA touring -01
Den är helt klart värd att åka och titta på. Verkar vara ett vettigt köp om man vill göra en inbytesaffär. Det är ju lite jobb att sälja en bil privat.
Personligen hade jag nog sålt Saaben privat för 90.000:- och köpt den här: Länk

Men, som sagt, det finns ju roligare saker att lägga tiden på. Och nu runt jul så går det halvtrögt att sälja bilar.

Kul att vi får följa ditt sökande efter en ny bil!
Jo
63
Jonas530
530iA touring -01
Ojdå, du har gjort affär medan jag skrev mitt inlägg! Härligt! Hoppas att den är lika fin som säljaren beskrivit.
Den finns en kille i Umeå som riktar bucklor utan omlackering om du ledsnar på bucklan.
Gemini__
Grattis, kul att du äntligen hittade den rätta bilen.

Ang. ASC så är jag rel. säker på att bilen är utrustad med ASC+T på en -01. Står dock alltid "ASC" på knappen. Rätta mig någon om jag har fel.

//Thomas
Om jag kommer ihåg rätt står det "DSC" på knappen i min -03:a.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Står "DSC" i min -01:a Innebär DSC III då. Men det är möjligt att det finns 01:or med ASC+T också, det finns någon lång tråd som utreder det där..
Bilen i Hudik var inte alls i det skick som säljaren utgav den för att vara......
lob
Blev det ingen affär då ? Bilen är borta ur beg listan hos bilkompaniet..

Länk
....den var bättre!!!

JIIHAAAA, den var superfin!!!!! Tog den på en gång (efter en 45 minuters tur).
Den går såååå bra. Lacken var som ny. Kunde inte se ngr bulor alls. Det skulle ju finns en liten bula på passagerardörren på förarsidan...kunde inte se den alls, förutom i en viss vinkel.

Snart kommer en hög med (fina) bilder.

Tusen tack för all hjälp, den har varit ovärderlig. Ni har verkligen lärt upp en novis!

Familjen Lugnegård önskar alla på Autopower ett gott nytt år!!!!

//Mikael
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Grattis till ett bra köp och till en mycket bekväm och rolig bil!

In God we trust, All others pay cash///
lob
Att jag gick på den lätta !! Grattis då och välkommen som E39 ägare. Ser fram mot att få höra mer om hur du trivs med bilen.

// lars

Länk
1BJÖRN, menar du på allvar att en E39 med M-pkt skulle vara bekväm? Rolig, tyst och snygg absolut men bekväm, nej.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
samuel

Det är precis det jag menar.

JAg är mycket nöjd med åk komforten i vår E39, kör till om med med 19" fälgar och är nöjd.

Är det något speciellt du syftar på?

Den har givetvis inte samma komfort som en 7:a eller som en e39:a utan M-paket.

Har just varit ute på en tur med frun. Helt plötsligt börjar vänster framhjul raspa och låta väldigt illa (efter att ha varit parkerad vid ett kioskbesök)). Låter som att nån har stuckit in en plåtbil i bromsoket i stället för ett bromsbelägg. Trodde först att jag körde över en ölburk....
Nu svettas jag och vet inte vad som händer näst.

Har ni ngn diagnos, eller förslag till felsökning?

//M
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Låter som en sten har fastnat mellan bromsskivan och bromsskölden.

Brukar hända ett par ggr om året, framförallt om man kört på en grusparkering eller väg.

Brukar trilla av efter ett par hunda meter om inte så bara banka till bromsskölden så kommer det nog.

Vad är en bromssköld?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.